دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1395 - 16:42

جهانگیری: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود تا شاهد همراهی و مشارکت مردم در اجرای این برنامه مهم و تاثیرگذار باشیم.
کد خبر : 106605

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز -دوشنبه- با بیان این مطلب افزود: دولت برای اجرای برنامه های مهم نظیر اقتصاد مقاومتی نیازمند مشارکت جدی مردم است.


معاون اول رئیس جمهوری گفت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی موضوعات و محورهایی وجود دارد که برای اجرای برنامه های متناسب با آنها نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم و در غیر این صورت، به اهداف مورد نظر دست نخواهیم یافت.


وی افزود: اگرچه برخی از کارها و برنامه ها بیش از آنکه با مردم مرتبط باشد، موضوعاتی اجرایی و مرتبط با وظایف سازمان ها و دستگاه های اجرایی است اما با این وجود نمی توان از نقش مردم در اجرای مناسب این برنامه ها غافل شد. ضمن آنکه نقش مردم در برخی از برنامه ها همانند افزایش بهره وری بسیار پررنگ تر است و از درون یک خانواده گرفته تا سطح جامعه،نقش و سهم مردم در رسیدن به اهداف مورد نظر، تعیین کننده و پراهمیت است از اینرو جلب مشارکت مردم در تحقق برنامه های مهم نظیر اقتصاد مقاومتی، اهمیت دو چندان دارد.


جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی منتقدین دولت حتی یک بار هم سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی را مطالعه نکرده اند، خاطرنشان کرد: این افراد براساس دیدگاه خود در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار نظر می کنند و دولت را به عدم پیگیری اقتصاد مقاومتی متهم می سازند.


وی اضافه کرد: به رغم انتقاد برخی از افراد اما خوشبختانه سیاست های اقتصاد مقاومتی به گونه ای تنظیم شده است که اغلب اقتصاد دانان کشور با گرایش های مختلف درباره این سیاست ها اتفاق نظر دارند.


معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم برگزاری مرتب و مستمر جلسات کارگروه ملی گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: انتظار ما از سازمان صدا و سیما به عنوان رییس این کارگروه ملی این است که برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با مشارکت نخبگان و محققان کشور کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد تا بتواند این موضوع را به عنوان یک گفتمان در میان آحاد جامعه حاکم کند.


وی همچنین با تاکید بر لزوم راه اندازی تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: از مردم انتظار نداریم که اگر کالایی در داخل کشور تولید می شود و از کیفیت مناسب برخوردار نیست حتماً از آن استفاده کنند بلکه انتظار ما این است که توجه به تولیدات با کیفیت داخلی به یک فرهنگ در میان مردم تبدیل شود و این گونه نباشد که برخی از خانواده ها خرید کالاهای خارجی را به عنوان افتخار و برتری اجتماعی تلقی کنند.


جهانگیری در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی برنامه ای بلندمدت است، گفت: نباید انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی در کوتاه مدت و به طور کامل اجرا شود چرا که اجرای بندهای مختلف آن نیازمند بسترسازی و فراهم شدن مقدمات است که یکی از این مقدمات این است که اقتصاد مقاومتی به یک باور و گفتمان عمومی تبدیل شود


معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاست هایی است که نه تنها در مقطع فعلی می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد بلکه در سالهای آینده نیز فارغ از آنکه نامگذاری برای هر سال چگونه باشد، اقتصاد مقاومتی باید همچنان اولویت اول کشور باشد.


جهانگیری: به رغم انتقاد برخی از افراد اما خوشبختانه سیاست های اقتصاد مقاومتی به گونه ای تنظیم شده است که اغلب اقتصاد دانان کشور با گرایش های مختلف درباره این سیاست ها اتفاق نظر دارند.

وی با تاکید براینکه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی موضوعی بسیار پراهمیت است که بخش اعظم آن به عهده سازمان صدا و سیما و نهادهای فرهنگی کشور گذاشته شده است، گفت: صدا و سیما به عنوان رییس کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از نظرات و دیدگاه های مشاورین و صاحبنظران، زمینه را برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک باور و گفتمان عمومی فراهم کند تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم.


برنامه‌ریزی صدا و سیما برای کمک به اقتصاد کشور


در این جلسه رئیس سازمان صدا و سیما نیز با تاکید براینکه صدا و سیما باید تبدیل به یک رسانه توسعه محور شود، گفت: صدا و سیما برای کمک به راه اندازی بخش تولید و اقتصاد کشور برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است و قرار است رسانه ملی به معرفی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بپردازد تا از این طریق این واحدها به مردم معرفی و برای تولیدکنندگان کالاهای ایرانی بازارهای جدید پیدا شود.


وی همچنین با تاکید بر اهمیت برنامه گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و نقش رسانه ملی در اجرای این برنامه گفت: صدا و سیما برای اجرای اقتصاد مقاومتی انگیزه کافی دارد و معتقد هستیم اقتصاد مقاومتی از جنس دفاع مقدس است که باید همه برای آن بسیج شویم تا بتوانیم اقتصاد کشور را در برابر فشارهای دشمنان مقاوم کنیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در حوزه کتاب و سایر تولیدات فرهنگی ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه بر موضوعاتی نظیر تولید ملی، بهره وری، برانگیختن وجدان کاری در جامعه، مقابله با تجمل گرایی، بهره گیری از آیات قرآنی و معارف اسلامی و ارائه الگوی صحیح مصرف تمرکز دارد.


علی جنتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینمایی نیز از کارهایی که براساس این محورها تولید شود، حمایت می کند و در هنرهای نمایشی، تجسمی، نقاشی و خوشنویسی هم باید این گونه جهت گیری ها وجود داشته باشد.


وی با تاکید براینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع چابک سازی و کاهش فرآیندها را دنبال می کند، گفت: این وزارتخانه مسئول شورای فرهنگ عمومی کشور است و در جلسات این شورا همواره موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید بوده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر لزوم داشتن تعریف و درک مشترک از اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: در این وزارتخانه به دنبال بررسی شیوه ها و راهکارهایی هستیم تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به یک گفتمان غالب در سطح جامعه تبدیل کنیم.


وی افزود: خوشبختانه تقسیم کار مناسبی در میان دستگاه های مرتبط صورت گرفته و تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی، بسیج و آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد خود در این زمینه ارائه کردند.


وی بر اهمیت نقش صدا و سیما در تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد همکاری لازم را با سازمان صدا و سیما برای هرچه فعال تر شدن کارگروه ملی گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی انجام دهد.


رئیس کتابخانه ملی: اقتصاد مقاومتی نباید فقط به شکل شعار دنبال شود


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این جلسه با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی نباید فقط به شکل شعار دنبال شود، گفت: شعار در میان افراد انگیزه ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند باور لازم را در میان مردم به وجود آورد. عمر شعار کوتاه است اما اگر اقتصاد مقاومتی به گفتمان و باور تبدیل شود، آثار و پیامدهای مثبت آن در دراز مدت بیشتر روشن خواهد شد


در این جلسه که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز حضور داشت، نماینده سازمان صدا و سیما گزارشی از جلسات گذشته کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.


وی در این گزارش به تشریح برنامه های چهارگانه برنامه ملی گفتمان سازی پرداخت و گفت: رسانه ملی در سال جاری در حوزه اقدام و عمل سه محور اصلی را به طور ویژه دنبال می کند که عبارتند از: سیاست های کلی 24 گانه اقتصاد مقاومتی، اقدامات اساسی ده گانه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در نوروز سال 95 و پروژه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی.


در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، همچنین مقرر شد که از این پس جلسات کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به ریاست رییس سازمان صدا و سیما و مشارکت جدی وزارتخانه ها و دستگاه های ذی ربط به طور مستمر تشکیل و گزارش پیشرفت برنامه های چهارگانه برنامه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جهت طرح در ستاد ارائه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب