دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1395 - 08:56

اردوغان: پارلمان ترکیه درباره اعدام تصمیم می‌گیرد

رئیس‌جمهوری ترکیه در راهپیمایی بزرگی در استانبول گفت که اگر پارلمان و مردم از مجازات اعدام حمایت کنند، او هم آن را تایید خواهد کرد.
کد خبر : 108081

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گزارش کرد که رجب طیب اردوغان در سخنانی در گردهمایی مردم و مسئولان در میدان ینی کاپی استانبول که با عنوان دموکراسی و شهدا برگزار شد، از کسانی که جلوی تانک‌ها رفتند و خیابان‌ها و فرودگاه‌ها را پر کردند، تشکر کرد.


رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که نهادهای دولتی باید از همه هواداران فتح‌الله گولن، رهبر معارضان ترکیه پاک‌سازی شوند. گولن که زمانی متحد اردوغان بود هم اکنون رقیب وی محسوب می‌شود و به هدایت کودتا متهم است؛ اتهامی که او رد کرده است.


چهره‌های سیاسی، مذهبی و رهبران دو حزب از سه حزب مخالف ترکیه در این تجمع حضور داشتند اما از حزب کردها کسی دعوت نشده بود.


کشورهای غربی از واکنش دولت به کودتا انتقاد کرده‌اند. اتحادیه اروپا (که ترکیه خواهان پیوستن به آن است) مجازات اعدام در کشورهای عضو را نمی‌پذیرد. اردوغان در این تجمع گفت:‌ «این پارلمان ترکیه است که درباره مجازات اعدام تصمیم خواهد گرفت. من پیشاپیش اعلام می‌کنم، من بر تصمیم پارلمان مهر تایید خواهم زد.»


او افزود:‌ «آن‌ها می‌گویند اتحادیه اروپا مجازات اعدام ندارد. خوب آمریکا دارد، ژاپن دارد، بیشتر جهان دارد. پس آن‌ها اجازه دارند حکم اعدام بدهند.»


اردوغان گفت:‌ «15 جولای (25 تیر) به دوستان ما نشان داد که این کشور نه فقط در برابر حملات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک قوی است، بلکه در برابر خرابکاری نظامی هم پایدار است. نشان داد که سقوط نخواهد کرد، از خط خارج نخواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته