دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1395 - 15:00
در نشست سی‌وششمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی مطرح شد

تهیه نرم‌افزاری برای تشخیص متون بازاستفاده در تولید مقالات علمی/ کپسول درمان آلزایمز تا یک ماه اینده وارد بازار می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی در سی‌وششمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی به ارائه آخرین اقدامات، برنامه‌ها و دستاوردهای جهاد در حوزه پژوهش و فناوری، آموزش، فرهنگی و تجاری‌سازی فناوری‌ها پرداخت.
کد خبر : 106480

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر سید حمیدرضا طیبی در نشست خبری که به مناسبت سی‌وششمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، گزارشی از دستاوردها و عملکرد این نهاد از ابتدای تاسیس ارائه کرد و گفت: «در گزارش مدیریتی جهاد دانشگاهی سه برنامه در دستور کار قرار گرفت که اولین برنامه تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی است که براساس این برنامه همه واحدهای جهاد دانشگاهی بر مبنای تامین نیازهای ملی یا مزیت‌های بومی استان‌ها در هر چهار حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و همچنین در حوزه معاونت پشتیبانی فعالیت‌های شاخصی را انجام می‌دهند.»


او افزود: «عرضه‌محور بودن این برنامه به این معناست که جهاد دانشگاهی نیازها را شناسایی و برای تامین آنها برنامه‌ریزی کند و در روش تامین منابع مالی این برنامه‌ها نیز با عقد قراردادهای کارفرمایی، استفاده از منابع معاونت علمی، ایجاد حساب مشترک در حوزه معاونت پژوهشی، استفاده از منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده از منابع استانی و در نهایت استفاده از منابع بودجه‌ای جهاد دانشگاهی می‌توان برنامه اول را اجرایی کرد.»


طیبی گفت: «تدوین سند نقش جهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور برنامه دوم مدیریتی این نهاد است، هدف تدوین سند واگذاری ماموریت‌های مشخص به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی است. به عبارت دیگر ما در این سند به دنبال ماموریت‌های تقاضامحور از طریق دولت و نظام هستیم که این سند شامل هفت ماموریت است و برای اجرای هر ماموریت باید دو سازمان مستقل تشکیل شود تا اجرای این ماموریت‌ها با موفقیت پیش برود و البته برای اجرایی شدن هفت ماموریت باید نقشه‌ای که تهیه شده است را به تدریج به شورای راهبردی نقشه جامع علمی ارائه کنیم.»


تدوین سند واگذاری ماموریت‌های مشخص به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی

او به تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی که تاکنون در جهاد دانشگاهی به صورت موفق تولید و تجاری شده‌اند و فناوری‌هایی که در راستای همین فعالیت‌ها قابلیت تولید هستند، اشاره کرد و گفت: «هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که ما هم در ایران مجتمع‌هایی مانند زیمنس، میتسوبیشی و ... ایجاد کنیم در نتیجه پیشنهاد کردیم که 5 مجتمع الکترونیک، الکترونیک قدرت، الکترونیک مکانیک و فناوری‌های اطلاعات؛ شیمی، پتروشیمی، اگروشیمی؛ داروهای نوترکیب، گیاهی و شیمیایی؛ آب‌شیرین‌کن‌ها، تجهیزات مدرن آبیاری و کشاورزی با تمرکز بر کشت بافت از سوی جهاد دانشگاهی ایجاد شود.»


رئیس جهاد دانشگاهی افزود: «در زمینه فناوری‌های فوق در حال مذاکره با سازمان گسترش برای تشکیل اولین مجتمع در زمینه الکترونیک قدرت، الکترونیک و الکترومکانیک براساس تامین نیازهای پروژه‌های مترو کشور و چند صنعت دیگر هستیم. البته اگر ذی‌نفعان واردات اجازه بدهند می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست بیاوریم و تنها نگرانی ما در این زمینه واردات بی‌رویه این فناوری‌ها به کشور است.»


رشد فعالیت‌های معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در سال 94


او در ادامه گزارش عملکرد معاونت‌های مختلف جهاد دانشگاهی را ارائه کرد و گفت: «یکی از بزرگترین مشکلات حوزه پژوهش و فناوری فاصله بین طراحی تا عقد قرارداد است. این فاصله طولانی باعث می‌شود بسیاری از نیروها از دست برود. همچنین عدم پرداخت مناسب در طول اجرای پروژه یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. سومین مشکلی که حوزه پژوهش و فناوری با آن روبرو است ورود پروژه به صنعت و جامعه است.»


طیبی در ادامه گزارشی آماری از دستاوردها و اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: «در حوزه معاونت پژوهشی نیروی انسانی شاغل نسبت به سال 93، حدود 3.4 درصد افزایش پیدا کرده است. به طوری که در معاونت پژوهشی، 1504 نفر فعالیت می‌کنند که 597 نفر آنها عضو هیات علمی، 907 نفر به صورت کارشناس پژوهش با مدارک Ph.d و کارشناسی ارشد و همچنین 606 نفر نیز به صورت کارشناس فعالیت می‌کنند. در واقع در زمینه اعضای هیات علمی، پژوهشی 6.4 درصد افزایش رشد داشته‌ایم.»


او افزود: «طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی به دو صورت داخلی و کارفرمایی انجام می‌شود، طرح‌های داخلی طرح‌هایی هستند که معاونت پژوهشی بودجه‌های آن را تامین می‌کند یا اینکه از محل درآمدهای خود واحدها، پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها تامین می‌شود. به طوری که در سال 94 حدود 1567 طرح در حوزه پژوهش در دست اجرا بود که 905 طرح آن به صورت کارفرمایی و مابقی به صورت داخلی اجرایی می‌شود و البته 60درصد منابع مالی این طرح‌ها برعهده کارفرما و حدود 20درصد مصوب معاونت پژوهشی و 20درصد نیز از طریق منابع واحدها تامین می‌شوند.»


رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: «منابع مالی قراردادهای این نهاد در سال 94 نسبت به 93 حدود 9.4 درصد افزایش یافته است، در واقع منابع مالی ما از 70میلیارد تومان به 135میلیارد تومان افزایش یافته است. اگرچه این میزان متناسب با تلاش‌های جهاد دانشگاهی نبوده است اما در نوع خود قابل قبول است.»


او درباره تعداد مقالات و کتب علمی تألیف شده در جهاد دانشگاهی نیز گفت: «1695 مقاله پژوهشی توسط معاونت پژوهشی این نهاد در سال 95 نوشته شده و این مقالات و نشریات علمی در داخل و خارج از کشور منتشر شده است. در واقع از کل مقالات تهیه‌ شده 305 عنوان مقاله در نشریات داخلی، 379 مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.»


طیبی افزود: «1011 عنوان مقاله علمی به چاپ رسیده و 614 عنوان مقاله در مجامع بین‌المللی و 397 مقاله نیز در مجامع علمی داخلی ارائه شده است که این آمار در سال 1394 نسبت به سال 1393، 8.2 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد مقالات چاپ شده توسط جهاد دانشگاهی در IsI حدود 299 مقاله است که این آمار در مقایسه با سال 93، حدود 9.5 درصد افزایش یافته است. بعلاوه حدود 47 عنوان کتاب در سال 94 چاپ شد که این آمار در مقایسه با سال 93، 9 درصد افزایش یافته است که 89.4 درصد این کتاب‌ها تالیف و مابقی به صورت ترجمه بوده است.»


نرم‌افزاری برای تشخیص متون بازاستفاده در تولید مقالات علمی


رئیس جهاد دانشگاهی از تهیه نرم‌افزاری برای تشخیص متونی که در تولید مقالات علمی بازاستفاده شده خبر داد و گفت: «این قوی‌ترین نرم‌افزار داخلی است که متون بازاستفاده شده را شناسایی می‌کند تا از تخلف‌های علمی کاسته شود. این نرم‌افزار در مسابقات بین‌المللی تشخیص سرقت علمی حاضر شد و رتبه نخست را کسب کرد. این نرم‌افزار با کمک معاونت علمی و فناوری به اتمام رسیده است.»


کپسول درمان آلزایمز تا یک ماه آینده وارد بازار می‌شود


او به عناوین برخی از طرح‌ها و فناوری‌های شاخص رونمایی شده در یک سال گذشته در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: «تولید داروی لیورسیل برای کاهش قند خون و دیابت، ساخت متدهای حفاری سه دندانه‌ای، تولید داروی ضد سکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان، تولید آزمایشگاهی آنتی‌بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی، بازوی بارگیری نفت، طراحی و ساخت فرستند FM-20 کیلووات، با سیستم خنک‌کنندگی پیشرفته مایع‌ خنک‌کننده و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار از جمله این دستاوردها بود.»


رئیس جهاد دانشگاهی درباره طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد گفت: «در حوزه پزشکی ما در پژوهشکده گیاهان دارویی دو دارو در دست اجرا داریم که اولی (داروی ملی تروپیک) برای درمان آلزایمر طراحی می‌شود که این دارو به صورت کپسول تولید خواهد شد. کار آزمایش بالینی این طرح انجام شده و مجوز تولید آن در وزارت بهداشت دریافت شده است و در یک ماه آینده وارد بازار می‌شود.»


تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان

او همچنین از تولید داروی دیگر برای درمان بیماری‌های گوارشی نیز خبر داد و گفت: «این دارو کاملا گیاهی است که اصل ماده آن از سیاه‌دانه و عسل تهیه شده است و برای بیماری‌های گوارشی با منشأ ناشناخته بسیار مفید است. در حال حاضر آزمایش بالینی این دارو به اتمام رسیده و تا پایان شهریور به صورت صنعتی تولید خواهد شد.»


طیبی از تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان خبر داد و گفت: «این کیت یک تکنولوژی کاملا گران‌قیمت است که در دنیا تولید شده در واقع براساس این کیت آزمایش‌های تست 21 ژنی قادر است خطر عود بیماری در مبتلایان به سرطان پستان را اندازه‌گیری کرده و براساس آن امکان انتخاب شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی را برای بیماران فراهم کند. در حال حاضر مرحله آزمایشگاهی این کیت تمام شده و وارد مرحله اعتبارسنجی شده است که بعد از اتمام این مرحله به تولید می‌رسد.»


رئیس جهاد دانشگاهی تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی را از دیگر طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نام برد و گفت: «این طرح برای از بین بردن سلول‌های توموری و تحریک سیستم ایمنی بر علیه تومورهای سرطانی کاربرد دارد. مرحله آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی این طرح تمام شده است و آماده ورود به مرحله کارآیی و تولید بالینی است.»


او افزود: «VFD که از سوی جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت برای کاربرد سیستم کنترل دور موتور ولتاژ متوسط با ولتاژ یک کیلووات و قدرت 1.5 مگاوات انجام می‌شود، طرح واژه‌بان (همتاجو) پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری معاونت علم و فناوری و همچنین طرح استخراج فلزات با ارزش نیکل و کبالت و مولیبدن و آلومینیوم از کاتالیست مستعمل جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس و در نهایت طرح تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) بیماری سیستیک فیبروزیس پژوهشگاه ابن سینا از جمله طرح‌های جدید در دست اجرای معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی است.»


انعقاد 9 تفاهم‌نامه جدید در سال 94


طیبی سپس گزارشی از عملکرد معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ارائه کرد و گفت: «تعداد فراگیران سال 94 جهاد دانشگاهی 586هزارو 300 نفر بودند که در مقایسه با سال 93 15 درصد رشد داشت. از این تعداد 60درصد مربوط به دوره‌های آزاد و 40‌درصد مربوط به دوره‌های قرارداری با دستگاه‌های اجرایی یا کارکنان دولت بود.»


او از انعقاد 9 تفاهم‌نامه جدید با دستگاه‌های اجرایی در سال 94 خبر داد و گفت: «علاوه بر این با توجه به تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری بر روی بومی‌سازی زبان انگلیسی در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی اولین محتوای آموزش زبان انگلیسی را تولید کرد. این مجموعه به یمن امام هشتم به نام مجموعه eight که شامل 8 کتاب است در دست تهیه است. اولین جلد این محموعه چاپ شد و در حال آماده سازی چاپ برای جلد دوم این کتاب هستیم.»


تولید اولین محتوای آموزش زبان انگلیسی در راستای بومی‌سازی آموزش زبان

طیبی افزود: «همچنین با همکاری سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی کشور و در راستای آموزش الکترونیک در حال آماده‌سازی کتاب‌ها به صورت الکترونیکی هستیم.»


رئیس جهاد دانشگاهی گفت: «بسیاری از کشورها مانند کره و ژاپن سازمان‌هایی را تاسیس کرده‌اند که بحث های توسعه را دنبال می‌کنند. ما نیز در جهاد دانشگاهی سازمان همکاری‌های بین‌المللی ایران (ایریکا) را تاسیس کردیم تا علاوه بر دنبال کردن بحث‌های توسعه‌ای، از طریق آموزش متخصصان را با تکنولوژی کشور مبدا آشنا کنیم.»


او در ادامه فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی را نشریح کرد و افزود: «تاسیس مرکز رشد فناوری‌های و هنر قرآنی و تاسیس مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم از جمله مهمترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود. در حوزه دانشجویی جهاد دانشگاهی در سال 94 پنجمین دوره مسابقه ملی مناظره دانشجویی را در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی و سومین دوره گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و منابع طبیعی را در استان لرستان برگزار کرد.»


طیبی ادامه داد: «در مرکز افکار سنجش دانشجویان ایران نیز بیش از 353 طرح نظرسنجی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سطوح مختلف انجام شد. بعلاوه طرح نظرسنجی سواد سلامت دانشجویان، طرح نطرسنجی بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان و... از مهمترین فعالیت‌های این حوزه بود. در حوزه انتشارات، جهاد دانشگاهی توانست بیش از 488 عنوان را چاپ کرد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته