دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
راهکارهای حفظ سلامت در گرم ترین روزهای سال

نبرد بی امان با گرما را یاد بگیریم!

تابستان گرم است، مگر انتظار دیگری دارید؟ به جای این همه غرزدن و گلایه از تابستان‌، عزمتان را جزم کنید و به دنبال راهکارهای مقابله با این فصل گرم سال بروید. باید پذیرفت که گرمای هوا و آفتاب سوزان خیلی‌ها را کلافه کرده است. خب، بهترین راه برای خنک شدن در این روزهای داغ چیست؟ چه باید کرد؟ چطور سلامتی‌مان را در مقابل گرمازدگی حفظ کنیم؟ چه تغییراتی در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم؟ اینها شاید از مهم‌ترین سؤال‌هایی باشد که این روزها لابه‌لای حرف‌های روزمره‌مان مطرح می‌کنیم و از همدیگر جواب می‌خواهیم.
کد خبر : 106651

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، در ادامه این مطلب تلاش شده است تا به این سوالات پاسخ های مناسبی داده شود.



چطور گرمازده نشویم؟

از بزرگ‌ترین مشکلات فصل گرم سال، کم شدن آب بدن و گرمازدگی است. برای پیشگیری از ابتلا به این مشکلات، بهتر است که ساعت‌های زیر آفتاب‌ماندن خودتان را محدود کنید. اگر هم در اوج گرما مجبور شدید به سفرهای درون‌شهری بروید، بهتر است آب همراه خودتان ببرید. اگر قصد ورزش کردن هم داشتید، بهتر است که قبل، حین و بعد از این کار آب مصرف کنید. اگر دچار گرمازدگی در تابستان شدید، بهتر است که سریع نسبت به رفع آن اقدام کنید مثلا یک دوش آب سرد برایتان خوب خواهد بود. استفاده از بسته‌های یخ هم پیشنهاد می‌شود تا با قرار دادن آنها روی بدنتان، دمای بدن را سریع پایین بیاورید.

نوشیدنی های سرد تشنگی مان را رفع می کند؟

فصل گرم سال، فرصت مناسبی برای رشد و نمو ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در مواد غذایی است. در تابستان، مواد غذایی و میوه‌ها و سبزی‌ها زودتر فاسد می‌شود. آب و غذای آلوده و مسموم، جزو آفت‌های تابستان است که باید در مقابله با آن دقت بسیاری کرد. جدای از این بحث، یادتان هم باشد که درست است کنترل دمای بدن در این فصل مهم است اما نباید از یاد برد که مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار سرد کار چندان جالبی نیست. در این صورت، بدن ناچار است که فعالیت زیادی کند تا بتواند این دما را با آن گرمای سابق هماهنگ و تنظیم کند و همین فعالیت زیاد، به اعضای بدن فشار می‌آورد.

دردهای عضلانی در این گرمای شدید طبیعی است؟

ازجمله بدی‌های فصل گرم سال، اسپاسم‌ها و دردهای عضلانی است که بیشتر در نواحی شکم، بازوها و پاها بروز می‌کند. اگر دچار چنین مشکلاتی شدید، سفارش می‌کنیم که به یک جای خنک بروید و آنجا استراحت کنید، آبمیوه تازه و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که املاح معدنی داشته باشد. در ضمن، اگر دچار اسپاسم‌های عضلانی شدید، بدانید که بیشتر این اسپاسم‌ها نتیجه فعالیت‌های شدید بدنی است. بهتر است که از ادامه چنین فعالیت‌هایی خودداری کنید.

شب ها لباس بشوییم یا روزها؟

پخت و پز، خشک کردن لباس ها یا حتی استفاده از ماشین ظرفشویی در روز مقدار زیادی گرما تولید می کند. سعی کنید این گونه کارها را تا شب به تاخیر بیندازید تا هوا خنک تر شود.

با شوره‌های سر چه کنیم؟

امان از دست شوره سر که در فصل گرم، خیلی‌ها را درگیر خودش می‌کند. گرما و عرق کردن زیاد بدن باعث می‌شود که مشکل شوره سر در تابستان بیشتر خودش را نشان بدهد. بی‌زحمت شوره سر را جدی بگیرید چرا که ممکن است موجب ریختن موهایتان شود. برای رفع این مشکل از نوشیدنی‌های خنک و آبکی دریغ نورزید. ماست و آب هندوانه و میوه‌های آبکی و تازه مثل توت زیاد بخورید. در ضمن، مصرف میوه‌ و سبزی‌ و شیر و غلات را هم به عادت‌های غذایی‌تان اضافه کنید تا کار از محکم‌کاری عیب نکند.

چطور لباس بپوشیم؟

در فصل گرم نحوه لباس پوشیدن هم خیلی اهمیت دارد. سراغ جنس‌های خنکی بروید که بتواند همراه خوبی برای این روزهای داغ باشد. یادتان باشد هرچقدر از تعداد چین و لایه و پرپری‌های لباس کم شود، به همان اندازه به خنکی لباس اضافه می‌شود. یک اصل مهم دیگر می‌گوید که هر چقدر درصد الیاف طبیعی در لباس بیشتر باشد خنک‌تر است. بهترین جنس پارچه برای پیراهن، تترون و برای شلوار، کتان است.

روزها پنجره ها را باز کنیم یا نه؟

تمام پنجره ها را در طول روز بسته نگه دارید و از دستگاه های تهویه و کولر استفاده کنید اما هنگام شب تمام پنجره ها را باز کنید وبه جای استفاده از دستگاه های تهویه، از این روش استفاده کنید. این روش تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش قبض های برق و آب منزلتان هم خواهد داشت.

دوش آب خیلی سرد بگیریم یا نه؟

برای کاهش دمای بدن باید در تابستان هر روز استحمام کنید اما در این فصل نباید برای دوش‌گرفتن از آب خیلی سرد استفاده کرد چراکه این اقدام برای بدن بسیار مضر است.

نوشابه مانع گرمازدگی می شود؟

خوردن میوه و سبزی را حتما به برنامه غذایی روزانه‌تان در روزهای گرم تابستان اضافه کنید. بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی کمی نمک و آب فراوان است که برای جلوگیری از گرمازدگی مناسب است. اگر می‌خواهید برای رفع تشنگی آبمیوه بنوشید، سعی کنید کمتر سراغ آبمیوه‌های صنعتی بروید چون باعث می‌شود بعد از مدت کوتاهی گرفتار چاقی شوید. به هیچ وجه قهوه، نسکافه و نوشابه مصرف نکنید زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها باعث کاهش مایعات بدن می‌شود و میزان تعریق را بالا می‌برد.

از کولر استفاده کنیم یا پنکه؟

طبیعتا در ساعات اوج گرما، پنکه مثمر نخواهد بود اما بهترین راه برای صرفه جویی در مصرف انرژی، بهره بردن از کولر و پنکه به طور چرخشی است یعنی در بعضی ساعات از کولر و در بعضی ساعات از پنکه استفاده کنید. بیان این نکته در استفاده از پنکه ضروری به نظر می رسد که ترفند ساده ای وجود دارد که باعث خنک شدن فضا در زمان استفاده از پنکه می شود، بدین ترتیب که پس از روشن کردن پنکه یک ظرف بزرگ آب یخ را در گوشه ای در مقابل پنکه قرار دهید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته