دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خلبان یکم علی پیروان: آموزش های خلبانی تا 110 میلیون هزینه دارد

روزنامه خراسان برای معرفی شغل خلبانی و هزینه های یادگیری اش با خلبان یکم علی پیروان گفت وگویی داشته است.
کد خبر : 106025

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، علی پیروان 28 ساله است و از زمانی که دوره های آموزشی را گذرانده تا اکنون که یک خلبان با تجربه است 9 سال می گذرد. وی که پدرش نیز خلبان بوده، از کودکی به خلبانی و پرواز فکر می کرده است. در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوانده است و در دانشگاه هم رشته مهندسی صنعتی؛ اما به دلیل علاقه شدیدی که به خلبانی داشت، نتوانست این رشته را ادامه بدهد و وارد دانشکده خلبانی معراج شد و از آنجا پرواز را شروع کرد. در ادامه گپ و گفت ما را از نظر می گذرانید.


درباره مراحل آموزشی خلبانی توضیح بدهید.

دوره های خلبانی سه مرحله دارد که اولین مرحله PPLاست. این مرحله خلبانی شخصی است. یعنی هر کس این مدرک را داشته باشد، می تواند یک هواپیمای تک موتوره بردارد و هر جای جهان که برود، می تواند پرواز کند. مرحله دوم CPL است که کلاس هواپیماهای تجاری است. مرحله دیگر IRاست که مهارت پرواز و شناخت دقیق آلات هواپیماست که از الزامات است. اگر این سه مرحله را بگذرانیم که به طور کامل، دو سال زمان می برد و بتوانیم نظر استادان را جلب کنیم، به نظر من تنها 20 درصد راه خلبان شدن را رفته ایم! بعد باید جذب شرکت ها شویم که آزمون های ورودی آن ها هم هفت خان دارد! اگر اینجا پذیرفته شدید، باید دوره های داخلی و خارجی نوع هواپیمایی را که شرکت تعیین می کند، بگذرانید که چندین ماه طول می کشد. پس از آن به عنوان یک کمک خلبان بی تجربه و صفر کیلومتر، ساعت ها باید در کنار یک خلبان کارکشته کسب تجربه کنید. یعنی حدود 1500 ساعت باید پرواز کنید که تقریبا چهار یا پنج سال طول می کشد. بعد از این اگر شرکت برای خلبان یکمی اعلام نیاز کند مجددا دوره ها و آزمون های خاص و فشرده ای دارد که باید گذراند و از پسشان بر آمد.

هزینه آموزش های خلبانی چه قدر است؟

الان بین 100 تا 110 میلیون باید هزینه کنید تا بتوانید این آموزش ها را ببینید.

یک خلبان به لحاظ شخصیتی و روحی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

داشتن روحیه به اصطلاح مردانه و شجاع، هوش بالا و مدیر بودن! به ویژه در سیستم خلبانی تجاری (ایرلاین ها) مدیریت پرواز از همه مهم تر است. گاهی مسافرها که ما را می بینند و هواپیما روی اتوپایلت در حرکت است، (اتوپایلت فقط به لحاظ فیزیکی کار نیروی دست خلبان را انجام می دهد) اگر یک لیوان نوشیدنی هم دستمان باشد، می گویند؛ این ها که دارند قهوه می خورند و هواپیما هم که دارد می رود، کار خاصی نمی کنند. این جملات خیلی ناراحت کننده است چون نه می توانیم برایشان توضیح بدهیم و نه درک می کنند که چه اتفاقی دارد می افتد.

درباره مدیریت پرواز بیشتر توضیح بدهید.

ببینید از وقتی که پیامک پرواز برای من می آید، مثلا من حتی وقتی در حال خوردن ناهار هستم یا ورزش کردن، در فکر پرواز فردا هستم که اگر مثلا پرواز اهواز است، دما چه قدر است، چه قدر بار است و ... تا زمانی که پرواز شروع می شود. بعد از انجام کارهای معمول، در حین پرواز لحظه ای نیست که به این فکر نکنیم اگر اتفاقی افتاد چه باید کرد چون شوخی نیست و جان دویست نفر انسان در میان است که هر یک از این ها خانواده دارند. کتابچه ای هست به نام «کیو آر اچ» که تمام اتفاقات پرواز و راه حل های آن نوشته شده است و ما آن را مطالعه کرده ایم و مرور می کنیم تا همیشه این آمادگی ها را داشته باشیم.

یک خلبان به طور متوسط درسال چه قدر پرواز می کند؟

به طور کلی ما در مجموع سالی 900 ساعت می توانیم پرواز کنیم و در روز حداکثر 8 ساعت.

یک مورد از مهم ترین بدی های این شغل چیست؟

اینکه بسیار بی برنامه است و ما هیچ برنامه شخصی برای حتی یک ساعت بعدمان نمی توانیم بچینیم. مثلا یکهو می گویند ساعت 3 صبح پرواز است و ما باید از 6 بعد از ظهر استراحت کنیم تا 12 شب و بعد برای پرواز آماده شویم. کلا ما نمی توانیم برای زندگی مان برنامه ریزی داشته باشیم و پرواز است که برای ما برنامه ریزی می کند.

از تعداد خلبان یا کمک خلبان های خانم در کشور که پرواز دارند اطلاع دارید؟ و نظرتان در این باره چیست؟

دقیق نمی دانم اما حدود ده دوازده نفر کمک خلبان خانم هستند و یک یا دونفر هم خلبان یکم. نظرم در مورد خانم های خلبان با هشتاد درصد از دوستانم فرق دارد اما می خواهم خیلی رک بگویم که خانم به درد این شغل نمی خورد. مگر اینکه واقعا روحیه مردانه داشته باشد. البته من هم با چنین کسی برخورد داشته ام که واقعا شایسته این کار بود. اما به طور کلی متاسفانه الان چون دانشکده های خلبانی کنکور ورودی ندارد و موسسه های خصوصی پول های میلیونی می گیرند، غربال اولیه ندارند و بالطبع افرادی هم که مناسب نیستند، وارد این حرفه می شوند. در صورتی که در بسیاری از کشورها ، برای جذب افراد از همان ابتدا، روانشناسی و غربالگری های تخصصی وجود دارد.

برج مراقبت چقدر درهدایت خلبان ها نقش دارد؟

بیشتر مردم فکر می کنند کل پروازها توسط برج مراقبت کنترل می شود، در صورتی که برج مراقبت تقریبا تا 50 کیلومتری فرودگاه کنترل دارد. بیشتر از آن را ما تحت نظر واحدی به نام «اپروج» هستیم که تا هفتاد مایلی کنترل می کند. بعد از آن تحت نظر مجموعه ای به نام «تهران ریدار» هستیم که کل فضای آسمان ایران را کنترل می کنند. بدون واحد مراقبت، به خاطر ترافیک هوایی امکان ندارد پرواز بدون سانحه به مقصد برسد.

درآمد ماهیانه یک خلبان چه قدر است؟

در مورد حقوق همین قدر بگویم که پولی که ما می گیریم یک سوم مقداری است که در خارج به خلبان ها پرداخت می شود. اما برای کسی که با علاقه وارد این کار شده است و فرض کنید حقوقش 15 میلیون تومان است، اگر شرکت از یک جایی به بعد 10 میلیون به او بدهد، باز هم می رود. اگر 5میلیون هم بدهند، باز هم می رود. اگر یک میلیون هم بدهند باز هم می رود. حتی اگر هیچی ندهند، او پول هم پرداخت می کند تا بتواند پرواز کند. اصلا بدترین چیز برای یک خلبان این است که پرواز را از او بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب