دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1395 - 17:18
با نذر محیط زیستی یک خیر؛

سایت پرنده نگری در شمال غرب پایتخت احداث می شود

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران از راه اندازی سایت پرنده نگری بوستان خوارزم در منطقه۲ در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: احداث این سایت توسط یک خیر اتفاق می افتد.
کد خبر : 105740

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد مهدی گلمکانی با بیان اینکه پرنده‌نگری (Birdwatching) از زیرمجموعه‌های طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم محسوب می‌شود، گفت: این فعالیت در حال حاضر پر مخاطب‌ترین شاخه اکوتوریسم در دنیا تلقی می‌شود. در این فعالیت مخاطبان به رصد پرندگان در محیط کاملا طبیعی برای پرندگان می‌پردازند و از تماشای آنها لذت می‌برند. ضمن اینکه محققان نیز برای انجام کارهای تحقیقاتی می‌توانند از آن بهره ببرند.


وی درخصوص تجهیزات مورد استفاده برای سایت پرنده‌نگری تصریح کرد: این تجهیزات شامل دوربین دوچشمی، کتاب راهنما، دفترچه یادداشت و دوربین عکاسی است که معمولا در سایت‌های پرنده‌نگری موجود است و همراه با کارشناسان پرنده‌نگری مستقر در سایت با ارائه گزارش علمی در خدمت علاقه مندان ارائه می‌شود.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرها عرصه‌هایی نیستند که در آنها فقط انسان‌ها حق زندگی داشته باشند، افزود: می‌توان در محیط‌های شهری انواع گوناگونی از موجودات زنده اعم از گیاهان یا جانوران را نیز مشاهده کرد که آنها هم زندگی می‌کنند. هر اندازه محیط‌زیست شهری پاک‌تر و سالم‌تر باشد، مجموعه زیستمندان موجود در آن دارای تنوع و شادابی بیشتری هستند.


وی با تاکید بر اینکه در واقع آشنایی با پرندگان و آگاهی از نیازهای زیستی آنها ما را وامی‌دارد تا به اهمیت روش‌های حفاظت از محیط زیست شهری توجه بیشتری کنیم، یادآور شد: در این محیط‌ها، زندگی همه موجودات به نحوی با یکدیگر پیوند نزدیک دارد و هر اتفاق ناخوشایندی که برای آنها رخ دهد، عملا می‌تواند بر محیط زیست شهروندان و سلامت روح و روان آنها تأثیر منفی گذارد.


گلمکانی با اشاره به اهداف ایجاد سایت پرنده‌نگری گفت: آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان و نحوه زیست آنها (زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه و زادآوری)، توسعه، رونق و ترویج صنعت اکوتوریسم در محیط‌های شهری و همچنین بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنها در اکوسیستم‌های شهری از جمله این اهداف است.


وی با تاکید بر آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده پرندگان به خصوص در کلانشهری همچون تهران تصریح کرد: در راستای اهداف زیست محیطی کلان ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و همچنین اهمیت بحث تنوع زیستی شهر تهران، محل های دارای پتانسیل سایت پرنده‌نگری در مناطق 22 گانه و حومه شهر شناسایی و مبادرت به احداث سایت پرنده نگری می شود.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره راه اندازی سایت پرنده نگری بوستان خوارزم در منطقه 2 شهرداری تهران اظهارکرد: در این بوستان مطالعات و مقدمات احداث این سایت دیده شده است. احداث سایت منطقه 2 توسط یک خیر اتفاق می افتد که در واقع یک نذر محیط زیستی محسوب می شود. تفاوت آن در این است که این سایت با حضور و مشارکت خود مردم در راستای اقدامات و فعالیت های محیط زیستی اتفاق می افتد.


وی با اشاره به گونه‌های مختلف پرندگان در سایت پرنده‌نگری بوستان خوارزم گفت: برخی پرندگان به صورت بومی، مهاجر بهاره و تابستانه، مهاجر پاییز و زمستان و همچنین برخی نیز به عنوان مهاجر عبوری هستند. این در حالیست که برخی از این گونه‌ها از مسافت‌های بسیار دور به این پارک می ‌آیند. برخی از گونه‌ها نیز از همسایه های شمالی کشور به این پارک مهاجرت می‌کنند.


گلمکانی با اشاره به مهمترین گونه های شاخص پرندگان این بوستان خاطرنشان کرد: سار، شاه‌طوطی، گنجشک خانگی، کلاغ ابلق، چرخ‌ریسک‌بزرگ، بلبل خرما، گنجشک درختی، دم‌جنبانک ابلق، مینا، کبوترچاهی و قمری خانگی از مهمترین گونه‌های شاخص این پارک است. برخی گونه‌های مهاجر نیز شامل ماهیخورک، سهره دمگاه سفید، سهره جنگلی و ... می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته