تجهیز 9 فرودگاه بینالمللی کشور به طرحهای ناوبری ماهوارهای
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ابراهیم شوشتری با تاکید بر اینکه با استفاده از ناوبری ماهوارهای و امکان استفاده از دقت ناوبری مورد نیاز، وابستگی عملیاتی طرحهای تقرب به دستگاههای فرودگاهها برطرف میشود، گفت: با استفاده از قابلیتهای تجهیزات ناوبری ماهوارهای نصب شده در هواپیماها، طرح تقرب تهیه و در کتاب هوانوردی منتشر میشود.
وی با بیان اینکه این روش برای فرودگاههای فاقد تجهیزات ناوبری بسیار مطلوب است٬ افزود: در طرحهای تقرب ناوبری ماهوارهای از تجهیزات سنتی ناوبری فرودگاه استفاده نمیشود، بلکه این طرحها یا جایگزین میشوند یا بهعنوان طرحهای پشتیبان مورد بهرهبرداری قرار میگیرند تا امکان دسترسی به فرودگاه در هر شرایط جوی فراهم شود.
به گفته معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها٬ در حال حاضر اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرو در صنعت و کشورهای در حال توسعه از این طرحها به دلیل صرفه اقتصادی و کاهش وابستگی به تجهیزات زمینی استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه تهیه شده در منطقه، همه کشورها از جمله ایران موظف هستند بر اساس جدول زمانبندی مصوب برای فرودگاههای بینالمللی خود طرحهای تقرب ناوبری منطقهای و ماهوارهای مناسب را تدوین و اعلام کنند.
شوشتری همچنین از اعزام یک گروه سه نفره از کارشناسان اداره طراحی برای گذراندن دوره تخصصی ۲۰ روزه در سنگاپور برای تسریع در ارائه طرحهای ماهوارهای خبر داد و گفت: با توجه به عدم نیاز به تجهیزات زمینی، در حال حاضر همه فرودگاههای کشور میتوانند از این طرحها برخوردار شوند.
گفتنی است برای اولین بار طرح تقرب ناوبری منطقهای و ماهوارهای در سال 1996 در آلاسکا توسط آلاسکا ایرلاین مورد بهرهبرداری قرار گرفت و بهتدریج در سایر فرودگاههای دنیا متداول شد، اما بهدلیل محدودیتهای موجود در ایرلاینهای داخلی و مشکلات موجود در ایجاد مسیرهای هوایی مستقیم و موازی، استفاده از اینگونه طرحها با کندی در جریان است.
انتهای پیام/