دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1395 - 16:06

افزایش تحرک در پارس جنوبی و غرب کارون/ تنظیم پیش‌نویس قراردادهای جدید نفتی پس از تصویب دولت

وزیر نفت درخصوص چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی، نصب سکوهای پارس جنوبی و افزایش تولید از میدان‌های غرب کارون توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : 105548

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، بیژن زنگنه درباره افزایش تحرک در پارس جنوبی و نصب سکوها در هفته‌های گذشته گفت: نصب سکوها در پارس جنوبی، مقدمه افزایش تولید است و با پایان یافتن حفاری چاه‌ها در واقع نصب سکوهای پارس جنوبی آغاز شده و در حال انجام است، سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی هم اکنون نصب و سکوی فازهای ٢١ و ١٨ نیز به زودی در محل خود قرار می‌گیرند.


وی با بیان این که کارهای بزرگی هم اکنون در پارس جنوبی در حال انجام است، دریافت گاز از دریا را هدف اصلی توسعه این میدان مشترک دانست و افزود: همچنین کارها در خشکی و در پالایشگاه ها سرعت خوبی دارد و تا پایان امسال فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ و ١٨ وارد مدار تولید میشوند.


به گفته زنگنه، تلاش این است تا فاز ١٨ پارس جنوبی که هم اکنون با گازهای فازهای ٦و ٧و ٨ در حال تولید است با دریافت گاز از دریا فعال شود.


وزیر نفت درباره افزایش تولید از میدان های غرب کارون هم اظهارکرد: امیدواریم تولید نفت از میدان های غرب کارون به زودی از ٢٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رود و در مرحله بعد به ٣٠٠ هزار بشکه برسد.


وزیر نفت با بیان این که گزارش کاملی از بررسی حادثه پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر تهیه شده است، اعلام کرد: گزارش این حادثه پس از بررسی های دقیق تر به زودی نهایی می‌شود.


وی درباره نتیجه گزارش دلایل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر با بیان این که گزارش بررسی این حادثه بصورت کامل و در همان هفته نخست پس از آتش سوزی تهیه شده است، افزود: بنابر درخواست مدیران بخش پتروشیمی و با توجه به ابهام‌های که آنها داشتند قرار شد بررسی دقیقتری در این زمینه انجام شود.


زنگنه با بیان این که ما نمی‌خواهیم عجولانه عده ای را محکوم کنیم و یا از خطای عده ای، اگر خطایی انجام دادند بگذریم، تصریح کرد: گزارش کامل این حادثه هفته پیش با حضور مسئولان هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی و اچ اس یی وزارت نفت در جلسه ای ارائه شد.


وی با بیان این که در این جلسه اعلام شد به زوی دو نکته هنوز ابهام وجود دارد، پیش بینی کرد نتیجه گیری درباره این ابهام ها به زودی انجام شود و گفت: گزارش کامل این حادثه را پس از بررسی های دقیق بزودی می دهیم، ضمن این که ما در مسائل مربوط به HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) و بویژه ایمنی هیچ اغماضی نمی کنیم.


وزیر نفت باره نهایی شدن پیش نویس مدل جدید قراردادهای نفتی در وزارت نفت با بیان این که باید نخست مصوبه دولت در خصوص چارچوب و شرایط این قراردادها را دریافت کنیم و بر مبنای این مصوبه، پیش نویس نهایی شود، افزود: بدون داشتن مصوبه دولت که چارچوب و شرایط عمومی مدل جدید قراردادهای نفتی است، نمی توان پیش نویس این مدل از قرارداد را نوشت و در اختیار افراد قرار داد.


زنگنه تاکید کرد: پیش نویس مدل جدید قراردادهای نفتی به محض دریافت مصوبه چارچوب کلی این قراردادها، تنظیم و نهایی می شود.


تاکنون چندین پیش نویس از مدل جدید قراردادهای نفتی تهیه شده است که هیچکدام از این پیش نویس ها نهایی نیست؛ با وجود انتقادهای که درباره این مدل از قراردادها مطرح می شود، بررسی کارشناسی نشان می دهد که با این مدل از قراردادها می توان ٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب صنعت نفت کرد. چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی پس از بحث و تبادل نظر مفاد و جزئیات آن ٢٢ تیرماه امسال در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت و با اعمال اصلاحات لازم، در نهایت به تایید این ستاد رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته