دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1395 - 11:52

یک کارشناس بازار کار: کاهش تعداد تعاونی‌های فعال در کشور/ انحراف برنامه‌های اشتغال در دولت قبل

یک کارشناس بازار کار با بیان این که طی سال‌های اخیر تعاونی‌ها کاملا به رکود رفته‌اند، گفت: تعداد تعاونی‌های فعال در کشور طی سنوات اخیر به شدت کاهش یافته است.
کد خبر : 105799

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تنظیم روابط کار از مهم‌ترین وظایف وزارت تعاون است، افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته از این مهم چشم‌پوشی شده و بیش‌تر به امور بیمه‌ای و رفاهی توجه می‌شود.


وی تصریح کرد: البته بسیاری از آثار مخربی که در فضای کسب‌وکار برای بهبود آن تلاش می‌شود، در نتیجه سوء مدیریت‌های دولت گذشته حاصل شده است که از جمله آنها می‌توان هدفمندی‌ یارانه‌ها و تحریم‌ها را برشمرد؛ حتی در دولت گذشته بسیاری از برنامه‌های اشتغال به انحراف رفت و منابع آن در مسیر دلال‌بازی قرار گرفت. اما بازار کار در سه سال گذشته هم تحرک آنچنانی نداشته است.


حاج‌اسماعیلی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت یازدهم توجه شایسته‌ای برای بهبود وضع بازار کار نشان دهد، ادامه داد: دولت در اغلب برنامه‌‌های خود موفق عمل کرده اما تا کنون بازار کار از این جریان مثبت عقب مانده است.


این فعال بازار کار عنوان کرد: توسعه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اصلاح قانون کار در جهت بهبود فضای کسب و کار و نهادینه کردن استانداردهای جهانی کار از جمله اولویت‌های برنامه پنج توسعه کشور است که امیدواریم با تمدید یک ساله این برنامه توجه بیش‌تری نیز با این اهداف صورت گیرد.


وی بیان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم از بنگاه‌های موجود که در اثر آثار سوء تحریم‌ها دچار آسیب شده‌اند، حمایت جدی کنیم و بسیاری از این واحدها همچنان زمین‌گیر هستند.


حاج‌اسماعیلی خاطر نشان کرد: بازار کار چشم امید به تدبیر دولت دارد و در انتظار است تا آثار مثبت برنامه‌های دولت در بازار کار نیز نمایان شود.


پیش از این معاون دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 100 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد، به آنا گفته بود: بر اساس آخرین آمار حدود 200 هزار تعاونی غیرفعال نیز در کشور وجود دارد که بسیاری از این تعاونی‌ها در بخش مسکن تشکیل شده و پس از پایان پروژه نیز به حالت تعلیق در‌آمده‌اند.


رحمت‌الله رحیمی از تشکیل کمیته‌هایی در استان‌ها برای بررسی مشکلات تعاونی‌های غیرفعال خبر داده و اظهار کرده بود: برخی از تعاونی‌ها با مشکل کمبود سرمایه و برخی دیگر با مشکلات سوءمدیریت دست و پنجه نرم می‌کنند که هدف از تشکیل این کمیته‌ها بررسی معضلات تعاونی‌ها و راه‌اندازی دوباره آنها است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته