دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 16:35

نشست سران عرب در موریتانی آغاز شد

از دقایقی پیش مراسم افتتاحیه نشست سران اتحادیه عرب در نواکشوت، پایتخت موریتانی آغاز شد.
کد خبر : 104903

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از شبکه الجزیره، مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین اجلاس سران کشورهای عربی با حضور برخی از سران، مقام‌ها و میهمانان از کشورهای عربی و با حضور برخی میهمانان ویژه در نواکشوت، پایتخت موریتانی آغاز به کار کرد.


این اجلاس در حالی از امروز دوشنبه در پایتخت موریتانی برگزار شده است که طبق آخرین گزارش‌ها، از مجموع 22 کشور، سران 14 کشور حضور نخواهند داشت و چهار کشور نیز وضعیتشان نامشخص است.


منابع آگاه مشارکت‌کننده در بیست و هفتمین دوره کنفرانس سران عرب که قرار است روزهای 25 و 26 جولای (4 و 5 تیر) در نواکشوت، پایتخت موریتانی برگزار شود، اعلام کرده بودند: «تنها سران هشت کشور از مجموع 22 کشور عربی عضو برای شرکت در کنفرانس اعلام حضور رسمی کرده‌اند.»


طبق گزارش‌های رسیده، «کنفرانس امید» در حالی آغاز به کار کرده است که 14 رئیس‌جمهوری و سران کشورها به دلایل قهری همچون فوت بستگان، نامساعد بودن وضعیت سلامتی و برخی دلایل نامشخص دیگر از حضور در کنفرانس سر باز زده‌اند.


خبر این از هم‌گسیختگی در حضور سران عرب در حالی منتشر شده است که شنبه شب به‌دنبال اختلاف در موضع‌گیری برخی کشورهای عربی درباره ادعای مداخله ایران در امور کشورهای عربی، این اتحادیه نتوانست موضوع ادعایی مداخله ایران در امور کشورهای عربی را در پیش‌نویس قطعنامه خود بگنجاند.


احمد عفیفی در پایان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در کنفرانسی خبری در نواکشوت، پایتخت موریتانی گفت: «در نشست شاهد بودیم که اختلاف دیدگاهی میان یکی از کشورها با دیگر کشورهای عربی بر سر موضوع دخالت ایران در امور کشورهای عربی به وجود آمد.»


وی افزود: «برخی کشورهای عربی خواستار حفظ ساختار کلی پیش‌نویس بیانیه پایانی بودند ولی در نهایت شورای وزیران تصمیم گرفت دو بند مربوط به ایران و ترکیه را از آن حذف کند. درباره ترکیه نیز، برخی کشورها بر سر تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه حضور نظامی ترکیه در عراق با اختلاف‌نظر مواجه شدند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: اتحادیه عرب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته