دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1395 - 16:10
یکصدمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه (2):

هیات نظارت به دنبال توهین نشریه یالثارات جلسه‌ای تشکیل نداده/ نوش‌آبادی اعلام کرد که اشتباه کرده است

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه لغو پروانه شدن روزنامه یالثارات در ارتباط با موضوع اخیر در جلسه هیات نظارت کذب است، گفت: هیات نظارت در این زمینه جلسه‌ای تشکیل نداده‌اند.
کد خبر : 107999

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ارتباط با پرونده نشریه یالثارات اظهارکرد: بارها گفتم هر کسی که تریبونی دارد اگر قانون را رعایت کند به نفع همه خواهد بود و اگر هم در جایی تفصیل یا ابهامی در خصوص قانون وجود داشته باشد از طریق خود قانون باید اقدام کنیم و نباید با اظهار نظر شخصی مطالبی را مطرح و فضا را آلوده کنیم.


معاون اول قوه قضائیه توضیح داد: 14 دی ماه سال گذشته هیات نظارت بر مطبوعات به استناد بند 8، 11 و تبصره دوم ماده 6 قانون مطبوعات نشریه یالثارات را لغو پروانه کرد و این مساله از سوی دبیر هیات نظارت به موسسه مربوطه اعلام شد.


محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسئول موسسه یالثارات دادخواستی را به دادگاه حقوقی ارائه و اعلام کرد اعتقاد داریم این استناد صحیح نیست و حق لغو پروانه را نداشتند درخواست کرد تا رسیدگی به این موضوع دستور موقت مبنی‌بر توقف لغو پروانه صادر شود، گفت: بر این اساس دادگاه موضوع را رسیدگی و درخواست مسئول موسسه مربوطه را احراز کرد و موسسه یاد شده بر اساس قانون وجهی را تودیع کرد تا اگر فرد متقاضی در رسیدگی نهایی دارای حق نبود به نفع طرف مقابل برداشت شود.


سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: بعد از این مساله دوباره مطالبی منتشر شد که در آن مطلب به ساحت برخی هنرمندان و صاحبان سینما اهانت شده بود. معتقدیم اهانت از ناحیه هر کسی به کس دیگری محکوم است و حتما گناه و جرم محسوب می‌شود و قابل تعقیب خواهد بود.


محسنی اژه‌ای به طرح سوالی پرداخت و گفت: سوالی که مطرح است این است که آیا هیات نظارت در مورد اخیر تصمیمی داشته یا خیر و اینکه آیا مجددا جلسه‌ای تشکیل داده شده یا خیر در برخی نشریات سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مطالبی منتشر شد و سخنگوی وزارت ارشاد نیز مطلبی مبنی‌بر اینکه هیات نظارت در موضوع اخیر تشکیل جلسه داده و تصمیم گرفته را مطرح کرد.


وی با بیان اینکه تشکیل جلسه هیات نظارت و تصمیم در مورد موضوع اخیر کاملا کذب است، اضافه کرد: هیات نظارت در مورد موضوع اخیر نه جلسه‌ای تشکیل داده و نه تصمیمی گرفته است. در همین زمینه دادگستری استان تهران از آقای نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد دعوت کرد تا در این خصوص توضیحاتی را ارائه دهد که وی بر اساس آنچه رئیس کل دادگستری تهران اعلام کرده اشتباه را پذیرفته و گفته است که برداشت من اشتباه بوده و در خصوص موضوع اخیر هیات نظارت تصمیمی ندارد.


محسنی اژه‌ای با طرح این پرسش که آیا هیات نظارت می‌تواند مستقیما و بدون دادگاه پرونده‌ای را لغو کند یا خیر، توضیح داد: به نظر می‌رسد طبق قانون هیات نظارت بر مطبوعات تنها در دو مورد یعنی تبصره ماده 12 و تبصره ماده 11 قانون می‌تواند مستقلا و بدون دادگاه لغو پروانه کند و مسلما موادی که به استناد آنها در 14 دی 94 نشریه یالثارات لغو پروانه شده جزء مواردی نیست که هیات نظارت بتواند مستقلا اقدام کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته