دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قطب‌الدین صادقی: تقویت ایمان، هدف اصلی نمایش های آیینی است

قطب‌الدین صادقی پژوهشگر و کارگران تئاتر گفت: باید همه نوع تئاتر را که مبتنی بر همه اقشار جامعه است، در کشور تقویت کنیم و نگذاریم ریشه فرهنگ و هنر در جامعه بخشکد که در این صورت مردم دچار فقر فرهنگی خواهند شد.
کد خبر : 107942

به گزارش گروه فرهنگی آنا، قطب الدین صادقی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه سرچشمه اول نمایش های آیینی روایت است، گفت: نمایش آیینی دسته ای از هنر است که با قلب و دل آدمی سرو کار دارد، بنابراین، تنها هدف نمایش آیینی باید تقویت ایمان باشد.


وی افزود: روایت به عنوان سرچشمه اول نمایش های آیینی امری حماسی است که از گذشته دور نیز وجود دارد و سبب انتقال تجربیات بین نسل ها می شود.


وی با بیان اینکه اعتقاد راسخ در این دسته از هنرها، این است که انسان کوچک است و راه نجات برای روح در یکی شدن است، عنوان کرد: همه نمایش های مذهبی در جهان بر این اساس تکیه دارد.


این هنرمند عرصه تئاتر افزود: نمایش های آیینی و مذهبی در راه یک معنای مشترک بسیج شده اند که جوهر آن ستایش است که البته برای اثبات خود اصراری بر رد دیگری ندارند.


صادقی با بیان اینکه معنای نمایش های آیینی رجوع به یک ذات مقدس است، تصریح کرد: تنها هدف نمایش های آیینی، تقویت ایمان است.


وی با اذعان به اینکه نمی دانم آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره تئاتر رضوی چقدر در این راستا حرکت کرده است، ابراز کرد: باید تلاش شود تا در این آشفته بازار جهانی و در دل تکنولوژی، در بدست آوردن یک ایمان و اعتقاد باطنی موفق عمل کنند.


وی گفت: نمایش های آیینی باید کاری که علم قادر به انجام نیست را انجام دهد، چرا که علم محاسبه گر است و با مغز سروکار دارد، اما نمایش آیینی با قلب و دل سرو کار دارد که باید با ایمان پیوند بخورد.


صادقی با اشاره به جنگ و اختلاف در جهان امروز و گسترش وحشی گری توسط گروه هایی چون داعش، ابراز امیدواری کرد: هنر نمایش بتواند به مخاطب، رحمت و امید بیاموزد و درک عاطفی و اعتقادی از جهان را ارائه کند.


وی با تاکید بر اینکه تئاتر ایران فقط تالار وحدت و تماشاگر تفنن طلب نیست، عنوان کرد: نگذاریم چراغ تئاتر خاموش شود و آن را که متعلق به چهار سوی ایران اسلامی است، گسترش دهیم.


این پژوهشگر و کارگران تئاتر افزود: باید همه نوع تئاتر که مبتنی بر همه اقشار جامعه است را در کشور تقویت کنیم و نگذاریم ریشه فرهنگ و هنر در جامعه بخشکد که در این صورت مردم دچار فقر فرهنگی خواهند شد.


صادقی تاکید کرد: باید مسئولان فرهنگی هر آنچه که در طبق اخلاص دارند، را انجام دهند تا فرهنگ، هنر، اندیشه و باورهای سرزمین مان زنده بماند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته