دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1395 - 14:08
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

وجود امام رضا (ع) برای هر ایرانی مسلمان برکت است

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در آیین تجلیل از برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی هنرهای سنتی و صنایع دستی رضوی گفت: وجود نازنین امام رضا (ع) برای هر ایرانی و مسلمانی یک هویت و برکت محسوب می‌شود.
کد خبر : 107423

به گزارش گروه فرهنگی آنا به‌ نقل از به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی هنرهای سنتی و صنایع دستی رضوی در اصفهان افزود: اصفهان مهد و خاستگاه بسیاری از جلوه‌های فرهنگی و هنری است و ضریح حرم رضوی و طراحی بسیاری از صحن‌های حرم امام رضا (ع) توسط هنرمندان اصفهانی انجام شده است.


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وجود نازنین امام رضا (ع) برای هر ایرانی، مسلمان و شیعه یک هویت و برکت محسوب می‌شود و هر تلاشی در رابطه با ایشان مانند شرکت در جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی رضوی باعث هویت‌بخشی و هویت‌سازی خواهد شد.


در این مراسم، حجت‌الاسلام‌ حبیب‌رضا ارزانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: این جشنواره در اصفهان در ۶ حوزه نگارگری برگزار شد و در مجموع ۱۸۷ نفر آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از این تعداد ۹۸ اثر توسط هیأت داوران انتخاب و پس از داوری ۸۴ اثر انتخاب و در نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته شدند.


به گفته وی، این نمایشگاه از روز ۱۴ مردادماه تا روز ۱۴ شهریورماه به مدت یک ماه در موزه هنرهای معاصر برپا است. از میان آثار، ۱۵ اثر برگزیده و تجلیل خواهند شد البته تمام افرادی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند به نوعی برگزیده شده‌اند چرا که فعالیت آن‌ها در رابطه با وجود مقدس و مبارک امام رضا (ع) هنرشان را نمایان کردند.


حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: آثار مربوط به ۱۰ دوره گذشته این جشنواره را جمع‌آوری و در کتابی به چاپ رسانده‌ایم و از مسئولان خواهش می‌کنم که این آثار را در قطع بزرگ‌تر در حوزه المان شهری، طراحی شهری، دیوار مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز هنری و فرهنگی استفاده کنند.


در ادامه این مراسم از کتاب آثار ۱۰ دوره جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی رضوی با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ارشاد استان و برخی نمایندگان مجلس و اساتید نگارگری استان رونمایی شد و در پایان هم از برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی هنرهای سنتی و صنایع دستی رضوی تجلیل شد.


بازآفرینی ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران در جوار شهدای گمنام خرمشهر


در خبری دیگر از جشنواره چهاردهم امام رضا (ع)، واقعه تاریخی ورود حضرت ثامن الحجج (ع) به ایران با برگزاری آیین ورود کاروان نمادین امام رضا (ع) به ایران، در مسجد جامع خرمشهر و در جوار شهدای گمنام این شهر با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان استانی و شهرستان بازآفرینی شد.


این مراسم که سال‌های گذشته در مرز شلمچه برگزار می‌شد، امسال به درخواست مردم در مرکز شهر و از خیابان انقلاب به سمت مسجد جامع خرمشهر در کنار مرقد شهدای گمنام باز آفرینی شد. شعرخوانی، حماسه سرایی شاعران خرمشهری، سخنرانی مسئولان و همچنین اجرای نمایش ماه غریب از جمله برنامه‌های حاشیه این مراسم بود که با استقبال فراوان روبرو شد.


همچنین در حاشیه این مراسم گردهمایی بزرگ دختران و پسران زیر ۱۸ سال با نام ‌های «رضا» و «معصومه» و اهدا جوایز به ۱۴ نفر از آنها، مسابقه نقاشی با موضوع امام رضا(ع) توسط کودکان و مسابقه خطاطی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد.


آیین ورود کاروان نمادین امام رضا (ع) به خرمشهر از سال ۱۳۸۷ آغاز و پس از آن همه ساله این آیین با شکوه همزمان با آغاز دهه کرامت و میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و به شکرانه سالروز ورود امام رضا (ع) به ایران از مرز شلمچه باآفرینی شد.


برگزاری اختتامیه جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی در ۲۰ مرداد


خبر دیگر از جشنواره امام رضا (ع) اینکه، دبیر چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی از برگزاری مراسم آیین اختتامیه این جشنواره با حضور سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.


اکبر اسکندری نژاد گفت: این مراسم بیستم مرداد ماه با حضور مردم متدین قزوین، مسئولان شهری، استانی و کشوری برگزار می‌شود که امیدواریم این برنامه مورد استقبال مردم قزوین قرار گیرد.


وی تصریح کرد: اجرای برنامه‌های جانبی مانند مراسم نقالی، پخش زنده صلوات خاصه امام رضا (ع)، پخش کلیپ ویژه بزرگداشت شهدای مدافع حرم استان قزوین و پخش تیزر چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی از دیگر برنامه‌های روز اختتامیه است.


دبیر چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی بیان کرد: امیدواریم با اجرای مناسب اقدامات انجام شده بتوانیم برنامه ای متناسب با شان و جایگاه حضرت رضا (ع) برگزار کنیم تا بدین وسیله مردم قزوین بیش از گذشته با فرهنگ رضوی و همینطور فرهنگ این رسانه نوین اشنا شوند.


ارسال هزار و ٥٢٨ اثر به دوازدهمین جشنواره داستان رضوی


خبر دیگر از این جشنواره اینکه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از ارسال هزار و ٥٢٨ اثر داستانی به دوازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی (کبوتر حرم) خبر داد و گفت: این تعداد آثار نسبت به جشنواره یازدهم بیش از ٢٣٠ اثر افزایش دارد.


محمدرضا سوقندی اظهار کرد: این تعداد آثار توسط ٩٠٢ نویسنده ارائه شده که از این نظر نیز ١٣٠ نفر شرکت کننده افزایش یافته است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، این استان را از نظر تعداد آثار ارسالی با ١٥٩ اثر در رتبه اول در بین استانها بیان کرد و گفت: استانهای خراسان رضوی با ١٥٤ اثر و تهران با ٩٢ اثر در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.


وی افزود: تعداد شرکت کنندگان در جشنواره امسال از استان سمنان با بیش از دو برابر از ٧٢ نفر سال قبل به ١٥٩ نفر افزایش یافته است.


وی گفت: در جشنواره دوازدهم ٧٣٦ اثر داستانی کوتاه کوتاه، ٧٠٦ اثر داستانی کوتاه، ١٨ داستان بلند و ٦٨ اثر غیر داستانی ارسال شده است و از نظر گروههای سنی ٣٤٤ نویسنده نوجوان، ٤١٢ نویسنده جوان، ٧٠٩ نفر بزرگسال، ٣١ شرکت کننده کودک و ٣٢ نفر نیز از نظر سنی نامشخص هستند.


وی با بیان اینکه ٥٠٧ نفر از شرکت کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند گفت: در استان سمنان نیز شهرستان سمنان با ٧٥ اثر و ٥٢ شرکت کننده در صدر شهرستانها قرار دارد و میامی با ٤٢ اثر و ٣٩ شرکت کننده و شاهرود با ٢٨ اثر و ١٧ شرکت کننده در رده‌های بعدی قرار دارند.


قدیمی ترین کاروان پیاده روی رضوی در بیست و چهارمین سفر پیاده به مشهد مقدس رسید


در خبری دیگر از همین جشنواره، پس از ۲۷ روز پیاده روی مسیر ۱۱۱۸ کیلومتری و عبور از شهرها و روستاهای کشور، کاروان هیات الرضا(ع) متشکل از بسیجیان شهرستان بافق در سالروز میلاد حضرت معصومه(س) وارد مشهد مقدس شدند.


سیدهادی موسوی مسوول پژوهش این کاروان گفت: این سفر بیست و چهارمین سفری است که جوانان بافقی با پای پیاده برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.


وی افزود: امسال کاروان با نام حضرت رباب مادر گرامی حضرت علی اصغر شیرخوار دشت کربلا، پرچم را بر دست گرفته و بعد از ۲۷ روز با لطف و مدد امام رضا (ع) به مشهد مقدس رسیدیم. روز هیجدم تیرماه از شهرستان بافق و با بدرقه مردم مومن و خداجوی حرکت کرده و در طول مسیر برنامه‌های مختلفی را اجرا کردیم.


موسوی گفت: بعد از نماز صبح برنامه قرائت زیارت عاشورا، دعای عهد، مناجات و مدیحه سرایی داشتیم. ضمن آن که در کنارپیاده روی برنامه‌های اخلاقی و معرفتی برگزار شد. در طول مسیر برنامه عیادت بیماران و در شهرستان فردوس به دیدار معلو لان ذهنی و روحی رفتیم.


موسوی تعداد زائران شرکت کننده در کاروان پیاده روی را ۱۶۰ نفر اعلام کرد که پس از طی کردن ۱۱۱۸ کیلومتر به مدت سه روز در مشهد اقامت خواهیم داشت.


وی دیدار با علما و بزرگان شهر مشهد را بخشی از برنامه‌های کاروان برشمرد و افزود: کاروان مجددا به شهرستان بافق باز می‌گردد و برای برگزاری جشن میلاد امام رضا (ع) در این شهرستان آماده می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: حسین انتظامی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته