دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1394 - 11:36
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

توجه بیشتری به موضوع مقابله با مواد مخدر در مذاکرات با اروپایی‌ها شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جوسازی برخی کشورهای اروپا نسبت به برخورد ایران با قاچاقچیان مواد مخدر گفت: باید موضوع مقابله با موادمخدر در مذاکرات چندجانبه با کشورهای اروپایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر : 10658

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از ستاد مبارزه با موادمخدر، جواد جهانگیرزاده اظهار کرد: همه ساله جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی مجروح و شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم می‌کند، آن هم مواد مخدری که توسط قاچاقچیان در حال ترانزیت به اروپا بوده است اما همان اروپاییان ما را متهم به زیر پا گذاشتن حقوق بشر در این رابطه می‌کنند.


وی به هزینه‌های مادی و سیاسی کشورمان در امر مقابله با مواد مخدر در سطح بین المللی اشاره کرد و گفت: همیشه در یکی از محورهای مذاکرات با کشورهای غربی، موضوع مقابله با مواد مخدر مطرح شده اما این مساله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


جهانگیرزاده افزود: گاهی به ما در برخورد با مواد مخدر و قاچاقچیان اتهام می‌زنند، در حالی که پرسش اساسی ما از آنها این بوده که اگر ما مرزهای خود را برای ترانزیت مواد مخدر به مقصد اروپا باز گذاریم، چه معضلی دامن آنها را خواهد گرفت، اما غربی‌ها در برابر این سئوال سکوت می‌کنند.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به معنای بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در پیشگیری از اعتیاد است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید مصرف مواد مخدر و قاچاق آن یک قبح اجتماعی داشته باشد و همه از اطرافیان خود در برابر این بلای اجتماعی صیانت کنند، مردم نیز از برخوردهای دستگاه‌های مرتبط حمایت‌های لازم را انجام دهند.


جهانگیرزاده افزود: مجلس در جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های بسیاری را می‌تواند با سایر دستگاه‌ها و نهادها انجام دهد، البته برای تدوین قوانین مناسب به طور قطعی باید از سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مرجع و همچنین افراد صاحب کلام در این زمینه بهره‌مند شد.


وی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی می‌تواند در ظرفیت‌سازی مبارزه با مواد مخدر به صورت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثری بردارد و این آمادگی همیشه در مجلس هست تا نمایندگان همگام با سایر مسوولان و مردم در جهت رفع معضل اعتیاد گام بردارند.


وی ضمن انتقاد از این مساله که از ظرفیت بانوان جهت مبارزه با مواد مخدر کمتر استفاده شده است، افزود: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند ولی میزان حضور آنها در مبارزه با قاچاق اندک است در حالی که بخشی از متهمان مواد مخدر یا مصرف کنندگان، زن هستند. همچنین قاچاقچیان نیز خود دارای همسر، خواهر و مادر هستند که همه این موارد موید این مساله است که تحت تاثیر قرار گرفتن زنان از اعتیاد، کمتر از مردان نیست.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد مقدم بر اقدامات انتظامی و قضایی مبارزه با مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم نگاه‌مان در برخورد با مواد مخدر به صورت اجتماعی باشد. اعتیاد زیر بنای اجتماعی را تخریب می‌کند و عواقب زیادی برای فرد و جامعه دارد و اگر اعتیاد به مواد صنعتی و شیمیایی باشد که این مساله حادتر خواهد بود، به همین منظور اقدامات پیشگیرانه باید بیشتر و آموزش‌های لازم نیز به افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان ارتقا یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته