دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1395 - 14:40
رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد:

استعمال دخانیات شایع‌ترین علت بروز تومورهای حنجره است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد گفت: برای بروز تومورهای سر و گردن به ویژه تومورهای حنجره عوامل خطرمختلفی وجود دارد اما شایع‌ترین آنها استعمال دخانیات است.
کد خبر : 103733

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مهر، دکتر سیدحسین یحیی‌زاده در حاشیه دومین سمینار تومورهای سر و گردن افزود: ویروس‌ها و عوامل محیطی در بروز تومورهای سر و گردن و حنجره نقش دارند اما عواملی مانند محیط و عادات مانند استعمال سیگار در بروز آن نقش بسزایی دارند.


وی ادامه داد: استعمال دخانیات ارتباط مستقیم به خصوص با شیوع سرطان‌های حنجره و حلق دارد که باید به آن توجه و از چرخه عادات حذف شود.


رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد به برخی ویروس‌ها به عنوان علت بروز سرطان‌های سر و گردن اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ویروس «پاپیلوما» که در تمام جوامع انسانی شیوع بسیار بالایی دارد یکی از عوامل بروز این سرطان‌هاست که قابل پیشگیری نیست،البته افرادی که این ویرو‌س‌ها را دارند الزاما به سرطان‌های سرو گردن مبتلا می‌شوند بلکه ویروسهای ریسک فاکتور هستند.


این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد تعداد افرادی که این ویروس‌ها در آنها یافت شده نسبت به افرادی که این ویروس‌ها را ندارند از شیوع بالاتری نسبت به بروز این بیماری‌ها برخوردار هستند.


وی گفت: سرطان‌های سر و گردن در کشور ما مانند تمام کشورهای دیگر نسبت به سرطان دستگاه گوارش، روده بزرگ، پروستات و سینه کمتر است در واقع جزو سرطان‌های با شیوع متوسط است.


یحیی‌زاده با اشاره به ارتباط آلودگی هوا و بروز سرطان‌های حفره‌های دهانی، اظهار کرد: تاکنون مطالعه‌ای در این زمینه که آلودگی هوا تاثیری در بروز سرطان حفره‌های دهانی داشته باشد،انجام نشده اما چون برخی گازها از احتراق ناقص خودروها ساطع می‌شود و جزو مواد هیدروکربوری مانند دخانیات هستند، ممکن است در شیوع آن نقشی داشته باشد.


وی درباره روش‌های درمانی عنوان کرد: درمان سرطان‌های سر و گردن به روش جراحی و غیرجراحی انجام می‌شود، درمان‌های جراحی را متخصصان گوش حلق و بینی و درمان‌های غیر جراحی را متخصصان انکولوژی انجام می‌دهند که شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی و تجویز داروهایی است که به آنتی ژن‌های هدف اصابت می‌کنند و باعث انهدام سلول‌ها می‌شوند که در ایران تمام این روش‌های درمانی موجود است.


رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان میلاد گفت: در سال‌های اخیر هم تعداد مراکز رادیوتراپی در کشور افزایش یافته است.


وی درباره درمان این نوع سرطان‌ها اظهار کرد: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود اما اگر در مراحل بالاتر و پیشرفته‌تر تشخیص داده شود،درمان مقداری سخت‌تر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته