«اجبار» از هدایت تحصیلی برداشته شده است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایسنا، حجت الاسلام مصطفی ناصری زنجانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان و مشکلاتی که ایجاد کرده بود گفت: اصل این کار را منطقی میدانیم.
وی افزود: در کنکور سراسری امسال بیش از 600 هزار نفر داوطلب رشته تجربی داشتیم، حدود 160 هزار نفر انسانی و همین رقم داوطلب رشته ریاضی؛ این نشان دهنده عدم توازن در انتخاب رشته است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته اصرار و نگرانی خانواده ها در این مساله ریشه دارد که پزشکی را رشته پولساز و با امکاناتی می بینند گفت: اما آیا همیشه وضعیت همینگونه باقی میماند؟ آیا به این تعداد پزشک نیاز داریم؟.
ناصری ادامه داد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند هر دانش آموزی که فارغ التحصیل میشود یک کار بلد باشد، امر توزیع متوازن را مورد توجه قرار دادیم و امسال با توجه به تغییرات سیستم آموزشی زمان انجام اینکار بود اما بعضا خانواده ها این موضوع را نمیپذیرند.
وی با اشاره به کشیده شدن موضوع به مجلس و تشکیل جلسه شورای معاونان وزارتخانه پیرامون هدایت تحصیلی گفت: ما اجبار را برداشتهایم و خروجی جلسه این بود که اجباری نیست. از نظر ما اگر دانشآموزی از چند اولویت بخواهد اولویت دوم و سوم برگ هدایت تحصیلیاش را انتخاب کند مشکلی نیست منوط به اینکه در آن منطقه امکانات داشته باشیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شهرستانها هر شخصی هر رشتهای را بخواهد میتواند انتخاب کند و اگر در مدرسهای امکانات وجود نداشت و ظرفیت در یک رشته پر شده بود، چنانچه استان اعلام آمادگی کند و امکان تشکیل کلاس جدید داشته باشد، این کار را انجام میدهیم، گفت: به هر صورت مشکل حل شده است.
ناصری درباره برخی مشکلات مدارس استیجاری که متعلق به دستگاهها و نهادهای دیگر هستند،افزود: رئیس جمهور اخیرا دستوری صادر کردهاند مبنی بر اینکه آموزش و پرورش نباید در این موارد با دستگاههای دیگر مشکلی داشته باشد و معاون اول رئیس جمهور مسئول رسیدگی به این امر شد و اکنون امور اجرایی مربوط در حال پیگیری است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: مدرسهای به علت مشکلات استیجاری بودن فضا تعطیل نمیشود و اگر هم این اتفاق بیفتد، فضاهای دیگر را جایگزین میکند هرچند آن اتفاق هم شایسته نیست.
انتهای پیام/