دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مستندهای «ابدی حماسه لر» و «فصل زندگی» در تلویزیون

مستندهای «ابدی حماسه لر» با موضوع زندگی شاعری که رهبری او را تاج الشعرا نامید و و «فصل زندگی» با موضوع مهاجرت لهستانی‌ها به ایران، فردا (16 فروردین ماه) از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
کد خبر : 10750

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، فیلم مستند «ابدی حماسه لر» ساخته حسن قهرمانی یکشنبه (16 فروردین ماه) ساعت 18 در قالب برنامه «شب‌های مستند» از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و سپس با حضور سعید قطبی‌زاده نقد و بررسی خواهد شد.


این مستند 33 دقیقه‌ای درباره زندگی حاج عباس قلی یحیوی است که مقام معظم رهبری او را تاج‌الشعرای ادبیات عاشورایی نامیده‌اند. عباسقلی یحیوی ۶۵ سال از عمر خود را صرف سرودن مراثی اهل بیت(ع) کرد که حاصل آن هشت جلد کتاب شعر شامل مدح، نوحه و مرثیه درباره امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) به زبان‌های آذری و فارسی است. کتاب اشعار «ابدی حماسه ‌لر» نیز از اشعار مرحوم یحیوی تدوین و تهیه شده‌ است.


برنامه «شب‌های مستند» به تهیه‌کنندگی بابک میزانی با هدف نمایش و نقد بهترین مستندهای ایرانی از شنبه تا پنج‌شنبه از شبکه مستند پخش می‌شود.


مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در «فصل زندگی»


مستند «فصل زندگی» در یک قسمت 52 دقیقه‌ای از شبکه مستند پخش می‌شود.


«فصل زندگی» روایتگر ماجرای مهاجرت لهستانی‌ها به ایران است که در سال‌های جنگ دوم جهانی روی داد و با وجود بی‌طرفی ایران، مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای ایران به همراه داشت. در طی سال‌های ۱۳۲۰ الی ۱۳۲۳ خورشیدی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از لهستانی‌ها برای مهاجرت به فلسطین و آفریقا، از کشور اتحاد جماهیر شوروی وارد خاک ایران شدند. در آن زمان ایران خود با قحطی و کمبود مواد غذایی، نابسامانی سیاسی و اقتصادی در اثر اشغال کشور و ... مواجه بود. با این وجود ایرانیان علیرغم مشکلاتی که داشتند از میهمان‌نوازی دریغ نکردند.


« فصل زندگی » یکشنبه (16 فروردین ماه) ساعت 23 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه مستند
ارسال نظر
هلدینگ شایسته