دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 11:51
در گفت‌وگو با آنا

مدیر شهر کتاب مشهد: 80 درصد مشتریان ما از طرح تابستانه خبر ندارند

مدیر پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی در طرح تابستانه کتاب با بیان این مطلب که اعتبار تخصیص یافته برای ارائه تخفیف به مشتریان این کتاب‌فروشی در حال اتمام است، به ضعیف بودن تبلیغات برای این طرح انتقاد کرد.
کد خبر : 104722

ابراهیم بالا‌پژوه، مدیر کتاب‌فروشی مشهد که مطابق با اطلاعات خانه کتاب با فروش بیشتر از 5 هزار و 600 کتاب،‌ در صدر جدول پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌های فعال در طرح تابستانه کتاب قرار دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، با اشاره به جای خالی تبلیغات ملی برای این طرح، اظهار داشت: «متاسفانه در این دوره نیز مانند دوره عیدانه کتاب، تبلیغات در سطح قابل قبول نبوده است.»


وی ضمن بیان این مطلب که از اینستاگرام و تلگرام کتاب‌فروشی برای تبلیغ طرح تابستانه استفاده کرده‌اند، ادامه داد: «این طرح در سطح ملی برگزار می‌شود و هدفش ارتقای کتاب و کتاب‌خوانی در کشور است، بنابراین حق تمام مردم است که از آن اطلاع پیدا کرده و بهره‌مند شوند. بنابراین برای معرفی و تبلیغ چنین طرحی، اتکا به یک یا چند گزارش در اخبار تلویزیون و رادیو و خبرگزاری‌ها، کفایت نمی‌کند و باید بیشتر از این‌ها تبلیغ شود.»


این کتاب‌فروش ضمن بیان این مطلب که برگزارکنندگان نباید نگران مطالبه بیشتر کتاب‌فروشان و علاقه‌مندان به کتاب باشند و تا حد ممکن بودجه لازم را به این طرح اختصاص بدهند، اضافه کرد: «بیشتر از 80 درصد مشتریانی که از کتاب‌فروشی ما تخفیف می‌گیرند، اصلا از برگزاری طرح تابستانه کتاب خبر نداشتند و هنگام خرید ما به آن‌ها خبر داده‌ایم. این یعنی بیشتر از 80 درصد خریدها از کتاب‌فروشی ما در این طرح، از سوی مشتریان بالقوه کتاب‌فروشی ما انجام شده است.»


بالاپژوه درباره روند برگزاری طرح توضیح داد: «خوشبختانه شرایط نسبت به طرح عیدانه، بهبود پیدا کرده است. مثلا وضعیت سایت که در طرح عیدانه بسیار کند بود، با اصلاح زیرساخت‌ها در این دوره بهتر شده. همچنین قرار است به ازای میزان فروش و وسعت کتاب‌فروشی‌ها، اعتبار منصفانه‌تری را به کتاب‌فروشی‌ها اختصاص دهند.»


وی در پاسخ به این سوال که فروش 5622 جلد کتاب، شهر کتاب مشهد را تا چه حد به سقف اعتبارش نزدیک کرده، گفت: «فکر نکنم اعتبار باقی‌مانده ما ارائه تخفیف در دو روز آینده را هم کفاف بدهد. به همین دلیل از برگزار کنندگان خواسته‌ایم اعتبار ما را افزایش بدهند. آقای تبریزنیا (معاون فناوری اطلاعات مؤسسه خانه کتاب) هم حضورا از کتاب‌فروشی ما دیدن کرده‌ و قول رسیدگی داده‌اند.»


مدیر شهرکتاب مشهد درباره مختصات این کتاب‌فروشی توضیح داد: «کتاب‌فروشی را در بهمن‌ماه سال گذشته تاسیس کردیم و با وجود اینکه طرح عیدانه کتاب تنها یک و نیم ماه بعد از افتتاح، آغاز شد، در آن شرکت کردیم و توانستیم جایگاه هفتم را در لیست کتاب‌فروشی‌های پرفروش به دست بیاوریم.»


وی افزود: «شهر کتاب مشهد با 800 متر مربع مساحت، بزرگترین کتاب‌فروشی مشهد به شمار می‌آید که این مساحت به ما اجازه داده که قفسه‌های کتاب‌فروشی را در تمام موضوعات گسترده کنیم. این در حالی است که کتاب‌فروشی‌های دیگر شهر معمولا در حوزه‌های خاص به صورت تخصصی کار می‌کنند. همچنین 200 متر مربع از شهرکتاب مشهد به بخش کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص دارد و نیمی از فروش ما، معمولا از این بخش است.»




گفت‌وگو از هادی حسینی‌نژاد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته