اقتصاد نفتی فرهنگ پول مفت را به جامعه تحمیل کرده است/ در دانشگاههای ما فضای کارآفرینی وجود ندارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دیدار با دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی، به برخی تغییرات به وجود آمده در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: «از مهمترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد گفتمان مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان در سطح جامعه است تا با فرهنگسازی مناسب در این حوزه، اقتصاد جامعه را به سوی اقتصاد دانشبنیان سوق دهد.»
ستاری گفت: «ایران کشوری است که بیش از 5هزار سال تاریخ را در خود دارد و در تجارت، فناوری، علم، ادبیات و سایر حوزهها از تاریخی عمیق برخوردار است و افرادی شاخص را در دورههای مختلف به جامعه تحویل داده است که نشاندهنده موفقیت ایرانیان در عرصههای مختلف است و بخشی از این موفقیتها به دلیل شرایط زیستبومی اتفاق افتاده است.»
وابستگی به نفت ریسکپذیری و خلاقیت افراد را کاهش میدهد
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری افزود: «باید تلاش کنیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، چرا که در این اقتصاد صرفا نفت را استخراج میکنیم و میفروشیم و از درآمد آن اقتصاد جامعه را پیش میبریم، در حالیکه با این کار قابلیتهای خودمان را از بین میبریم و به اعتماد به نفس فرزندانمان لطمه میزنیم.»
او گفت: «اقتصاد نفتی فرهنگ پول مفت را به جامعه تحمیل کرده است که نتایج خوبی در پی ندارد. در این فرهنگ اشتغال یعنی استخدام دولت و استخدام دولت یعنی اعتیاد به پول نفت، که افراد را از خلاقیت و ریسکپذیری در فعالیتها دور میکند.»
ستاری گفت: «بسیاری از شرکتهای بزرگ در دنیا از فضایی کوچک شروع کردند و با تأکید بر اقتصاد دانشبنیان رشد یافتند. تلاش ما این است که توجه به اقتصاد دانشبنیان را در جامعه فرهنگسازی کنیم تا مردم پی ببرند اقتصاد کنونی در دنیا مبتنی بر طرح و ایدههای نوین است که اقتصاد گذشته را متحول ساخته است. بیش از 2 هزار و 500 شرکت دانشبنیان در کشور فعال هستند که براساس آمار سال 93 این شرکتها 11 هزار میلیارد فروش داشتهاند.»
او با اشاره به نقش دانشگاهها در توجه به اقتصاد دانشبنیان گفت: «در اکثر دانشگاههای مطرح جهان، فرد از زمانی که وارد دانشگاه میشود به فکر دادن ایده است و دانشگاه نوعی فضای کارآفرینی را برای او پدید میآورد که متأسفانه در دانشگاههای ما توجهی به این اصل مهم نمیشود.»
نیروی جوان نقش مهمی در اقتصاد دانشبنیان دارد
رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: «ایران از بهترین نیروهای انسانی در حوزههای مختلف برخوردار است، به عنوان مثال چهارمین کشور آموزشدهنده مهندس در رشتههای مختلف در دنیا هستیم که میتوانند نقش مهمی در اقتصاد دانشبنیان داشته باشند.»
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور با قدردانی از رسانه ملی در توجه به موضوع اقتصاد دانشبنیان و معرفی شرکتها و تولیدات آنها گفت: «بخشی از توفیقات حاصله در این زمینه مرهون همکاری ارزنده صداوسیما است که در یکسال گذشته به خوبی به این موضوع ورود کرده است و امیدواریم که با ادامه این روند، بتوانیم نهضتی را در تولید محتوای مناسب برای این موضوع در جامعه شکل دهیم تا فرهنگ اقتصادی جامعه از فرهنگ اقتصاد متکی به نفت خارج و به فرهنگ اقتصاد متکی به دانش تبدیل شود.»
حمایت از تولیدات دانشبنیان ساخت داخل با "ایران ساخت"
ستاری در پایان به طراحی جشنواره "ایران ساخت" با شعار "فناوری ایرانی مساوی با کسب و کار ایرانی است" اشاره کرد و گفت: «این جشنواره با هدف حمایت از تولیدات دانشبنیان ساخت ایران در دی 95 برگزار میشود و دو سطح حرفهای و غیرحرفهای (مردمی) را به صورت رقابتی و بدون محدودیت سنی در بر میگیرد.»
همچنین در این نشست علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزههای مختلف گفت: «کشور به سویی در حرکت است که جریان نخبگی، نوآوری و خلاقیت در حال تبدیلشدن به فرهنگ جامعه است.»
عسکری گفت: «جامعه ایرانی به دلیل تعلقات دینی و ارزشی از نوعی هوشمندی برخوردار است که نشان از بهره هوشی بالای افراد جامعه دارد و بنابراین جامعه از مشکلات عبور میکند و به وضعیتی مناسب میرسد. رسانه ملی با درک این معنا، توجه ویژه خود را به علم معطوف داشته است و تولید و پخش برنامههایی ویژه را در این زمینه در دستور کار خود دارد. رسانه ملی در دور جدید فعالیتهای خود، شعار "رسانه توسعه محور" را برگزیده است و تلاش دارد از طریق حمایت از علم، دانش و فناوری، جامعه را با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری بهویژه فناوریهای نوین و دانشبنیان همراه کند.»
او حمایت از نخبگان و جریان تولید علم در جامعه را از وظایف اصلی رسانه ملی دانست و گفت: «رسانه ملی در این مسیر حمایت از کارآفرینی و شرکتهای دانشبنیان را با هدف بهبود شاخصهای اقتصادی، بهرهوری و اشتغالزایی در کشور در اولویت خود قرار داده است.»
فرهنگسازی برای حمایت از تولید ملی
عسکری به عملکرد رسانه ملی در تولید محتواهای مناسب برای حمایت از جریان تولید علم در کشور اشاره کرد و افزود: «کار رسانه در این مسیر فرهنگسازی برای حمایت از تولید ملی است و تلاش میکنیم با نوآوری و خلاقیت به تولید محتوای مناسب با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه شتاب دهیم.»
او با اشاره به نقش بیبدیل رسانه ملی به عنوان مؤثرترین و فراگیرترین رسانه دیداری و شنیداری در بسترسازی و فراهمکردن تمهیدات فکری، فرهنگی و توسعه و پویایی کشور گفت: «معرفی شرکتهای دانشبنیان به ویژه شرکتهای تولیدی کوچک، زمینه مناسبی برای رقابت بیشتر در فضای اقتصادی کشور فراهم میکند، بر این اساس زمینهای ایجاد شده است تا شرکتهای کوچک نیز بتوانند از طریق رسانه ملی تولیدات خود را به مردم معرفی کنند.»
عسکری با اعلام آمادگی برای کمک به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: «رسانه ملی برای پوشش اخبار مربوط به حوزه فناوری آمادگی دارد بخش ثابتی را برای انعکاس اخبار این حوزه و مسائل مرتبط با اقتصاد دانشبنیان و توسعه کشور اختصاص دهد.»
انتهای پیام/