دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با رهبری لوریس چکناواریان، نصیر حیدریان و دامیانو جورانا

جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران می‌نوازند

نشست خبری ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی، لوریس چکناواریان، نصیر حیدریان و دامیانو جورانا، رهبران ارکستر، آنتونیونی کاردار سفارت ایتالیا و رهبر ارکستر برگزار شد.
کد خبر : 106813

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، صفی‌پور در نشست خبری ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران گفت: «در کشور ایتالیا گروهی گرد هم‌آمده که توانسته کارهای خوبی در دیگر کشورها ارائه کند. با حضور این بزرگواران قرار است سه شب اجرای موسیقی را شاهد باشیم و از این گروه 43 نفره که از کشورهای ترکیه، ارمنستان، روسیه، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، یونان، آمریکا و پرتغال هستند، بهره‌برداری لازم را به عمل آوریم.»


وی اضافه کرد: «مجموعه برنامه‌هایی برای این پروژه در نظر گرفته شده که شامل 3 روز اجرای مشترک در روزهای 20، 21 و 22 مرداد ماه در تالار وحدت است. رهبری این اجراها را جورانا، نصیر حیدریان و چکناواریان برعهده خواهند داشت.»


مدیرعامل بنیاد رودکی اظهار کرد: «قرار است به صورت مشترک ارکستر سمفونیک تهران با ارکستر جوانان سه اجرای مشترک داشته باشند که این امر هم برای کسانی که علاقه‌مند به ارکستر سمفونیک هستند مفید خواهد بود و هم این تعامل و همکاری تجربه جدیدی به دنبال خواهد داشت. این اتفاق قبل از همه به ایجاد اشتراکات فرهنگی و هنری میان ملت‌ها به ویژه ایران و ایتالیا اختصاص خواهد داشت و ما به همین دلیل از سفارت ایتالیا تشکر می‌کنیم.»


وی گفت: «در این اجرا همچنین قرار است کارگاه‌هایی آموزشی برگزار شود و فرصتی به وجود آید که نوازندگان به انتقال تجربیات خود بپردازند و هنرمندان دیگر کشورها با موسیقی سنتی ایران و سازهای سنتی آشنا شوند.»


آنتونیونی، کاردار سفارت ایتالیا در تهران با تشکر از جورانا که ریاست ارکستر جوانان را برعهده دارد اظهار کرد: «فکر می‌کنم اجرای کنسرت اتفاق بسیار خوبی است، چرا که ارکستر متشکل از جوانانی از اقصی‌نقاط جهان است و کشور ایران دوباره تصمیم دارد روابط خود را با کشورهای دیگر تمدید کند.»


تاکید بر بحث فرهنگی و روابط فرهنگی


وی خاطرنشان کرد: «ایتالیا کشور پیشرو در مذاکرات با کشور جمهوری اسلامی ایران بود. همچنین بلافاصله بعد از انتخابات در سفری که حسن روحانی به ایتالیا داشت، بسیاری از هیات‌های سیاسی از ایتالیا روانه ایران شدند. در میان سفرهای هیات‌های سیاسی مهم‌ترین سفرها، سفر حسن روحانی به رم و سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران است.»


اجرای ارکستر مجلسی میلان


وی در سخنانش اشاره کرد: «در تمام ملاقات‌ها سطوح بالای سیاسی بحث فرهنگی و روابط فرهنگی همواره تکرار شده است و در طول این مدت رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ ایتالیا عمیق‌تر شده است. ایتالیا در زمینه‌های مختلف فرهنگی سرآمد است و این امر نه تنها در حوزه فرهنگ، بلکه در دیگر زمینه‌ها از جمله علمی و باستان‌شناسی نیز وجود دارد. همچنین یکی از اولویت‌های ایتالیا آموزش زبان ایتالیایی است و یکی از ابتکارعمل‌ها و رویدادهای فرهنگی از سوی این کشور قرار است در فرهنگ‌سرای نیاوران انجام شود که یک کنسرت جاز به سرپرستی جورانا است. همچنین برنامه‌ای با همکاری بنیاد رودکی در شهریورماه خواهیم داشت که ارکستر مجلسی میلان است.»


عشق کلیدواژه اجرای ارکستر سمفونیک تهران و جوانان جهان


جورانا نیز اظهار کرد: «پروژه‌ اجرای ارکستر سمفونیک تهران با ارکستر جوانان جهان پروژه‌ای است که با عشق به ثمر نشست و عشق کلیدواژه‌ای است که با مرکز فرهنگی ایران در رم بر رویش تاکید زیادی داشته‌ایم. این عشق به نسبت جوانان است، عشقی بود که به لطف و همکاری بنیاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امورخارجه ایتالیا به ثمر نشسته است و من از همین حیث از بنیاد رودکی و ریاست آن تشکر می‌کنم؛ زیرا این عشق‌بازی برای به ثمر رساندن این اتفاق فرهنگی را از طریق ایمیل هم انجام داده‌ایم.»


وی عنوان کرد: «این اتفاق در چارچوب یک برنامه و همکاری فرهنگی است که بین دو دولت به امضا رسیده و ما خوشحال هستیم که علاوه بر بحث اداری و سیاسی، توانسته‌ایم کاری از ایتالیا را به اینجا آوریم.»


وی درباره برگزاری کنسرت در تالار وحدت بیان کرد: «معنای تالار وحدت اتحاد است و این همکاری در این مکان چه انتخاب به‌جا و درستی است. برگزاری کنسرت یا اجرای ارکستر در جایی اتفاق می‌افتد که همین معنا را در خود دارد. فکر می‌کنم این اتفاق فرهنگی رویداد بسیار مهمی است مخصوصا الان که در جهان شاهد اتفاقات ناخوشایندی هستیم.»


وی اضافه کرد: «فرهنگ با مخاطبان، بینندگان و شنوندگان خود معنا پیدا می‌کند و اگر بتوانیم در قالب پروژه مشترک آن را ارائه کنیم، قطعا مثمرثمر خواهد بود. وقتی زبان شیرین فارسی را گوش می‌کنم بسیار آهنگین است و کلمات برای من بسیار خوشایند است، اگرچه متوجه معنای ‌آن نمی‌شوم، اما آن را دوست دارم و فکر می‌کنم موسیقی هم به همین شکل است و همه می‌توانند آن را بشنوند و بهره ببرند.»


می‌خواهیم این اجرا سرآغاز همکاری‌های جدید شود


وی اضافه کرد: «اینکه تمرین کنیم و موسیقی ایجاد کنیم و از طریق زبان موسیقی بخواهیم صحبت کنیم می‌توانیم به وحدت، اتحاد و برادری برسیم. برادری قطعا بحث عشق و علاقه را ایجاد می‌کند و ما سعی داریم از طریق این ارکستر عشق و اثرات آن را برای سال‌های متمادی در اینجا باقی بگذاریم تا این فعالیت و رویداد هنری سرآغازی برای همکاری‌های جدید باشد.»


اهدای نیمی از مدال ریاست جمهوری ایتالیا


وی در سخنانش به اهدای مدال ریاست‌جمهوری ایتالیا به ارکستر جوانان جهان اشاره کرد و افزود: «ریاست جمهوری ایتالیا از این پروژه استقبال کرده تا حدی که مدال ریاست‌جمهوری را به ما اعطا کرده است و من می‌خواهم آن را نصف کنم چرا که نیمی از آن به شما تعلق دارد.»


حضور گروه اسکالا


صفی‌پور تصریح کرد: «ارکستر شعاری دارد و آن هم این است «صدای ایتالیا برای ایران». این شعار عنوان بسیار زیبایی است که در ایتالیا بر این پروژه گذاشته شده است. در ارتباطی که با ایتالیا برقرار کردیم قرار است در ماه بعد (پایان شهریورماه) برنامه‌ فرهنگی دیگری در تالار وحدت داشته باشیم که آن هم حضور کم‌نظیر گروه اسکالا است. هدف همه اینها جز نزدیکی ملت‌ها با هم و رفع کدورت‌ها و احیانا ذهنیت‌ها نیست و من امیدوار هستم این اتفاقات در این راه کمک‌کننده باشد، برای اینکه روابط عمیق فرهنگی را با این کشورها شروع کنیم و از تنش‌های حوزه سیاسی جلوگیری کنیم.»


ایتالیا، گهواره موسیقی کلاسیک


چکناواریان تصریح کرد:‌ «در 21 مردادماه رهبری اجرای ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران را برعهده خواهم داشت. میان ایران و ایتالیا بالای 2500 سال عشق وجود دارد. ایتالیا گهواره موسیقی کلاسیک است و ما خوشحال هستیم که نمایندگان این سرزمین در ایران حضور دارند و امیدواریم بتوانیم این همکاری را ادامه دهیم.»


وی اظهار کرد: «در قسمت دوم برنامه‌ای که رهبری آن را برعهده دارم دو قطعه را که از ساخته‌های خودم است اجرا می کنم.»


وی در سخنانش زبان ایتالیایی را همچون زبان فارسی، موزیکال معرفی کرد و افزود: «زبان این دو کشور از این حیث به هم نزدیک است. ما در ایران شعرای بزرگی به بار آورده‌ایم و ایتالیا به لحاظ موسیقی که دارد موزیسین‌های خوبی تربیت کرده است.»


قرارداد نوازندگان ارکستر مسفونیک تهران بسته شده


نصیر حیدریان بیان کرد: «در ارکستر سمفونیک اتفاق خوبی افتاده و نوازندگان آن قراردادهایشان بسته شده و از قرار معلوم بیمه هم شده‌اند. این مهم‌ترین چیزی بود که می‌بایست تحقق پیدا می‌کرد و برای نوازندگان ایرانی تامین می‌شد. من خوشحال هستم که این مساله رفع شده و نوازندگان ما اطمینان برای اینکه پشت ساز بنشینند پیدا کنند. امیدوارم کم‌کم از دیگر نظرات نیز هنرمندان موسیقی و نوازندگان ارکستر سمفونیک تامین شوند و مسائل آنها به زودی رفع شود.»


وی ادامه داد: «من رهبری برنامه 22 مردادماه را برعهده دارم و باید اعلام کنم قطعاتی که در آن روز اجرا می‌شود بیشتر آموزشی است. در این اجرا قطعاتی انتخاب شده که بتواند سطح نوازندگان را ارتقا دهد. سمفونی 7 بتهوون با رهبری جورانا، سمفونی 8 شوبرت وجود ندارد و سمفونی ناتمام شوبرت سمفونی 7 آن است. همچنین برای اولین‌بار سمفونی 4 شومان یعنی 3 قطعه بسیار سخت توسط ارکستر اجرا خواهد شد.»


صفی‌پور در ادامه مکررا اعلام کرد: «اجرای ارکستر کار مشترکی است بین ایران و ایتالیا و هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب و هتل آن با کشور ایتالیا و هزینه‌های ترنسفر و پذیرایی برعهده بنیاد رودکی است.»


جورانا نیز بیان کرد: «عشق عامل محرکی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد دست به جیب شوند، همین عامل باعث شده که 60 درصد هزینه‌های این پروژه توسط شرکت‌های ایتالیایی تقبل شود.»


از نظر هزینه‌ هیچ مشکلی وجود ندارد


وی ضمن تشکر از بنیاد رودکی برای اسکان و اختصاص سالن تالار وحدت برای این اجرا، اعلام کرد: «از نظر هزینه‌ هیچ مشکلی وجود ندارد و افراد زیادی به ما کمک کرده‌اند. این برنامه به پیشنهاد ما قرار بود در یک شب اجرا شود در حالی که بنیاد رودکی خواست تا این برنامه در 3 شب ادامه داشته باشد. همین‌امر باعث خوشحالی ما شد. ما ماه گذشته در ایتالیا میزبان گروهی 12 نفره از دانشجویان ایرانی بودیم و از آنها استقبال کردیم و وورک‌شاپ‌های آموزشی درباره موسیقی‌شناسی و مسترکلاس برایشان برگزار کردیم. بنابراین از طرف ایران گروهی به ایتالیا اعزام شده است. این اتفاق همچنان ادامه دارد و ما قول می‌دهیم در روزهای اقامت در ایران یک کلاس آموزشی برگزار کنیم. بنابراین این همکاری پایان‌پذیر نیست. این پروژه، پروژه چندملیتی است، اگرچه ایتالیا سرپرستی آن را برعهده دارد.»


در این نشست خبری درباره انتخاب قطعات گفته شد که قطعات شب سوم به لحاظ فرم و تکنیک به هم نزدیک هستند و به همین دلیل در یک شب به اجرا درمی‌آیند.


ایتالیا، مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 96


کاردار سفارت ایتالیا نیز عنوان کرد: «در سطوح بالای سیاسی بر همکاری‌های فرهنگی تاکید زیادی شده و ما از این حیث یک سری فعالیت‌های مشترک را آغاز کردیم که این اجرا یکی از زنجیره‌های آن است. رویداد بسیار مهم فرهنگی سال آینده اردیبهشت 1396 اجرا می‌شود و ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد شد.»


وی تاکید کرد: «اگر حمایت‌ها در سطوح بالای سیاسی اتفاق نیفتاده بود، این پروژه هم اجرایی نمی‌شد و این علاقه‌مندی از سابقه تاریخی ما با ایران نشات می‌گیرد. ایران در سیاست خارجی ایتالیا جایگاه اول را دارد و این امر نه به لحاظ فرهنگی بلکه از تمام سطوح تجاری، سیاسی و... است. من به عنوان دیپلماتی که در کشورهای دیگر حضور پیدا می‌کنم تا به حال ندیده‌ام که کشورم به برقراری رابطه با کشورهای دیگر به اندازه ارتباط با ایران علاقه‌مند شود.»


در پایان این نشست جورانا به صحبت‌های حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و افزود: «رئیس‌جمهور ایران در سخنانش گفت که به جوانان خوراک فرهنگی دهید زیرا به آن نیاز دارند، ما نیز این صحبت را سرلوحه کارمان در ایتالیا قرار دادیم و هدف از اجرای این پروژه هم همین است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته