دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1395 - 09:43
قطار لیگ شانزدهم فردا به حرکت در‌می‌آید

ملاقات منصوریان با نفت، بدون کاپیتان و تماشاگران استقلال/ تراکتور روی هوا بازی می کند!

هفته اول رقابت های لیگ برتر از فردا ( دوشنبه) با انجام چهار دیدار آغاز می‌شود که در مهمترین این بازی ها تیم تراکتورسازی مقابل استقلال خوزستان قهرمان فصل گذشته به میدان می رود اما نکته جالب توجه این است که تراکتور بدون ورزشگاه است و هنوز مشخص نیست این بازی در کجا برگزار می شود.
کد خبر : 104260

به گزارش خبرنگار ور‌زشی آنا، فصل جدید رقابت های لیگ برتر فوتبال در دوره شانزدهم از فردا چهارم مردادماه آغاز می شود و تیم ها پس از تعطیلات دو ماهه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بار دیگر رودروی یکدیگر قرار می‌گیرند.


نفت تهران - استقلال؛ منصوریان مقابل دایی بدون تماشاگر و کاپیتان


بعد از سه سال ناکامی استقلالی‌ها در کسب جام، مربیگری علیرضا منصوریان اتفاق خوشایندی در این تیم بود. علی منصوریان که آرزوی دیرینه‌اش نیمکت استقلال بود بالاخره آن را تصاحب کرد و در ابتدای ورودش تغییرات گسترده‌ای را در ترکیب تیم به وجود آورد.


اولین خرید آبی های پایتخت بختیار رحمانی بود. او فصل خوبی را با تراکتور سپری کرده بود. در این فصل کاوه رضایی هم مرد اول خط آبی‌ها محسوب می‌شود. این مهاجم در ابتدا قرار بود به پرسپولیس ملحق شود اما در یک حرکت انتحاری آبی‌پوش شد و حالا هم موتور گلزنی استقلال لقب گرفته است. جذب وریا غفوری یکی دیگر از خریدهای شاخص این تیم بود. ازمیان بازیکنان باسابقه حنیف عمران زاده، آرش برهانی از این تیم جدا شدند.مهدی رحمتی کاپیتان پرحاشیه فصل گذشته استقلال همانطور که پیش بینی می شد با این تیم تمدید کرد. امید ابراهیمی و هرایر مگویان نیز به عنوان ستون اصلی تیم بار دیگر با استقلال تمدید کردند.



در طرف مقابل نفت تهران هم پس از فراز و نشیب بسیار زیاد به بخش خصوصی واگذار شد. هدایت این تیم به شهریار فوتبال ایران سپرده شد. علی دایی عادت دارد تیم های بلاتکلیف را تحویل بگیرد و با کمترین زمان ممکن آنها را آماده حضور در فصل جدید کند. حضور علی دایی به عنوان مربی پای بازیکنان را به این تیم باز کرد. محمد قاضی مهاجم مورد علاقه دایی به خدمت این تیم درآمد و ارسلان مطهری، ایمان مبعلی و محمد دانشگر جوان هم قراردادشان را با این تیم تمدید کردند. بعد از جدایی بیرانوند هم شیخ ویسی مرد اول تیم نفت تهران است و در درون دروازه می ایستد.


استقلال که در فصل گذشته عملکرد قابل قبولی نداشت و در رده سوم جدول قرار گرفت حالا با هدایت منصوریان به دنبال رقم زدن فصل جدیدی در فوتبال ایران است. در طرف دیگر میدان هم تیم نفت تهران است که با مربیگری منصوریان در دو فصل گذشته در جمع 8 تیم برتر آسیا قرار گرفت.


به طور حتم تقابل این دو تیم از جذابیت زیادی برخوردار است. علی منصوریان حالا در کسوت سرمربی استقلال باید مقابل تیم سابقش و شاگردانش قدیمی اش به میدان برود. منصوریان چهار سال است سابقه مربیگری دارد اما آمار نشان می دهد که او همیشه در بازی های افتتاحیه شکست می خورد و برای او این بازی ها یک طلسم است. ضمن اینکه استقلال در این بازی بدون مهدی رحمتی و تماشاگر به میدان می رود حالا باید دید شاگردان علی منصوریان سنت‌شکنی می کنند و می توانند در بازی اول پیروز میدان باشند.


تراکتورسازی- استقلال خوزستان؛ استقلال خوزستان طلسم می شکند؟


استقلال خوزستان شگفتی‌ساز فصل گذشته لیگ برتر هم مانند همه تیم‌ها دستخوش تغییر شد. عبدالله ویسی مربی جوان که فصل گذشته با بازیکنان گمنام این تیم را قهرمان کرد در این فصل دیگر در کنار خوزستانی ها نیست و به خانه اصلی خودش یعنی سپاهان برگشت.


با رفتن عبدالله ویسی از این تیم بازیکنان کلیدی همچون دخسوس، روح الله سیف اللهی و موسی کولیبالی هم از این تیم رفتند و این موضوع کمی خوزستانی‌ها را نگران کرد اما هدایت تیم توسط کوروش پورموسوی دستیار عبدالله ویسی که شناخت کافی هم بر روی بازیکنان داشت این نگرانی را تا حدودی بر طرف کرد.


اگر چه پرکردن جای خالی «فرناندو دخسوس» بهترین گلر فصل گذشته لیگ برتر کار آسانی نبود اما خوزستانی ها امیدوارند حالا با جذب «رافائل روبالو ماسیل» خاطرات خوش گلر قبلی دوباره تکرار شود. محمد طیبی کاپیتان خوزستانی و رحیم مهدی زهیوی کلیدی ترین بازیکن خوزستان و حسن بیت سعید هم قراردادشان را با این تیم تمدید کردند.


عزت الله پورقاز هم با این که مورد توجه تیم استقلال تهران قرار گرفته بود اما طبق قولی که به مسئولان استقلال خوزستان داده بود به این تیم آمد و جانشین کولیبالی شد.



تراکتورسازی تیم محبوب و پرطرفدار تبریز هم این فصل دوباره قراردادش را با امیر قلعه نویی به نیت قهرمانی تمدید کرد شرایط برای تیم تراکتورسازی از هر نظر فراهم است و این تیم در آمادگی کامل به سر می برد و تنها مشکلش نداشتن ورزشگاه است! چمن ورزشگاه زیر کشت رفته و گسترش فولاد هم به این تیم اجازه نداده در ورزشگاه خود بازی کند. از طرفی سازمان لیگ هم اجازه تغییر مکان بازی ها را نداده است. به احتمال زیاد بازی در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی انجام می شود هر چند که به نظر می رسید بازهم محل بازی تغییر کند.


بدون شک جذب «لوسیانو ادینهو» و «جاسم کرار» هافبک پرحاشیه عراقی از خریدهای پر سر و صدای این تیم بود. سینا عشوری از جمله بازیکنی بود که قراردادش را با این تیم تمدید کرد. بختیار رحمانی و شجاع خلیل زاده هم از بازیکنانی بودند که امسال از تراکتورسازی رفتند و به جای آنها محمد نوری و محسن بنگر به این تیم آمدند.


تراکتور و استقلال خوزستان تاکنون در لیگ برتر 6 بار به مصاف هم رفته اند که حاصل آن 3 برد برای تراکتور و 3 مساوی بوده است و هیچ گاه آبی های خوزستان نتوانسته اند مقابل سرخپوشان تبریز به برتری برسند. استقلال خوزستان چند روز پیش یک جام قهرمانی را از دست داد و در سوپرجام بازی برده را به ذوب آهن باخت تا فصل جدید را با یک شکست شروع کند


اف سی مشهد- ذوب آهن؛ کار سخت مشهدی ها مقابل قهرمان سوپرجام


ذوبی‌ها برای دومین سال متوالی فاتح دومین جام معتبر ایران شدند. این تیم در بازار نقل و انتقالات هم کمترین تحرک را داشت. تنها خرید پر سر و صدای ذوب آهن در این فصل «بنگتسون» مهاجم هندرواسی بود که راه گلزنی را خوب بلد است. کاوه رضایی و مسعود حسن زاده از جمله بازیکنان شاخصی بودند که در این فصل از ذوب آهن جدا شدند. شاخص ترین بازیکنان ذوب آهن هم قاسم حدادی فر بود که بازیکن اصلی این تیم محسوب می شد اما پارگی رباط صلیبی کار دست او داد و بعید است تا انتهای فصل هم بتواند به میدان بیاید.



در طرف دیگر میدان تیم سیاه جامگان نماینده دوم مشهدی ها است که نامش را به اف سی مشهد تغییر داده است. این تیم در آخرین دقایق فصل گذشته بقای خود را در لیگ برتر قطعی کرد و همچنین باعث و بانی سقوط ملوان به دسته اول شد.


سیاه جامگان خریدهایی را در فصل نقل و انتقالات انجام داد به این امید که بتواند در فصل جدید از کابوس سقوط دور بماند. اما با توجه به این که بحران های مالی باشگاه بسیار زیاد است بسیاری اعتقاد دارند سیاه جامگان نمی تواند دوام چندانی داشته باشد.علیرضا نورمحمدی، ایوب کلانتری، حسین بادامکی، رضا درویشی از بازیکنانی بودند که در این فصل به این تیم پیوستند.


به هر روی در هفته اول این دو تیم رودروی یکدیگر قرار می گیرند و به طور حتم کار تیم سیاه جامگان مقابل ذوب آهنی که قهرمان سوپرجام و جام حذفی شده است بسیار سخت و دشوار خواهد بود.اگرچه ذوبی ها امسال چند بازیکن کلیدی را از دست دادند اما همچنان یک تیم قدرتمند محسوب می شوند.


صبای قم- صنعت نفت آبادان؛ برزیلته به میدان آمد


صبای قم تیمی که در‌آخرین دقایق تکلیفش برای تیمداری روشن شد و همچون سال گذشته زمان کمی برای آماده سازی داشت. صمد مرفاوی ریسک بسیار بالایی را به جان خرید که دوباره هدایت این تیم را بر عهده گرفت چرا که وضعیت اقتصادی این تیم بحرانی است و بسیاری از بازیکنان هم از این تیم رفتند. حامد لک، هاشم بیک زاده، قاسم دهنوی و رضا عنایتی از خریدهای این فصل مرفاوی هستند.



رقابت‌های لیگ برتر با وجود تیم های جدید جذابیت بالایی داشته باشد یکی از این تیم ها تیم صنعت نفت آبادان یا همان برزیلته معروف است. هدایت این تیم بر عهده نادر دست نشان است مربی که تخصص اش این است که تیم‌های دسته یکی را به لیگ برتر بیاورد اما هنوز کارت مربیگری اش صادر نشده است. به هر روی این تیم به عنوان سومین نماینده خوزستان انگیزه های زیادی دارد. ا‌گرچه با نگاهی به نقل و انتقالات و بازیکنانی که جذب کرده نمی توانیم زیاد به این تیم خوش بین باشیم.حسن هوری، فرشاد فرجی، حکیم نصاری، کیم گوی هیون و رضا نوروزی خریدهای این تیم در این فصل بودند.


تیم صبای قم و صنعت نفت آبادان روز دوشنبه در هفته اول رقابت‌های لیگ برتر به مصاف هم می روند. باتوجه به اینکه تیم صبا تا روزهای آخر هم تکلیفش برای تیمداری مشخص نبود شاید در بازی اول ناهماهنگی بین بازیکنان وجود داشته باشد.


برنامه هفته اول لیگ برتر و اسامی داوران به شرح زیر است:


دوشنبه ۴ مرداد ۹۵
* سیاه‌جامگان مشهد – ذوب آهن اصفهان – ورزشگاه ثامن مشهد ساعت ۱۸:۱۵

- حسن اکرمی – محمدرضا امینی – محمد راهی – وحید صالحی – ناظر: زاهد بحرینی
* صبای قم – صنعت نفت آبادان – ورزشگاه یادگار امام قم ساعت ۲۰:۴۵
- علیرضا فغانی – رضا سخندان – محمدرضا منصوری – سعید رحیمی مقدم – ناظر: حسین عسگری
* استقلال تهران – نفت تهران – ورزشگاه آزادی تهران ساعت ۲۰:۴۵
- حسین زرگر – حسن ظهیری – حسن انتظاری – یاسر همرنگ – ناظر: مسعود مرادی
* تراکتورسازی تبریز – استقلال خوزستان – ورزشگاه و زمان بازی متعاقبا اعلام می شود
- احمد صالحی – حسین طالقانی – حمید سبحانی – امید سعید فر- ناظر: فریدون اصفهانیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته