دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فروش موبایل قاچاق در فضای مجازی

در روزهای اخیر شاهد جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق در بازار هستیم و همین موضوع باعث شده تا بازار نیز به این اتفاق واکنش نشان دهد و قیمت موبایل اندکی رشد داشته باشد و افرادی که سرمایه زیادی دارند، کالاهای قاچاق خود را از طریق فضای مجازی و اینترنتی عرضه می‌کنند.
کد خبر : 105639

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جام‌جم، بازارهای علاءالدین، چهارسو و بازار موبایل ایران که مراکز عمده عرضه موبایل هستند در چند روز اخیر با برخورد ماموران نیروی انتظامی روبه‌رو شدند و کالاهای قاچاق به روش‌های دیگر عرضه می‌شود.



مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ روز سه‌شنبه اعلام کرد: در ادامه طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا و ضمن هماهنگی با مرجع قضایی، صبح امروز ماموران پلیس با مراجعه به سه مغازه در پاساژ علاءالدین، تعدادی گوشی قاچاق را کشف وضبط کرده و تعداد چهار نفر را که در این کار فعالیت داشتند، دستگیر کردند.


گفتنی است که به دنبال این اتفاق، روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا اعلام کرده است که از نظر قانونی این ستاد مجاز به مقابله اینچنینی با واحدهای متخلف نیست و اتفاقاتی که در خصوص پاساژ علا الدین رخ داده از سوی سازمان تعزیرات بوده است.


انبار سایت‌های اینترنتی شناسایی شود


در همین حال ابراهیم درستی،‌ رئیس اتحادیه لوازم صوت و تصویر و تلفن همراه گفت: بیشتر سایت‌های اینترنتی، محل عرضه گوشی تلفن همراه قاچاق شده و مصرف‌کنندگانی که گوشی تلفن همراه خود را الکترونیکی خریداری کرده‌اند در صورت قاچاق بودن پس از اجرای طرح رجیستری قابل استفاده نخواهند بود.


وی با اشاره به ضرورت نظارت بر فروش الکترونیکی کالا تصریح کرد: مسئولان مبارزه با قاچاق کالا باید برای مبارزه با قاچاق، انبار این سایت‌ها را شناسایی و ضبط کنند که در این مکان‌ها حجم بیشتری از کالای قاچاق ذخیره شده است.


وی واحدهای صنفی را مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین و هزینه‌های جاری بالا دانست و گفت: سایت‌ها با کمترین هزینه و بدون سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند و بیشترین تخلفات نیز در این مراکز فروش الکترونیکی ایجاد می‌شود.


رئیس اتحادیه لوازم صوت و تصویر و گوشی تلفن همراه با اشاره به این‌که نباید سطح عرضه کالا ناامن بشود، افزود: واحدهای صنفی برای گوشی‌های موجود در مغازه، هزینه پرداخت کرده‌اند، بنابراین مبارزه با قاچاق باید در گلوگاه‌ها انجام شود. وی واحدهای صنفی فعال در پاساژ علاءالدین را 800 واحد اعلام کرد و گفت: در این مرکز خرید، افراد تحصیلکرده و دانشجویان فعالیت می‌کنند که در مقابل هجمه تبلیغات منفی، مظلوم واقع شده‌اند در حالی که تخلف در واحدهای بدون پروانه انجام می‌شود.


افزایش نسبی قیمت گوشی در بازار


قیمت موبایل در بازار افزایش چند درصدی دارد به طوری‌که بین صد تا 300 هزار تومان بسته به مدل آن افزایش قیمت داشته است.


با وجود آن‌که چند روزی از ممنوعیت فروش آیفون و کالاهای قاچاق دیگر در بازار می‌گذرد، اما به دلیل تقاضایی که برای این گوشی‌ها وجود دارد، راه‌های فروش آن نیز از طرقی دیگر انجام می‌شود. گرچه فروشندگان به دلیل قاچاق نامیده شدن این گوشی و ترس از جمع‌آوری گوشی‌ها آن را از ویترین مغازه‌های خود جمع کرده‌اند و فقط به گذاشتن ماکت و جعبه آن اکتفا کرده‌اند اما به دلیل سرمایه‌گذاری‌ای که پیش از این داشته‌اند، اگر متقاضی برای خرید مراجعه کند پس از اطمینان، گوشی مورد نیاز را به دستش می‌رسانند.


با مراجعه به چندین مغازه مشخص شد کسانی که به دنبال خرید گوشی آیفون در بازار هستند، اطمینان کافی به خریداران ندارند. وقتی از مغازه‌داران گوشی آیفون برای خرید می‌خواستیم، با قاطعیت اعلام می‌کردند که این گوشی قاچاق است و برای همین ما دیگر عرضه نمی‌کنیم ولی آنهایی که ترسی از این پرسش نداشتند یا اطمینان می‌یافتند که شما خریدار هستید، قیمت آن را برای فروش اعلام می‌کردند



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته