فروش گنجشک به جای قناری به فوتبال ایران / غفلت مسئولان و سود 6 میلیون یورویی دلالها
امیرحسین فلاح، گروه ورزشی- در حالی که تنها کمتر از یک ماه به آغاز دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی باقی مانده است و تیم ملی فوتبال ایران باید در اولین بازی این مرحله به مصاف قطر برود اما هنوز تکلیف لباسهای تیم ملی مشخص نیست و معلوم نیست که ملیپوشان در بازیهای پیش رو باید باید لباس کدام برند را بر تن کنند.
بعد از فسخ قرارداد آل اشپورت با فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون سعی کرد در ماههای آخر حضورش در این پست تکلیف البسه تیم ملی را مشخص کند و در همین زمینه کمیته بازاریابی فدراسیون با چند برند معتبر وارد مذاکره شد و در نهایت با برند جیووا ایتالیا که کمتر کسی اسمش را شنیده بود به توافق رسید.
در نهایت کفاشیان در روزهای آخر حضورش در فدراسیون با شرکت جیووا قرارداد امضا کرد و در یک مراسم تشریفاتی که حتی یک بازیکن تیم ملی هم حضور نداشت تا پیراهن جیووا را بر تن کند و مانکن جایگزین بازیکن تیم ملی شد، کار قرارداد با این برند ایتالیایی به اتمام رسید و قرار شد تا شرکت جیووا برای سه سال البسه تیم ملی را تامین کند.
تیم ملی فوتبال در خرداد ماه در اسکوپیه به مصاف تیم ملی مقدونیه رفت و برای اولین بار پیراهن جیووا را بر تن کرد و در همان بازی اول بازیکنان از کیفیت این لباسها ناراضی بودند و اعلام کردند گرمکنهایی که برای آنها در نظر گرفتند برای فصل زمستان مناسب است.
اما فارغ از بحث کیفیت لباسها که تقریبا همه اهالی فن از کیفیت نامناسب این لباسها مطلع هستند، موضوع مهم در این مورد بحث قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت جیووا است. در متن قرارداد آمده است که شرکت جیووا ملزم است که البسه تیم ملی بزرگسالان را برای سه سال به صورت رایگان تامین کند و فدراسیون باید برای البسه تیمهای پایه باید به این شرکت پول پرداخت کند. نکته جالب توجه در این مورد این است که در سایت رسمی این شرکت مبلغی که برای یک دست لباس درج شده است مبلغ 13 یورو بود اما مبلغی که فدراسیون باید برای هر دست لباس تیم ملی پایه پرداخت کند چیزی حدود 94 یورو است یعنی تقریبا هفت برابر قیمت اصلی آن که مشخص نیست مسئولان وقت کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال چگونه راضی شدند که این قرارداد به این صورت امضا شود.
در واقع با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که نه تنها شرکت جیووا پولی را به فدراسیون فوتبال بخاطر استفاده تیم ملی از البسه این شرکت پرداخت نکرد بلکه با گرانتر حساب کردن لباسهای تیمهای پایه حتی پول هم از فدراسیون فوتبال دریافت کرده است.
بعد از امضای قرارداد شرکت جیووا با فدراسیون فوتبال اعلام شد که این شرکت برای تامین البسه تیم ملی طی سه سال باید چیزی حدود 6 میلیون یورو هزینه کند اما وقتی نگاهی به قیمت پیراهنهای این برند در سایت شرکت جیووا میکنیم متوجه میشویم که با این پول می توان حدود 461 هزار لباس در 3 سال به تیم ملی داد، یعنی با این تعداد لباس میشود روزی 10 دست لباس به 25 بازیکن تیم ملی داد که باور این مساله کمی برای مردم سخت است.
در حالی که تیمهای معتبر فوتبال دنیا پیراهنهای ورزشی خودشان را از برندهای معتبر ورزشی تهیه میکنند تیم ملی فوتبال ایران به عنوان تیم اول فوتبال آسیا باید از برندی استفاده کند که تاکنون کمتر کسی اسم این برند را شنیده است. شرکت جیووا تاکنون با چندین تیم ورزشی برای تامین البسه آنها قرارداد امضا کرد که معتبرترین تیمها، تیم باشگاهی «کارپی» ایتالیا بود که در حال حاضر در لیگ سری B ایتالیا به میدان می رود و در رده ملی هم تیم ملی «مالت» که شاید از نظر فوتبالی جز کشورهای درجه سه این قاره اروپا محسوب شود برای مدتی از برند جیووا استفاده کرده است. امضای قرارداد شرکت جیووا با تیم اول قاره آسیا آنقدر برای این شرکت مهم و حساس بود که چندین روز خبر اول سایت این شرکت به موضوع قراردادشان با فدراسیون فوتبال ایران بود.
برای دیدن ویدیو اینجا کلیک کنید.
امروزه اکثر برندهای ورزشی معروف دنیا کارخانههای خودشان را در کشورهای شرق آسیا بنا میکنند، چون هم در این کشورها پارچه های بهتری میتوان تولید کرد و هم نیروی کار بیشتری با دستمزد کمتر در این کشورها پیدا میشود، اما به نظر میرسد لباسهایی که برای تیم ملی فوتبال ایران فرستاده شد نه از ایتالیا و نه از کشورهای شرق آسیا بلکه در داخل کشور تولید میشود. کیفیت این لباسها گویای همه چیز است و کاملا مشخص است که این لباسها با این کیفیت در داخل کشور تهیه شده است.
بعد از امضای قرارداد جیووا با فدراسیون فوتبال چند تیم باشگاهی هم برای تامین لباسهای فصل خودشان با این برند به توافق رسیدند. تیمهایی مانند پرسپولیس، ماشین سازی و صنعت نفت آبادان در این فصل از لباسهای جیووا استفاده می کنند و بازیکنان این باشگاهها در همان روزهای اول تمرین از کیفیت بد لباسهای خودشان گله داشتند. در حالی که گفته میشود این برند لباسهای خودش را در ایتالیا تولید میکند اما کیفیت بد آن گویای همه چیز است که این لباسها در ایران تولید میشود و به اسم ایتالیا به باشگاهها فروخته میشود و چه سودی از کنار این باشگاهها حاصل برخی از افراد میشود. نمونه بارز آن در بازی اولین هفته لیگ بین پرسپولیس و سایپا بود که بین دو نیمه حدود 45 هزار دست لباس از این شرکت سفارش گرفته شد.
در سالهای نه چندان دور فقط دو برند «نهنگی» و «شکاری» البسه تیمهای فوتبال را تامین میکردند اما بعد از آن برند «دایی» برای چند سال لباسهای تیم ملی و البته تعداد زیادی ار تیم های باشگاهی ایران را فراهم کرد اما در سالهای اخیر مسئولان باشگاهی رو به سوی برندهای خارجی آوردند و آل اشپورت را برای تامین لباسهای تیم خود انتخاب کردند اما این برند که بیشترین معروفیت خود را مدیون حضور در فوتبال ایران است هم نتوانست انتظارات را براورده کند به طوری که در حال حاضر شرکت جیووا به دلیل اینکه به عنوان اسپانسر لباس تیم های فوتبال فوتبال انتخاب شده است مورد استقبال باشگاههای ایرانی قرار گرفته است اما دوربین مخفی برنامه نود هم ثابت کرد که این برند هم در حال سوء استفاده از باشگاههای ایرانی است.
در هر صورت چیزی که مشخص است اینست که افرادی در بستن این قرارداد نقش داشتند که منافع شخصی خودشان را به منافع ملی ترجیح دادند و شاید درآمد هنگفتی از این قرارداد نصیب آنها شد.
انتهای پیام/