دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نوش‌آبادی خبر داد:

«یا لثارات» توقیف شد/ ارسال پرونده به دادسرا

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف نشریه «یالثارات» خبر داد.
کد خبر : 106458

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حسین نوش‌آبادی، در ابتدای نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که در برج آزادی برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین اخبار این روزها در مورد نشریه‌ای است که با انتشار متنی به اهالی هنر اهانت کرده است. طبق آخرین خبر هیات نظارت بر مطبوعات این نشریه را که پیش از این نیز با آن چندین بار به دلیل برخی تخلفات و عدول از قانون مطبوعات و در نظر نگرفتن اخلاق حرفه‌ای برخورد شده، لغو مجوز و توقیف کرده و پرونده نیز به دادگاه مطبوعات ارجاع شده است.


وی ادامه داد: این نشریه پیش از این نیز لغو مجوز شده بود اما با حکم مقامات قضائی مجددا به فعالیت خود ادامه داد تا اتفاقی که اخیرا افتاده و با به کار بردن واژه‌های سخیف که در فرهنگ دینی و ملی ما جایی ندارد، منجر به طرح پرونده در هیات نظارت بر مطبوعات شد و نهایتا متخلف شناخته شد.


وی افزود: ما از مساله توقیف استقبال نمی‌کنیم ولی در جایی که پیگیری‌ها و تذکرها نتیجه بخش نباشد ناچار به این کار هستیم. امروز با اکثریت آرا این نشریه بر اساس تبصره 2 و 8 ماده 6 قانون مطبوعات لغو مجوز و به دادسرا ارجاع شد.


سخنگوی وزارت ارشاد بیان کرد: ما نباید به این آسانی اجازه دهیم به ساحت فرهنگ و هنر و قشر فرهیخته هنرمند اهانت شود و اگر در جایی رفتاری دیده می‌شود که به زعم عده‌ای هنجار گونه نیست واژه‌ها و عباراتی را به کار ببریم که نه در شأن فرهنگ ملی و مذهبی ما است و نه مورد پذیرش قانون است و نه مطابق با رسالت مطبوعات. به هر حال توقیف یک نشریه هزینه‌هایی در بر دارد اما گاهی چاره‌ای جز این نیست. برای ما هم فرقی نمی‌کند که این نشریه در چه جهتی فعالیت می‌کند و متعلق به چه جناح و حزبی است.


اصرار بر تخلف/ یالثارات هم اکنون با حکم موقت قوه قضائیه منتشر می‌شد


از سوی دیگر دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات انتشار مطلب اخیر در نشریه یالثارات را مصداق اصرار بر تخلف دانست و از ارسال پرونده تخلف این نشریه به دادسرا خبر داد.


سید علاءالدین ظهوریان، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات در واکنش به تیتر و مطلب اخیر هفته نامه یالثارات درباره هنرمندان، تاکید کرد: «این نشریه در جلسه ١٤ دی ٩٤ با رای اکثریت اعضای هیات نظارت بر مطبوعات و بدلیل تخطی های مکرر از حدود مطبوعات مندرج در ماده ٦ قانون مطبوعات، لغو مجوز شد و همان زمان هم از فهرست نشریات دارای مجوز خارج شد.»


وی افزود: «با این وجود، نشریه یالثارات هم اکنون با حکم موقت قوه قضائیه منتشر می‌شود.»


دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات افزود: «در جلسه سوم مردادماه هیات نظارت برمطبوعات، تخلفات جدیدی از این هفته نامه سر زده بود که به دادسرا ارجاع شد. متاسفانه در شماره بعدی نشریه نیز با انتشار تصاویر، تیتر و متنی راجع به برخی هنرمندان کشور مطابق بندهای ٢ و ٨ ماده ٦ قانون مطبوعات، تخلف دیگری رخ داد که علاوه بر واکنش‌های هنرمندان، واکنش مسئولان را نیز در پی داشت که این تخلف هم برای دادسرا ارسال خواهد شد چرا که مصداق اصرار بر تخلف هم است.»


ظهوریان ابراز امیدواری کرده است قوه قضاییه که در این موارد حساسیت لازم را دارد، واکنش مناسب نشان دهد.


انتشار مطلبی در نشریه «یا لثارات» درخصوص هنرمندان حاضر در جشن سینمایی حافظ، انتقاد اهالی فرهنگ و هنر را برانگیخته بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: توهین جشن حافظ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته