دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1394 - 12:14

دعوت ابتکار از دانشگاهیان، جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد برای احیای گاوخونی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعد از ظهر روز گذشته در بازدید از تالاب بین‌المللی گاوخونی گفت: تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از ارزشمند‌ترین زیست‌گاه‌های تنوع زیستی کشور است و به عنوان سایت رامسر ثبت شده است.
کد خبر : 10676

به گزارش گروه اجتماعی آنا، معصومه ابتکار با اشاره به ارزشمند بودن تالاب بین‌المللی گاوخونی برای استان اصفهان و کشور اظهار کرد: در این راستا مطالعاتی در دست اقدام داریم که انشاالله این مطالعات راهکارهای حفاظت بهتر از گاوخونی را به ما ارائه خواهد داد.
ابتکار افزود: ما قطعا باید بتوانیم حق‌آبه مورد نیاز تالاب بین‌المللی گاوخونی برای اینکه تالاب حیات طبیعی‌اش را به دست بیاورد، تامین کنیم. در واقع تالاب با رودخانه و آب‌های زیرزمینی در کنار هم یک چرخه هیدورلوژیک را تشکیل می‌دهند که حیات و کشاورزی منطقه وابسته به این چرخه هیدرولوژیک است.
وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی برای رودخانه، تالاب، کشاورزی و خاک استان بسیار ارزشمند است افزود: این زیست بوم را در کنار هم باید حفاظت کنیم و من تقاضایم این است که انشالله دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی استان اصفهان بیش از پیش به ما کمک کنند تا اینکه مطالعات مربوطه هر چه سریع‌تر تکمیل شود.
وی با دعوت از جوامع محلی و مردم منطقه و شهر ورزنه و همچنین سازمان‌های مردم نهاد برای مشارکت در احیای گاوخونی گفت: برای حفاظت از تالاب و جلوگیری از تخلفاتی که ممکن است اتفاق بیفتد و آسیب‌هایی که ممکن است به تنوع زیستی و حیات وحش ارزشمند این منطقه وارد شود مردم باید بیش از پیش به ما کمک کنند.
وی افزود: ما هم برای تقویت حفاظت از گاوخونی تلاش خود را می‌کنیم تا جایگاه مدیریتی قوی‌تری داشته باشیم و با همکاری خود مردم و جوامع محلی این تالاب احیا و مشکلات آن برطرف شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به دوره کاهش بارندگی در کشور اظهار داشت: با توجه به مطالعات در زمینه هوا، آب، آثار آن و گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوا درون منطقه باید با تصویری واقع بینانه‌ای بتوانیم یک برنامه خوب مدیریتی برای تالاب بین‌المللی گاوخونی داشته باشیم.


دولت به طور ویژه برای مدیریت تالاب‌ها برنامه‌های مختلفی را در دست اقدام دارد
ابتکار گفت: دولت به طور ویژه برای مدیریت تالاب‌ها برنامه‌های مختلفی را در دست اقدام دارد و برای تالاب بین‌المللی گاوخونی هم این مطالعات در حال تکمیل است.
وی افزود: اعتباراتی را نیز در سطح استانی و ملی پیش‌بینی کردیم که خوشبختانه بخشی از این اعتبارت را مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال ۹۴ تایید کرده است.
معاون رئیس جمهور افزود: امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و وزرات کشاورزی و کشاورزان عزیز بتوایم در اصلاح الگوی کشت در استانی مانند اصفهان به الگوی کشاورزی و آبیاری منطبق بر واقعیت‌ها دست یابیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی‌توانیم روندهای گذشته گسترش سطح زیر کشت و انواع کشت‌های که آب بر هستند، مانند برنج را ادامه دهیم یا در آبیاری فضای سبز شهری به هیچ عنوان در شهرهایی مثل اصفهان دیگر نباید از چمن به طور گسترده استفاده شود به دلیل اینکه چمن آب زیاد مصرف می‌کند و سطح تبخیر آن بالا است و این‌ها همه باید با مطالعه و بررسی‌های کافی اصلاح شود تا الگو‌ها را بتوانیم تغییر دهیم.
بر اساس این گزارش، خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی که تبعات حاصل از پراکنش ریزگردهای آن تهدیدی برای سلامت ساکنین منطقه مرکزی کشور و استان تهران به شمار می‌آید از دغدغه‌های زیست محیطی اصلی مردم و مسؤولان استان اصفهان بوده و سفر مقام ارشد محیط زیست کشور به اصفهان درروزهای آغازین سال جدید در پاسخگویی به این مطالبه انجام شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته