دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

صادرات ایران در انحصار ۶ درصد از صادرکنندگان

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم شرکت‌های خصوصی توانمند در عرصه تجارت خارجی بسیار کم‌رنگ است، اظهار کرد: از ۱۷ هزار و ۵۰۰ صادرکننده حقیقی و حقوقی این بخش تنها هزار صادرکننده فعال هستند و ۸۰ درصد صادرات را در اختیار دارند و حدود ۹۴ درصد از صادرکنندگان غیر فعال هستند.
کد خبر : 104336

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی با اشاره به اینکه کلیه بخش های خصوصی حضور جدی در عرصه تجارت خارجی ندارند، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ صادر کننده حقیقی و حقوقی داشته ایم و این در حالی است که فقط هزار صادر کننده فعال جدی در عرصه تجارت خارجی داریم و این یعنی که ۸۰ درصد صادرات در اختیار بخش فعال است که مربوط به این ۱۰۰۰ صادرکننده فعال می‌شود.


وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که شرکت های محدودی در حوزه صادرات فعال هستند در حالی که بسیاری از صادرکنندگان دراین زمینه مدعی بوده اما شاهد فعالیت مطلوب آنها در حوزه تجارت خارجی نیستیم.


معاون کل سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه از سال ۱۳۸۰ که صادرات ایران ۴.۲ میلیارد دلار بود این رقم به ۴۲ میلیارد دلار در سال 94 رسیده است، گفت: این آمار مربوط به بخش صادرات غیرنفتی است و ما معتقدیم تحقق بسیاری از این امار در بخش خصوصی محقق شده و باید در جهت تسهیل فضای توسعه تجارت گام برداریم.


مودودی با اشاره به اینکه سالانه ۸.۵ میلیارد دلار به افغانستان و عراق صادرات کالا داشته ایم، خاطر نشان کرد: از این رقم شش میلیارد دلار صادرات به عراق و ۲.۵ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته ایم اما پس از بررسی های انجام شده متوجه می شویم که حضور شرکت های ایرانی در این دو کشور کم رنگ است.


وی ادامه داد: بخش خصوصی ما معتقد است که اکنون در افغانستان نا امنی وجود دارد و به همین دلیل میزان سرمایه‌گذاری و حضور در این دو کشور کم رنگ است اما ما معتقدیم که باید جایگاه خودرا درست در همین زمانی که نا امنی وجود دارد تثبیت کنیم، چرا که پس از آن با حضور برندهای معتبر به سختی می‌توانیم سهم بازار خود را به دست آوریم؛ بنابراین نمی‌گوییم که بخش خصوصی ناتوان است اما معتقدیم که سهم شرکت‌های توانمند در شرکت‌های خصوصی بسیار کم رنگ است و به صورت جدی در بازارهای خارجی حضور ندارند.


معاون کل سازمان توسعه تجارت در ادامه با گلایه از عدم حضور شرکت‌های خصوصی در بازارهای خارجی عنوان کرد: نکته قابل تامل دیگر این است که تجار ما کالای خود را از طریق تاجران خارجی به عنوان واسطه به فروش می‌رسانند و خودشان در این بازارها حضور ندارند در صورتی که تعریف ما از تجارت به معنای ریسک است و باید بخش خصوصی ما این مسئله را مد نظر قرار دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته