پس از لغو تحریمها افزایش قیمت خودرو «شدید» نخواهد بود/ فرانسویها از لغو تحریمها خبر داشتند
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از افکارنیوز؛ به گفته خودروسازان، دلیل اصلی رشد قیمتها، کاهش شدید تیراژ خودرو و مقصر این اتفاق بد نیز در درجه اول بانک مرکزی بود. هزینههای کمرشکن دورزدن تحریمها، نبود اعتبار کافی و درنتیجه کاهیش تولید همه و همه دست به ست هم داد تا تحریمها تاثیر سوء مدیریت خودروسازان را افشا سازد. اکنون سه سال از آن روزها گذشته است و پراید ۲۰میلیون شده است. اما بهار ۹۴ حاکی از سال «نکو» برای خودروسازان است. خودروسازان که کمبود نقدینگی و هزینههای دیگر کمرشان را شکسته بود، اکنون از لغو تحریمها خوشحال به نظر میرسند.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در مورد وضعیت بازار خودرو پس از لغو تحریمها میگوید: «پس از تشدید تحریم صنعت خودرو، خودروسازان توسعه محصولات خود را بر روی محصولات چینی متمرکز کرده بودند. این به دلیل آن بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی حاضر به بستن قرارداد جدید با ایران نبودند. اکنون با لغو تحریمها توسعه محصولات خودرو سازی تنها به چینیها محدود نمیشود و با شرکتهای اروپایی و آمریکایی وارد مذاکره میشویم. به طور کلی و با لغو تحریمها برای خودروهای جدید به مناقصه میروند.»
وی افزود: «در این حالت معیارهایی تعیین میکنند تا خودرو رقابتی شود از جمله کیفیت خوب و قیمت مناسب. همچنین در شروع کار نقشه و مدارجه فنی را به ما میدهند تا بتوانیم ساخت داخل داشته باشیم و اینکه بتوانیم در بازارهای هدف آنها خودرو صادر کنیم. اینها مواردیست که در مذاکرات خودروسازان به مناقصه میگذارند و هرکمپانی که بیشترین امتیاز را بدهد با او قرارداد میبندند. رفع تحریمها باعث خواهد شد تا ما راحتتر بتوانیم با شرکتهای اروپایی و آمریکایی وارد مذاکره شویم. به عبارتی دیگر سرمایه گذاری در کشور را تسهیل میکند.»
نعمت بخش در مورد اینکه کدام شرکتهای آمریکایی و یا اروپایی به ایران خواهند آمد، میگوید: «جزئیات اینکه خودروسازان با شرکتهای اروپایی یا آمریکایی وارد مذاکره شدهاند یا خیر خبر ندارم اما قطعا به دلیل اینکه ما ۲۰میلیون ظرفیت مازاد در دنیا داریم و آنها نیز دنبال بازار هستند، بازار ایران برای آنها جذاب خواهد بود. سالی ۱میلیون نیاز بازار خودرو در ایران است. لذا برای حضور در ایران علاقهمند هستند.»
دبیر انجمن خودروسازان در مورد همکاری فرانسویها نیز میافزاید: «فرانسویها قبل از لغو تحریمها با ایران خودرو همکاری را شروع کردند. حتی در قراردادی که بسته شد گفتند که درصورت عدم لغو تحریمها حاضرند با ایران خودرو دوباره همکاری کنند. این نشان میدهد که فرانسویها خبر داشتند تحریمها لغو میشود و حاضر شدند خودرو با ۴۰درصد ساخت داخل و صادرات در بازارهای هدف با ایران خودرو قرارداد امضا کنند.»
وی در مورد تاثیر لغو تحریمها بر قیمتها در بازار داخل اینگونه بیان میکند: «ما پیش از وضع تحریمها هزینههایی برای دور زدن تحریمها متحمل میشدیم. با لغو تحریمها این هزینهها کاهش مییابد اما از طرفی دیگر سایر هزینههای ما امسال گران میشود مانند هزینه کارگری. از طرفی دیگر مجلس قیمت آب، برق و گاز را افزایش داده است یا هزینه بیمه شخص ثالث به دلیل افزایش قیمت دیه گران میشود. همچنین مجلس ارزش افزوده ۱۰درصدی را اعمال کرد که همین ۲درصد ۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان بر قیمت خودرو میافزاید. اما با لغو تحریمها هزینههای خودروسازان کمی کاهش مییابد و به همین دلیل افزایش قیمت ما دیگر شدید نخواهد بود.»
نعمت بخش در پاسخ به این سوال که با لغو تحریمها، خودروسازان دیگر کدام اشتباه گذشته خود را تکرار نخواهند کرد، اینگونه پاسخ میدهد: «نارضایتی مردم از خودروسازان به دلیل خودروهای قدیمی است ما خودمان قبول داریم که خودروهای قدیمی را هرچه قدر هم روی کیفیتش کار کنیم خودروی خوبی نمیشود و باید نسل آن خودرو تغییر کند. بنابراین با رفع تحریم، توسعه محصول سرعت میگیرد و رضایت مشتری حاصل خواهد شد.
بعد از لغو تحریمها، اشتباه تولید ۱۰ساله خودرو دیگر تکرار نمیشود. همچنین لغو تحریمها به کمبود نقدینگی کمک میکند. در گذشته و قبل از وضع تحریمها، اعتبارات یوزانس باز میکردیم و ۱۰ تا ۱۵درصد خریدی که انجام میدادیم، یک سال پس از اینکه جنس میآمد پولش را به طرف خارجی پرداخت میکردیم. با لغو تحریمها و فعال شدن دوباره اعتبارات یوزانس خود به کمبود نقدینگی کمک میکند.»
انتهای پیام/