دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1395 - 12:54
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس:

تعداد یوز‌های ایرانی به کمتر از ۷۰ قلاده رسیده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با هشدار نسبت به کاهش جمعیت یوز ایرانی، تصریح کرد: متاسفانه تعداد یوزپلنگ های موجود در کشور به کمتر از ۷۰ قلاده رسیده است.
کد خبر : 105797

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از خانه ملت، علی اکبری در مورد هشدار مدیر پروژه حفاظت از یوز ایرانی مبنی بر کاهش جمعیت این گونه نادر در مناطق جنوبی و استان یزد، گفت: به صورت جدی نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست برنامه حفاظتی مناسب و جامعی را برای حفاظت از این گونه نادر جانوری در دستور کار قرار دهد، البته ایجاد جاده در مسیر زیستگاه این گونه از جمله مواردی است که برای جلوگیری از انقراض این گونه در معرض انقراض باید به آن توجه کرد.


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خشکسالی و تخریب زیستگاه‌های یوز ایرانی را در کاهش جمعیت و افزایش مرگ و میر آنها موثر خواند و گفت: علاوه بر این شکارچیان غیر مجاز در کاهش جمعیت آنها نقش موثری داشته‌اند زیرا این گونه نادر به دلیل از بین رفتن زیستگاه و کمبود غذا مسیر زیادی را برای جست‌و‌جوی غذا و آب طی می‌کند که در این بین ممکن است در دام شکارچیان و برخی روستاییان گرفتار شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم با هشدار نسبت به کاهش جمعیت یوز ایرانی، تصریح کرد: متاسفانه تعداد یوزپلنگ‌های موجود در کشور به کمتر از 70 قلاده رسیده بنابراین با توجه به روند کاهشی این گونه نادر جانوری در آینده ای نزدیک باید شاهد انقراض نسل آن باشیم.


اکبری بهترین راهکار جلوگیری از انقراض نسل یوز ایرانی را ارائه برنامه حفاظتی اصولی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین فرهنگ سازی مناسب خواند و گفت: به صورت جدی نیاز است به طور مداوم خطر کاهش جمعیت یوز ایرانی و تهدید انقراض نسل آن از سوی رسانه‌ها به ویژه صداو سیما به شهروندان اطلاع رسانی و برنامه‌های تخصصی مناسبی در این راستا طراحی شود زیرا اکثر افراد از میزان یوزهای باقی مانده در کشور اطلاع درستی ندارند.


وی ادامه داد: البته طی چند سال اخیر دیدگاه مردم نسبت به حیات وحش تغییر کرده و شاهد حرکت مناسبی از سوی جامعه برای حفاظت از گونه‌های نادر و حیات کشور هستیم بنابراین افزایش آگاهی مردم نیازمند همکاری موثر رسانه‌های جمعی است.


نماینده مردم شیراز در مجلس دهم افزود: افزایش تعداد محیط بانان را در حفاظت بهتر از یوز ایرانی موثر خواند و یادآور شد: متاسفانه برخی افراد برای خودنمایی و تفریح با قساوت تمام اقدام به شکار این گونه نادر جانوری می کنند بنابراین افزایش تعداد محیط بانان و تجهیز آنها با امکانات پیشرفته در حفاظت بهتر از یوز ایرانی بی تاثیر نیست.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، خواستار حمایت اقتصادی، قضایی و اجتماعی از محیط بانان شد و افزود: باید مجوزهای قانونی برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز به این افراد ارائه شود؛ تعرض شکارچیان به محیط بانان باید به صورت جدی به عنوان کیفر تلقی شود یعنی به این شکل نباشد که روند پرونده شکارچیان غیرمجاز طولانی شده و در آخر هیچ نتیجه ای عاید نشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته