دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1395 - 10:44
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد

شرق آسیا،‌مقصد اصلی صادرات نفت خام ایران/ قراردادهای جدید نفتی فردا به هیات دولت می‌رود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: قرادادهای جدید نفتی فردا، چهارشنبه به هیات دولت می‎رود.
کد خبر : 106709

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی کاردر ضمن تبریک به کارکنان شرکت ملی گاز ایران بابت پنجاه سالگی فعالیت این شرکت گفت:بخش اعظم فعالیت شرکت ملی گاز پس از انقلاب اسلامی بوده است و مردم شاهد آثار مثبت این فعالیت‌ها هستند.
معاون وزیر نفت حجم صادرات نفت خام ایران را بیش از ۲ میلیون بشکه در روز دانست و گفت:مقصد اصلی صادرات ما همواره کشورهای شرق آسیا بوده و هم‌اکنون حجم صادرات به این کشورها،خصوصا به کشور ژاپن افزایش یافته است.


کاردر همچنین با اشاره به انجام مسیرهای کارشناسی لازم برای نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی گفت: برای بررسی IPC جلسات متعددی با منتقدان برگزار شد و رئیس‌جمهوری نیز با منتقدان به بحث و تبادل نظر پرداخت. چندین جلسه نیز با قرارگاه اقتصاد مقاومتی برگزار شد و در آخرین جلسه موارد ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری نیز مورد بررسی قرار گرفت.


وی یادآور شد: مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره مدل جدید قراردادهای نفتی فردا در دستور کار هیات دولت قرار می‌گیرد.


معاون وزیر نفت با اشاره به بهبود فضای رقابتی و مناسب شدن قیمت‌ها در پسابرجام افزود:شرکت ملی نفت ایران در تصمیم‌گیری برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی سختگیرتر شده است.


کاردر افزود: با توجه به بهبود فضای رقابتی و مناسب‌شدن قیمت‌ها در پسابرجام، شرکت ملی نفت ایران در تصمیم‌گیری برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی سختگیرتر شده است و شرکت‌های معتبر و تکنیکی در اولویت همکاری قرار دارند.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،در خصوص اینکه نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادی صنعت نفت چه زمانی و برای چه میدانی امضا خواهد شد، با بیان اینکه برگزاری فرایند مناقصه و رسیدن به قرارداد زمانبر است، تصریح کرد:برای شرکت ملی نفت ایران، میدان‌های غرب کارون و بویژه میدان مشترک آزادگان در اولویت است.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: مدل جدید قراردادی صنعت نفت در جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز به صورت بند به بند بررسی و نکات اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری نیز در این زمینه اعمال شد.


وی با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی برای فعالیت چینی‌ها در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی اظهار کرد: آیتم‌های مختلف طرح پیشنهادی شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی‌آی (CNPCI) در شرکت ملی نفت ایران بررسی می‌شود و اگر این آیتم‌ها برای حداکثرسازی منافع ملی ما باشد، همکاری با آنها را ادامه می‌یابد.


کاردر صادرات نفت خام ایران را بیش از دو میلیون بشکه در روز اعلام کرد که با احتساب صادرات میعانات گازی، این رقم بالغ بر ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه است.


کاردر در پاسخ به سوالی درباره چگونگی ترتیبات واگذاری توسعه میدان بدون برگزاری مناقصه، اظهار کرد:در این زمینه تاکنون برنامه‌ای نداریم، اما بر اساس آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران، اگر میدان مدنظر میدان مشترک باشد، این اقدام به تصمیم وزیر نفت و در صورتی که میدان مستقل باشد، به تصمیم کمیته ویژه‌ای متشکل از مقام‌های عالیرتبه کشور بستگی دارد.


معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری شرکت ملی حفاری ایران به بخش خصوصی توضیح داد:ما در این زمینه معتقدیم بهتر است این شرکت به سه شرکت تجزیه شود و شرکت ملی نفت ایران، 20درصد از سهام هر یک از این سه شرکت را به عنوان سهم حاکمیتی در اختیار داشته باشد.


کاردر درباره ابقای بیژن عالیپور در سمت مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز گفت: از آنجا که قانون، اجازه هم‌ترازی برخی سمت‌ها را با سمت معاونت وزیر داده است، مجوز هم‌ترازی سمت ایشان به عنوان مدیرعامل شرکتی که روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت کشور را تولید می‌کند با سمت معاونت وزیر اخذ شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته