دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1395 - 11:21

درهای اتحادیه اروپا به روی ترکیه بسته است

رئیس کمیسیون اروپا درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا واکنش نشان داد.
کد خبر : 104698

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از شبکه خبری العربیه، یان کلود یانکر گفت: «ترکیه در حال حاضر در وضعیتی نیست که بتواند به عضویت اتحادیه اروپا درآید.»


این در حالی است که پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا پیشتر هشدار داده بود که اگر ترکیه بخواهد انتقام کودتای شکست‌خورده را با صدور حکم اعدام، از کودتاچیان بگیرد، احتمال بسته شدن درهای اتحادیه اروپا برای آنکارا وجود دارد.


وی در گفت‌وگو با روزنامه کوریر دلا سرا گفت: «ما کودتای نظامی را به شدت محکوم می‌کنیم، اما امروز به روشنی هشدار می‌دهیم که هرگونه انتقام‌گیری، پاکسازی و تخطی از اصول و موازین حکومتی غیرقابل قبول است. اکنون درهای اروپا برای ترکیه دموکرات باز است و مقام‌های ترکیه حق انتخاب دارند.»


جنتیلیونی اعتراف کرد که رهبران اروپا زمانی اشتباه کردند و اجازه ندادند که ترکیه وارد اتحادیه اروپا بشود؛ اما این اشتباه به 10 سال قبل مربوط می‌شود و ایتالیا در این موضوع مقصر نیست.


علاوه بر این، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از ترکیه خواسته بود تا مطابق قانون عمل کند.


وی گفت: «باید نهادهای دولتی در ترکیه با توجه به حاکمیت قانون حفظ شوند و ما امیدواریم که ترکیه به آزادی بنابر قانون اساسی احترام بگذارد. ما با ترکیه درباره برقراری مجدد مجازات اعدام مذاکره می‌کنیم، طبعا کشوری که در آن مجازات اعدام وجود دارد، نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا باشد.»


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که اتحادیه اروپا همچنان به حمایت از روند انتقال قدرت در سوریه ادامه می‌دهد.


جان کری نیز گفت که روابط میان آمریکا و اروپا با وجود چالش‌های موجود همچنان قدرتمند باقی خواهد ماند و آمریکا به دنبال حملات در نیس در کنار فرانسه خواهد ماند.


وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: «از ترکیه می‌خواهیم که به قانون احترام بگذارد و امیدواریم که تحولات ترکیه بر مقابله بر داعش اثر نگذارد.»


کری افزود: «ما با روسیه در زمینه همکاری برای توقف بمباران و حمایت از عملیات علیه داعش و جبهه النصره توافق کرده‌ایم و دستاوردهایی در مقابله با سازمان‌های وابسته به داعش به دست آورده‌ایم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب