دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1395 - 14:56

آتش سوزی در تالاب هامون مهار شد

فرماندار شهرستان نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان گفت: آتش سوزی در تالاب خشکیده هامون براثر بی احتیاطی چوپانان رخ داد که با کمک نیروهای مردمی و آتش نشانی مهار شد.
کد خبر : 107395

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایرنا، محمد حسن دهمرده،‌فرماندار نیمروز در این‌باره اظهار کرد: 50 هکتار از اراضی تالاب هامون در این آتش سوزی از بین رفته است.


وی گفت: این آتش سوزی به علت سهل انگاری چوپان‌ها در روشن کردن آتش در شمال شهر ادیمی صبح امروز،جمعه رخ داده که توفان و وزش باد باعث گسترش آن شده بود.


وی تصریح کرد: با گرم شدن هوا و خشک شدن بستر تالاب هامون و در نتیجه خشک شدن علفزارهای آن با کوچکترین بی احتیاطی آتش سوزی گسترده‌‌ای رخ می‌دهد.


فرماندار نیمروز گفت: دامداران و ساکنان شمال استان باید دقت کافی در روشن کردن آتش در بستر خشک دریاچه داشته باشند چون تمام شرایط برای آتش سوزی مهیاست.


دهمرده افزود: 300 هزار راس دام سبک و سنگین هم اینک در دریاچه هامون به چریدن مشغول هستند.


تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.


منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.


بیش از 100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می‌کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.نیمروز در 210 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تالاب هامون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته