واکنش وزیر به اعتراضها نسبت به هدایت تحصیلی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایسنا، علی اصغر فانی در حاشیه نخستین جشنواره قلم درخصوص اعتراضات به هدایت تحصیلی گفت: همکاران ما در سطح کشور با دریافت درخواستهای دانش آموزان در تلاش هستند تا ضمن توجه به نظرات دانش آموزان در توزیع متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی نیز موفق باشند.
وی افزود: آموزش و پرورش بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف است شاخهها و رشتههای تحصیلی را به شکل متوازن توزیع کند تا دانش آموزان بتوانند در آینده وارد مشاغل مورد نیاز کشور شوند.
فانی با اشاره به تصویب آیین نامه هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: در برخی موارد شاهد اصرار دانش آموزان برای ورود به رشتهای خاص هستیم که در چنین شرایطی ممکن است ظرفیت را در برخی نقاط افزایش دهیم و اگر ظرفیت وجود داشته باشد از دانش آموزان در رشتههای تحصیلی که اولویت نخست آنان نیست اما به آن تمایل دارند، ثبت نام میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره علت ارجحیت توسعه متوازن بر استعداد و رغبت دانش آموز گفت: هدایت تحصیلی براساس چهار مولفه استعداد و علاقه دانش آموز، نیاز کشور و امکانات آموزش و پرورش انجام میشود.
وی افزود: در دانشگاهها نیز شاهد هستیم برخی رشتهها داوطلبان بسیاری دارند اما از آنجا که ظرفیت این رشتهها محدود است تمام داوطلبان نمیتوانند وارد آن شوند، در آموزش و پرورش نیز چنین شرایطی حاکم است.
فانی با بیان اینکه به عنوان مثال در یک منطقه میتوانیم 20 کلاس علوم انسانی را برگزار کنیم و امکانات ما تا این حد پاسخگوست، گفت: در چنین شرایطی اگر ظرفیت تکمیل شود دانش آموزان باید به سایر رشتهها هدایت شوند.
وی تاکید کرد: برای مهر 95 تلاش میکنیم با در نظر گرفتن امکاناتی که میتوانیم تأمین کنیم، ظرفیتها را در رشتههایی که داوطلبان بیشتری دارند افزایش دهیم و در کنار توزیع متوازن رضایت خانوادهها را نیز تامین کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره ورود سازمان بازرسی به موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: از این موضوع استقبال میکنیم چرا که اگر سازمان بازرسی استدلال آموزش و پرورش را بشنود، به کمک ما میآید.
فانی با بیان اینکه هدایت تحصیلی در جهت نیاز کشور و آینده آموزش و پرورش اجرا میشود، اظهار کرد: ممکن است در مقطع زمانی شاهد موج هیجانی در برخی از رشتهها باشیم که در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد. امسال در کنکور شاهد بودیم بیشترین داوطلب در رشته تجربی بودند به گونه ای که داوطلبان رشته تجربی دو برابر رشته انسانی و ریاضی هستند و این عدم توازن، مشکلاتی را ایجاد کرده است.
انتهای پیام/