دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1394 - 09:55

فراخوان دبیر کل سازمان ملل برای تعهد سیاسی و مالی کشورها جهت اقدام علیه مین

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت «روز جهانی آگاهی از مین و کمک برای اقدام علیه آن» 4 آوریل 2015 برابر با 15 فروردین ماه جاری کشورهای عضو سازمان ملل متحد را ترغیب کرد تا نسبت به اقدام علیه مین از راه کمک‌های مالی و حمایت سیاسی متعهد شوند.
کد خبر : 10610

به گزارش گروه اجتماعی آنا،‌ بان کی مون در پیامی به مناسبت «روز جهانی آگاهی از مین و کمک برای اقدام علیه آن» ۴ آوریل ۲۰۱۵ برابر با ۱۵ فروردین ماه جاری در پیامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد را ترغیب کرد تا نسبت به اقدام علیه مین از راه کمک‌های مالی و حمایت سیاسی متعهد شوند.


در پیام بان کی مون آمده است؛ امروز دهمین سالگرد روز جهانی آگاهی از مین و کمک برای اقدام علیه آن را گرامی می‌داریم. در دهه گذشته پیشرفت زیادی به سوی ریشه کنی تهدید مینهای زمینی ضد نفر در ۱۶۲ کشور که اینک عضو کنوانسیون منع مینهای ضد نفرهستند صورت پذیرفته است.


به گفته وی سازمان ملل متحد نقش حیاتی در رهایی جهان از تهدید مین‌ها و مواد منفجره باقی مانده از جنگ، رفع نیازهای قربانیان و بازماندگان همچنین تضمین حقوق بشر آنان ایفا می‌کند. سال گذشته به تنهایی سازمان ملل متحد بیش از ۴۰۰ هزار مین زمینی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ و بیش از دو هزار تن مهمات منسوخ را نابود کرد. بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده را مین زدایی و پاکسازی کرد، به میلیون‌ها نفر آموزش خطر مین ارائه داد و هزار نفر از افسران نظامی و انتظامی را در مورد جابه جایی و نابود سازی ایمن مواد منفجره تعیلم داد.


دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده است: اینجانب تمامی آنانی که به این موفقیت کمک کردند را تحسین می‌کنم. در عین حال زنان، دختران، پسران و مردان همچنان قربانیان مین زمینی کاشته شده در دهه‌های قبل در مکان‌هایی مانند افغانستان و کامبوج هستند و من مطلع شده‌ام امروزه این سلاح‌های بی‌هدف همچنان در درگیری‌ها استفاده می‌شوند.


وی در بیانیه ای آورده است که شهروندان و جوامع در معرض مخاطرات روبه افزایش مواد منفجره از مین‌ها گرفته تا مهمات خوشه‌ای، سلاح‌ها و مهمات نا‌ ایمن و غیر امن و وسایل منفجره غیر متعارف قرار دارند. اینجانب قویا نگران استفاده از مواد منفجره غیر متعارف به وسیله گروه‌های مسلح در عراق هستم که تهدیدی عمده علیه شهروندان است. در سوریه استفاده گسترده از «بمب‌های بشکه‌ای» و سایر سلاح‌های منفجره در نواحی پر جمعیت موجب تخریب عظیم و رنج انسانی شده و میراثی از بقایای مواد منفجره در جنگ برجای می‌گذارند که تا زمان انتقال آن‌ها به عنوان یک تهدیدباقی می‌مانند.


به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، موضوع امسال یعنی «بیشتر از مین‌ها» منعکس کننده واقعیتی است که غیر نظامی‌ها، انسان دوستان، صلح بانان و کارگزاری‌های تخصصی توسعه در مناطق جنگی و کشور‌هایی که در حال بازسازی‌اند با آن‌ها روبرو هستند. زمانی که مخاطرات انفجاری راه را سد می‌کنند، غذا ارائه نمی‌شود، پناهندگان و آوارگان نمی‌توانند به گونه‌ای ایمن به محل زندگی خود بازگردند، کودکان نمی‌توانند به مدرسه بروند، تجارت مختل می‌گردد، تلاش‌های توسعه‌ای و صلح سازی متوقف می‌شود و عملیات حفظ صلح نمی‌تواند با ایمنی اجرا گردد.


وی اضافه کرده است که در این روز بین المللی، اینجانب کشورهای عضو را ترغیب می‌کنم تا نسبت به اقدام علیه مین از راه کمک‌های مالی و حمایت سیاسی متعهد شوند به ویژه امسال به دلیل اینکه مجمع عمومی در مورد کمک اقدام علیه مین مذاکره می‌کند. قطعنامه پیشنهادی فرصتی برای به رسمیت شناختن اینکه اقدام علیه مین در واقع «بیشتر از مین‌ها» مورد نیاز است ارائه می‌دهد و عهد خودمان برای همکاری با کشور‌های تحت تاثیر مین را به منظور کاهش تهدید مین‌ها و مخاطرات انفجاری تجدید کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته