دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1395 - 12:03

جهیزیه‌‌اش با من/ آینه و شمعدون دلم منتظر «بله» توست

در حالی که برخی از جوانان زندگی خود را برپایه مهریه‌های عجیب و سنگین استوار می‌کنند و جشن‌های ازدواج پرهزینه و جهیزیه‌های هزار رنگ را سرمایه زندگی آینده خود می‌دانند تعدادی از دختران جوان هستند که در آرزوی شروع زندگی ساده و بی زرق و برق هستند و تنها به دست‌های خیرین و نیکوکاران چشم دوخته‌اند تا به یاری آنان بشتابند.
کد خبر : 107923

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، بر همین اساس برخی از سازمان‌های مردم نهاد و خیریه از ظرفیت خیرین و نیکوکاران در جامعه و شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شده و آنان را با نیت خیر خود در راستای تامین جهیزیه این دختران همراه می‌کنند.


پدر مریم که یکی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی است، می‌گوید: سی سال با هر سختی و مشقتی کار کرده و با همه نداری دخترم را با شرافت و آبرو بزرگ کردم اما امروز که مریم باید به خانه بخت برود شرمنده‌اش شده‌ام چون هیچ سرمایه و پولی برای خرید جهیزیه دخترم ندارم.


این کارگر زحمتکش ساختمانی ادامه می‌دهد: در طول این سال‌ها هشت فرزند را بدون همسر بزرگ کردم و به خاطر کارگر فصلی و روزمزد بودن پس‌اندازی برای آینده فرزندانم جمع‌آوری نشد اما با همه این احوال دلم نمی‌خواهد دخترم با سرافکندگی به خانه بخت برود و غصه کمبود جهیزیه را بخورد چون همه دخترها آرزو دارند که وقتی زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند تمام اسباب و لوازم زندگیشان مهیا و بی‌عیب و نقص باشد.


پدر مریم که حالا سن و سالی از او گذشته و دوران سالمندی را می‌گذارند؛ دیگر حتی توانایی کارکردن هم ندارد و نگران تامین جهیزیه دخترش است. او می‌گوید: با دارایی ناچیزم تنها توانستم بخشی از لوازم ساده و اولیه جهیزیه دخترم را تهیه کنم و حالا بخش عمده و سنگین لوازم از جمله یخچال و گاز و لباسشویی را هنوز نتوانستم بخرم این در حالی است که تا چند ماه دیگر باید دخترم به خانه شوهرش برود و سعی می کنیم با سیلی صورتمان را سرخ نگهداریم تا آبرویمان جلوی آشنا و فامیل نرود.


75هزار نوعروس ایرانی در انتظار جهیزیه


این در حالیست که طرح آینه شمعدون با هدف جلب حمایت‌های نقدی مردم، برای تهیه جهیزیه این نوعروسان بی‌بضاعت از ماه مبارک رمضان در کشور آغاز به کار کرده و درصدد است تا با کمک خیرین و نیکوکاران کشور جهیزیه 75 هزار نوعروس نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد را تامین کند زیرا طبق آمارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود ۷۵ هزار نوعروس بر اثر ناتوانی مالی قادر به شروع زندگی مشترک خود نیستند.


سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در این‌باره می‌گوید: ۷۵ هزار نوعروس تحت پوشش کمیته امداد در انتظار دریافت جهیزیه به سر می‌برند که البته این مساله از نظر ما آسیب اجتماعی نیست و ازدواج برای همه جوانان به ویژه جوانان تحت پوشش کمیته امداد یک فرصت است که همه موظفیم با حمایت از آنها زمینه تشکیل زندگی را برای این عزیزان فراهم کنیم.


تامین ۲۰۰ جهیزیه با حمایت کاربران اینستاگرامی


علی نایینی، مجری طرح آینه شمعدون به خبرنگار آنا می‌گوید: در این طرح که از نیمه ماه مبارک رمضان آغاز شده برای هر یک از نوعروسان، یک جهزیه کامل به ارزش ۵۰ میلیون ریال درنظر گرفته می‌شود که با همکاری تولیدکنندگان داخلی و خیرین اقلام ضروری زندگی با هزینه‌ای معادل 30 میلیون ریال تهیه خواهد شد. خوشبختانه با کمک کمیته امداد، ۷۰ درصد این مبلغ (معادل ۲۰ میلیون ریال) تأمین و ۳۰ درصد مابقی آن (معادل ۱۰ میلیون ریال) وابسته به مشارکت مردمی است.


سید پرویز فتاح،‌ رئیس کمیته امداد امام خمینی می‌افزاید: در بودجه سال ۹۵ کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مقرر کرده که بودجه خاصی برای کمک هزینه جهیزیه در اختیار کمیته امداد قرار دهد و همین امر موجب شد تعداد بیشتری کمک هزینه جهیزیه به دختران تحت حمایت اهدا کنیم.


براساس آمار لحظه به لحظه سایت آینه شمعدون تاکنون بیش از 1500 جهیزیه برای نوعروسان تهیه شده است و بیش از 54 هزار هموطن در این طرح شرکت کرده‌اند. خوشبختانه در این طرح هیچ محدودیتی برای رقم و نوع اجناس اهدایی وجود ندارد و هر کس می‌تواند باتوجه به توانایی خود نسبت به تامین بخش کوچکی از این طرح اقدام کند به طوری که با شماره‌گیری #۷۶۷* شهروندان می‌توانند هر مبلغی که مایلند به حساب این طرح واریز کنند.


نایینی،‌ مجری طرح آینه شمعدون با اشاره به آغاز موج دوم پویش اجتماعی آینه شمعدون با تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: یکی دیگر از اقدامات ما در موج دوم، تامین ۲۰۰ جهیزیه اینستاگرامی است که فعالان شبکه‌های اجتماعی با مشارکت در این طرح ما را در تهیه آن یاری خواهند کرد، در این طرح کاربران اینستاگرام با انتشار هر «پست» ۱۰ هزار تومان در این طرح مشارکت می‌کنند بر همین اساس با انتشار ۲۰ هزار پست از سوی کاربران اینستاگرامی، ۲۰۰ جهیزیه اینستاگرامی تامین خواهد شد.


نایینی به استقبال بیش از 40 هزار کاربر اینستاگرامی از این طرح در طول 72 ساعت اشاره کرده و می‌گوید: مردم بسیار بیشتر از پیش‌بینی ما از این طرح استقبال و حمایت کردند به طوری که کمتر از 72 ساعت 40 هزار کابر اینستاگرامی در این طرح ثبت نام و پوستر آینه شمعدون را در صفحه شخصی خود منتشر کردند. خیرین و نیکوکاران استان گلستان و خراسان رضوی بیشترین حمایت‌ها را از این طرح داشته‌اند به طوری که یکی از خیرین در خراسان تامین 500 دستگاه لباسشویی و خیر دیگری نیز تهیه 200 تخته فرش را بر عهده گرفتند.


کالای ایرانی برای نوعروسان ایرانی


در این طرح 16 قلم وسایل یک جهیزیه برای نوعروسان تهیه می‌شود. هزینه واقعی این 16 قلم وسیله ایرانی حدود 50 میلیون ریال می‌شود که با تعامل و رایزنی‌ها، کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) با تولید‌کنندگان داخل توانست این هزینه را به 30میلیون ریال کاهش دهد برهمین اساس 2 میلیون تومان را کمیته امداد پرداخت می‌کند و یک میلیون تومان از کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود.


نایینی،‌ مجری طرح آینه شمعدون از برگزاری جشن بزرگی در دهه کرامت خبر داده و می‌گوید: تلاش می‌کنیم در دهه کرامت با دعوت و کمک کاربران اینستاگرامی فعال در این طرح، با حفظ عزت و کرامت جهیزیه‌های تهیه شده را به دست نوعروسان نیازمند برسانیم.


چگونه در آینه شمعدون سهیم شویم؟


در طرح آینه شمعدون دو روش آسان جهت حمایت نقدی هموطنان در نظر گرفته شده است به طوری که افراد می‌توانند با شماره‌گیری #767* و انتخاب گزینه سوم آینه در کمک به نوعروسان سهیم شوند. همچنین از طریق درگاه پرداخت نقدی اینترنتی نیز می‌توانند با ورود به سامانه www.ayneshamdoon.ir ، مبلغ مورد نظر خود را وارد کرده و در این طرح سهمی داشته باشند حتی در این سایت امکان انتخاب شهر و استان مورد نظر برای کمک نیز در نظر گرفته شده است.


برگزاری یک جشن ساده عروسی و تامین جهیزیه نوعروس دغدغه بسیاری از زوج‌های جوان از جمله مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی است که با اجرای طرح آینه شمعدون بخشی از نیازهای این قشر تامین می‌شود البته باید سازمان‌های مردم نهاد و خیریه در این برنامه‌ها مشارکت و همراهی بیشتری داشته باشند زیرا با وام‌های 10 میلیونی ازدواج که پرداخت آن هم از سوی بانک ها با اما و اگرهای بسیاری همراه است هزینه‌های ازدواج جوانان تامین نمی‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: سید پرویز فتاح
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۸
۰
سلام من ۳۱ سالمه سال ۹۰ ازدواج کردم الانم وسایل جهیزیه ندارم مستجر هستم زمین ماشین هیچی ندارم تحت کمیته امداد هستم
هلدینگ شایسته