دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 16:34

توافق صلح دولت مانیل با شورشیان مائوئیست

رئیس‌جمهوری فیلیپین از برقراری آتش‌بس میان دولت و مخالفان شورشی نظام خبر داد.
کد خبر : 104873

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری العهد، رودریگو دوترته امروز دوشنبه اعلام کرد که در راستای برداشتن گام‌هایی برای جلوگیری از افزایش خشونت در فیلیپین، با شورشی‌ها به توافق بر سر آتش‌بس فوری دست یافته است.


رئیس‌جمهوری فیلیپین که در پارلمان این کشور صحبت می‌کرد، افزود: «من خواهان ثبات و صلح پایدار تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌ شش ساله‌ام هستم.»


دوره ریاست‌جمهوری دوترتی از 30 ژوئن (10 تیر) آغاز شده است.


این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود دولت فیلیپین برای پایان برخی درگیری‌های مسلحانه با شورشیان مائوئیست در این کشور، ماه آینده میلادی با حزب چپ کمونیست یا جبهه دمکراتیک ارتش ملی جدید خلق، مذاکرات رسمی صلح برگزار می‌کند.


به گزارش ایرنا، عیسی دورزا، مشاور رئیس‌جمهوری فیلیپین چهارشنبه گذشته گفته بود که این مذاکرات از 20 تا 27 اوت (30 مرداد تا 6 شهریور) در اسلو نروژ برگزار می‌شود.


طبق گزارش رسانه‌های محلی فیلیپین، وی در نشستی خبری با بیان اینکه مانیل مشتاقانه منتظر تعامل با طرف دیگر است، گفت قبل از شروع مجدد رسمی مذاکرات صلح، رودریگو دوترته به سازمان‌های دولتی مرتبط مانند وزارت دادگستری دستور داده است امکان آزادی موقت برخی از اعضای بازداشت‌شده این گروه را در دستور کار قرار دهند.


فیلیپین مذاکره با کمونیست‌ها را سال 1986 (1365) برای حل و فصل یکی از طولانی‌ترین شورش‌ها در جهان که در حدود 50 سال بیش از 40 هزار کشته برجای گذاشت آغاز کرد، اما این مذاکرات از حدود چهار سال پیش متوقف شده است.


میانجی‌گری نروژ میان فیلیپین و شورشیان کمونیست چهار سال پیش از زمانی که بنیگنو آکینو، رئیس‌جمهوری سابق فیلیپین با آزادی زندانیان سیاسی از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده شورشیان مخالفت کرد، متوقف شد.


دوترته در شعارهای تبلیغاتی خود در مبارزات انتخاباتی تاکید کرد تلاش می‌کند به همه شورش‌ها در فیلیپین از جمله درگیری مسلمانان استقلال‌طلب با دولت مرکزی که بیش از 120 هزار کشته و دو میلیون آواره در 47 سال گذشته برجای گذاشته است، پایان دهد.


رهبر شورشیان کمونیست تاکید کرده است دولت برای مذاکرات باید به دو پیمان امنیتی فیلیپین با آمریکا از جمله توافقنامه 1999 (1378) که اجازه می‌دهد نیروهای آمریکایی به فیلیپین برای رزمایش بازگردند و پیمان و توافقنامه 2014 (1393) دفاعی که طبق آن نیروهای آمریکا، کشتی‌ها و جت‌های جنگنده دسترسی به پنج اردوگاه نظامی فیلیپین را خواهند داشت، پایان دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته