دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1394 - 13:21
مدیر کل محیط زیست استان تهران در آستانه روز طبیعت خواستار شد

رعایت نکات زیست محیطی در روز انس با طبیعت

مدیر کل محیط زیست استان تهران در آستانه سیزدهم فروردین ماه یعنی روز انس با طبیعت شهروندان را به رعایت نکات زیست محیطی و انجام اقدامات نمادین برای محافظت از محیط زیست دعوت کرد.
کد خبر : 10397

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمدهادی حیدرزاده با اشاره به اینکه مردم در کشور ما بر اساس یک رسم دیرینه در روز ۱۳ فروردین به دامن طبیعت می‌روند، افزود: این روز به نام روز « انس با طبیعت» نامگذاری شده و طبیعت نیز متعلق به خود مردم است و بدین منظور نیاز است که مردم به رعایت یکسری نکات زیست محیطی کاملا دقت داشته باشند.


حیدرزاده گفت: بی‌تردید یکی از اهداف نامگذاری این روز استفاده بهینه مردم از مواهب طبیعی در کنار توجه به حفظ بنیان‌های زیست محیطی است و بر همین اساس شهروندان باید در کنار بهره‌مندی از مواهب طبیعی در حفظ و نگهداری از آن نیز کوشا باشند.


وی با ابراز خرسندی از اینکه مردم کشور اکنون نسبت به مقوله محیط زیست حساس‌تر و آگاه‌تر شده‌اند، اظهار کرد: اگرچه حفظ محیط زیست و نظارت برآن وظیفه اصلی دولتهاست اما مردم هم سهم مهمی در جلوگیری تخریب زیاده از حد طبیعت و محیط زیست دارند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه رفتار همه باید نسبت به محیط زیست متعهدانه، مسئولانه و اخلاق مدارانه باشد تصریح کرد: رفتار ما نسبت به طبیعت، محیطزیست وکانونمندی‌های زیست محیطی باید با کمال احترام باشد و همگی باید در محدوده اختیارات و حریم زندگی، خود را مسئول رعایت و حفظ محیط زیست بدانیم.


وی ادامه داد: طبعاً کسانی که به این درجه از حساسیت و وظیفه‌شناسی می‌رسند، دیگران را هم تشویق و ترغیت خواهد کرد تا مانند خودشان به محیط پیرامون حساس باشند و اخلاق محیط زیستی را رعایت کنند.


در طبیعت پلاستیک زباله همراه داشته باشید


وی در ادامه توصیه کرد در روز سیزده‌بدر شهروندانی که به دل طبیعت می‌روند حتماٌ پلاستیک زباله به همراه داشته باشند و پس از جمعآوری زباله‌ها آن را به مکان‌های معین تعبیه شده انتقال دهند.


حیدرزاده تاکید کرد: همچنین مردم از رهاسازی زباله در طبیعت و شکستن شاخه‌های درختان و نهال‌ها جهت استفاده به عنوان هیزم و آسیب رساندن به حیوانات شدیداً پرهیز کنند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه روشن ماندن آتش در کنار درختان و طبیعت بسیار خطرآفرین است یادآور شد: شهروندان دقت داشته باشند که در صورت روشن کردن آتش، حتماً از خاموش شدن آن در هنگام ترک طبیعت اطمینان حاصل کنند.


وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که باعث زشت شدن چهره خیابان‌ها و اتوبان‌ها می‌شود، گذاشتن سبزه نوروزی روی خودرو‌ها در هنگام حرکت است و از مردم می‌خواهیم امسال از انجام این کار خودداری کنند.


حیدرزاده با بیان اینکه خوب است در این روز مردم در کنار استراحت و استفاده از امکانات طبیعی به کارهای فرهنگ‌سازی به خصوص جمع‌آوری زباله و آموزش کودکان هم نگاه ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که مردم باید به آن توجه کنند جلوگیری از‌‌ رهاسازی ماهی‌های قرمز در رودخانه‌ها و آب‌های روان برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های حیوانات آبزی است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان اظهار امیدواری کرد مردم در این روز با کمال صحت و شادابی در طبیعت بسر برند و شرایطی را به وجود آورند تا طبیعت به صورت بکر و دست نخورده باقی بماند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته