دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1395 - 16:07

برنامه محمد بن سلمان برای گسترش روابط ریاض - تل‌آویو

افشاگر سعودی در تازه ترین پیام‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که سفرژنرال سعودی به اسرائیل به دستور شخص جانشین ولی‌عهد انجام شده است.
کد خبر : 104190

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مجتهد در کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «محمد بن سلمان می‌کوشد تا بیش از پیش به اسرائیل نزدیک‌ شود.»


وی افزود: «در این راستا، انور عشقی، ژنرال سعودی با دستور مستقیم دیوان پادشاهی عربستان و از سوی بن سلمان مأمور شده است تا به سرزمین‌های اشغالی سفر و حمایت اسرائیل را جلب کند تا اسرائیلی‌ها بدین‌وسیله واشنگتن را قانع کنند که بن سلمان را به عنوان گزینه پادشاهی عربستان به جای محمد بن نایف، ولیعهد عربستان انتخاب کنند.»


مجتهد تاکید کرد: «محمد بن نایف نیز با اسرائیل رابطه دیرینه‌ای دارد، اما ماهیت این رابطه با آنچه بن سلمان به دنبال آن است تفاوت‌هایی دارد. در واقع، بن نایف سال‌هاست به صورت پنهانی با اسرائیل همکاری امنیتی و اطلاعاتی دارد اما به‌دنبال عادی‌سازی روابط با این رژیم نیست.»


این فعال افشاگر سعودی می‌نویسد: «محمد بن سلمان و محمد بن نایف، هر دو نادان هستند و اسرائیل از این موضوع به سود خود بهره می‌برد، تا جایی که به هر دو این برداشت را منتقل کرده که رابطه با او از اهمیت بیشتری برخوردار است و در این میان هم فرصت همکاری امنیتی و اطلاعاتی را عربستان را به دست آورده است هم اینکه فضا برای عادی‌سازی روابط میان ریاض‌ و تل‌آویو فراهم می‌شود.»


پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه هاآرتص گزارش کرد: «انور عشقی هفته گذشته در سفر به تل‌آویو با دوری گولد، مدیرکل وزارت امورخارجه اسرائیل و شماری از اعضای کنسیت (پارلمان) دیدار و گفت‌وگو کرد.»


هاآرتص افزود: «انور عشقی در رأس هیأتی عالی‌رتبه وارد اراضی اشغالی فلسطین شد و شماری از دانشگاهیان و سرمایه‌گذاران نیز او را در این سفر همراهی می‌کردند.»


به‌نوشته این روزنامه، هیأت سعودی در این ملاقات راه‌های پیش‌برد فرایند صلح در خاورمیانه بر اساس طرح صلح عربی را بررسی کرد.


خبرگزاری روسیاالیوم گزارش کرد که انور عشقی در گذشته پست‌های متعددی را در ارتش عربستان برعهده داشت و امروز یک ژنرال بازنشسته است. وی همچنین مدتی در وزارت امور خارجه عربستان مشغول بود و اکنون رئیس پژوهشکده سعودی مطالعات راهبردی است.


به‌نوشته هاآرتص، روابط عشقی و دولت سعودی و دربار پادشاهی مشخص نیست، ولی با وجود آنکه این سفر به صورت غیررسمی انجام شده، غیرممکن است که هیأت مذکور بدون موافقت دولت سعودی راهی اراضی اشغالی فلسطین شده باشد.


عشقی و دوری گولد در سال 2015 (1394) نیز پس از چند ملاقات غیرعلنی در واشنگتن، در برابر رسانه‌ها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته