دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1395 - 11:44
نشست خبری دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه /1/

محمدجواد لاریجانی: افزایش 40 برابری کشت مخدر در افغانستان/ قصاص حق حکومت نیست

دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه با انتقاد از نگاه غربی‌ها به مساله مجازات اعدام در جرائم مواد‌مخدر گفت: نگاه غرب بی‌اساس و بی‌منطق است. 
کد خبر : 106127

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدجواد لاریجانی در نشست خبری گرامیداشت روز حقوق‌بشر اسلامی گفت: باید چهره حقیقی حقوق بشر به دنیا عرضه شود و این در قالب حقوق‌بشر اسلامی ممکن است، چرا که اسلام دین جامع و زنده است.


دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه با بیان اینکه اسلام یک دین جهان‌شمول است، افزود: همه رنگ‌ها و نژادها در اسلام جای دارند و متعلق به همه است.


وی به جایگاه حقوق‌بشر اسلامی در نظام جمهوری اسلامی اشاره و تصربح کرد: به تجربه‌های دنیا ارزش می‌نهیم، اما غرب در 70 سال اخیر نگاه خود‌محوری به حقوق‌بشر داشته است.


لاریجانی تصریح کرد: تحمیل تفکر سکولار تحت عنوان حقوق‌بشر موضوع خودمحورانه و تحمیل‌گر است، به طوری‌که اگر کسی نگاه آنها را قبول نداشته باشد تحت آماج اتهامات قرار می‌گیرد.


وی افزود: موضع غرب در برابر حقوق‌بشر منافقانه است و در ارزیابی سایر کشورها هم رفتاری دوگانه دارند و امروز شاهد این هستیم که در قالب حقوق‌بشر شهروندان خود و دیگر کشورها را در زندان‌های مخوف نگاه می‌دارند.


دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه با فضاحت دانستن رفتار برخی کشورهای مستعد گفت: برخی کشورها در نقض حقوق‌بشر با هزینه کردن به دنبال تحقق اهداف غرب هستند که این مساله هم بیانگر به افول رفتن حقوق‌بشر غربی است.


وی افزود: بزرگداشتی که برای حقوق‌بشر اسلامی تعیین می‌کنیم برای نشان دادن جایگاه والای حقوق‌بشر در اسلام و در نظام جمهوری اسلامی است.


اعطای سومین جایزه حقوق‌بشر اسلامی


دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه در ادامه به اعطای جایزه حقوق‌بشر اسلامی اشاره و تصریح کرد: چهارشنبه این هفته برای سومین‌بار جایزه حقوق‌بشر اسلامی به فعالان این حوزه اعطا خواهد شد.


لاریجانی درخصوص تدوین منشور حقوق شهروندی و همکاری ستاد حقوق‌بشر در این رابطه گفت: هر حرکتی که سبب تقویت رفتارهای مبتنی‌بر تفکر اسلامی در راستای تحقق حقوق شهروندی باشد، ارزشمند می‌دانیم، البته این منشور باید در مجلس مطرح شود و ستاد حقوق‌بشر هم همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.


وی در رابطه با حذف مجازات اعدام از مجازات مواد‌مخدر گفت: قانون هنوز تغییر نکرده است و نبرد ما با مساله مواد‌مخدر و جرائم آن بی‌امان است. سوالی که رئیس قوه هم مطرح کردند لزوم بازنگری در رابطه با قانون و کارآمدی آن بود.


لاریجانی تصریح کرد: در افغانستان بعد از حضور ناتو، کشت مواد‌مخدر 40 برابر شده است و به شوخی هم گفته بودند که ژنرال‌ها و سناتور‌ها پس از جنگ در آن کشور اقدام به استفاده می‌کنند.


دبیر ستاد حقوق‌بشر با اشاره به هزینه میلیون دلاری در رابطه با مبارزه با مواد‌مخدر، تصریح کرد: نیمی از تولیدات افغانستان به سایر کشورها سرریز می‌شود و این درحالی است که ما شهیدان بسیاری هم در این رابطه داده‌ایم.


وی با انتقاد از رفتار غربی‌ها در رابطه با مجازات اعدام در جرائم مواد‌مخدر گفت: نگاه غربی‌ها بی‌اساس است و معتقدیم برای جریان سنگین باید مجازات اعدام وجود داشته باشد.در امر قصاص هم معتقدیم حیاتی برای بشر در آن وجود دارد و به نوعی التیام اجتماعی است.نزدیک به 50درصد از موارد قصاص منجر به رضایت می‌شود که یک فرآیند اجتماعی سالم است و قصاص هم حق مردم و نه حق حکومت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته