دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1395 - 16:30

وزیر کشور: باید از تجربه مدیریت شهری در شوراها استفاده کرد

وزیر کشور گفت: 117 هزار نفر به عنوان عضو شوراها در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که یک تجربه مدیریتی انباشته شده در امور شهری و روستایی است و باید از آن استفاده شود.
کد خبر : 103551

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز چهارشنبه در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری و شوراها باید کاملا شفاف باشند، اظهار کرد: مشارکت مردم باید در شهرها دیده شود.


وزیر کشور گفت: موضوع مشارکت مردم در حاکمیت و دولت به طور قطع می‌تواند مثمر ثمر باشد و باید گام‌های بلندتری در این زمینه برداریم.


رحمانی فضلی تاکید کرد: به طور قطع با مشارکت و تعامل با مردم جایگاه شهرداری‌ها بهتر خواهد شد و این موضوع مورد تأکید شوراها و شهرداران سراسر کشور است.


متأسفانه در شهرها و به ویژه در کلانشهرها با مشکلات عظیم زیست محیطی روبه‌رو هستیم و این موضوع باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته شود و نهایتاً بتوانیم با رعایت شرایط زیست محیطی، توسعه پایدار شهری را برای نسل‌های آینده سامان دهیم و به راه حل منطقی برسیم

وی ادامه داد: باید مسیرها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌هایی داشته باشیم که تعامل با مردم را عینی تر و واقعی‌تر ببینیم و مدیریت شهرها و شوراها باید کاملاً شفاف باشد و اگر این اتفاق بیفتد مردم اطمینان بیشتری می‌کنند و به نتایج بهتری خواهیم رسید.


نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 ، امروز چهارشنبه در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد و تا فردا نیز ادامه دارد.


وزیر کشور با اشاره به موضوع مشارکت مردم در حاکمیت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، گفت: نحوه تعامل و ارتباط با مردم یکی از موضوعات و مسائل مهمی است که می بایست در حوزه شهرداری‌ها لحاظ شود، مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.


رحمانی فضلی افزود: در این خصوص باید مسیرها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌هایی را داشته باشیم که بتوان تعامل و مشارکت با مردم را آسان‌تر، عینی تر و واقعی‌تر کنیم و شهرداری‌ها و شوراها باید در جایگاه پاسخگویی، کاملاً شفاف و مردم کاملاً از زوایای تصمیم گیری‌ها مطلع باشند.


وی با اشاره به ضرورت بررسی دقیق از روند و فرایند شکل گیری شهرها اظهار کرد: نگاه ما به شهرها باید به عنوان موجودی پویا، زنده و رو به تکامل باشد و از نگاه مهندسی صِرف به شهرها باید پرهیز شود. شهر به همان میزان که به کالبد نیاز دارد، به همان میزان هم به روح و معنویت شهری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیاز دارد.


وزیر کشور با بیان اینکه شهر به عنوان زیستگاه و محل زندگی انسان‌ها باید همه جنبه‌های مورد نیاز انسانی را در خود داشته باشد گفت: اگر نگاه ما به شهر اینگونه نباشد، متأثر از مدل‌ها، برنامه‌ها و نگاه‌های تک بعدی به شهر خواهیم شد و آثار مترتب بر این نوع مدل‌ها که ما شاهد آن هستیم، یقیناً ما را دچار اشکال خواهد کرد‌.


رحمانی فضلی با اشاره به بررسی روند شکل گیری شهرها و اهمیت پیوند جامعه شهری با مجموعه عواملی که آن را احاطه کرده است افزود: یکی از عوامل بسیار مهم موضوع سیاست گذاری‌ها، قوانین و برنامه ریزی‌هایی است که نه تنها در امور شهری، بلکه در امور کلان کشور، شهرها از آن متأثر می‌شوند و با بررسی الگوی توزیع جغرافیایی و نحوه تکامل و روند شکل‌گیری شهرها متوجه می‌شویم که شهرها مستقیماً متأثر از برنامه ریزی حاکم بر کل کشور هستند.


وزارت کشور با توجه به نقش حاکمیتی خود در این سه سال تلاش کرده است که رابطه بهتر و تعامل خوبی را با شوراها و شهرداری‌ها داشته باشد و نتایج آن لوایحی است که به مجلس ارائه شده است

وی ادامه داد: وقتی محوریت برنامه‌ای را بر اساس برنامه‌های کلان بخشی متمرکز در نظر بگیریم و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای را در نظر نگیریم، نهایتاً متناسب با آن برنامه و نظام بودجه ریزی که مبتنی بر فعالیت و جمعیت است، با عدم توازن و تعادل در اقصی نقاط کشور مواجه می‌شویم که ناشی از نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی است.


وزیر کشور گفت: این عدم توازن و عدم تعادل منجر به تشکیل شکل نامتقارن و نامتعادل سلسله مراتبی شهرها، ایجاد شهرهایی با جمعیت 10 ، 5 و 3 میلیون نفر و در کنار آن مناطقی خالی از جمعیت و شهرهای خردی خواهد شد که بنا به ضرورت‌‎های منطقه‌ای و شرایط اقلیمی و مهاجرت‌ها شکل گرفته‌اند، که نهایتاً به هیچ مدل سلسله مراتبی در این شهرها نمی‌توان عمل کرد.


رحمانی فضلی انواع مهاجرت‌ها، تشکیل شهرهای بزرگ، مباحث حاشیه نشینی، بزهکاری، جرم و جنایت را از ویژگی‌های این نوع شهرها برشمرد و افزود: به رغم انباشت ثروت، سرمایه و فعالیت در کلان شهرها این نوع مسائل موجب آسایش جمعیت نخواهد شد بلکه نوع پیوند شهرها و شکل گیری آنها با مجموعه قوانین، سیاست‌ها و تصمیم گیری‌ها از مسائلی است که حتماً باید در نظر گرفته شود.


وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص بحث اقتصاد مقاومتی و جایگاه شهرها در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفت: آنچه مد نظر است این است که شهرهای ما از چه روش، متد و الگویی استفاده کنند که نهایتاً موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل و الگوی پذیرفته شده اقتصادی در آنجا ایفای نقش کند.


وزیر کشور گفت: اگر از منظر اقتصاد شهری به شهرها نگاه کنیم، مجموعه فعالیت‌های اقتصادی که در داخل شهرها شکل می‌گیرد مستلزم یک بازنگری اصولی است و باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی دیده شود.


رحمانی فضلی با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به موضوعات مربوط به شهرها اظهار کرد: متأسفانه در شهرها و به ویژه در کلانشهرها با مشکلات عظیم زیست محیطی روبه رو هستیم و این موضوع باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته شود و نهایتاً بتوانیم با رعایت شرایط زیست محیطی، توسعه پایدار شهری را برای نسل‌های آینده سامان دهیم و به راه حل منطقی برسیم.


وزیر کشور به موضوع دهیاری‌ها به عنوان شعبه‌ای از واگذاری اختیارات دولت‌ها به مردم، در قالب مدیریت روستایی اشاره کرد و گفت: الان وقت آن است که تجربیات و روند فعالیت‌ها را در قالب داده‌های علمی و قانونی درون یک لایحه مورد بررسی قرار دهیم و بتوانیم برای مدیریت فضای روستایی تعیین تکلیف مناسب تری درقالب دهیاری‌ها داشته باشیم.


رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور با توجه به نقش حاکمیتی خود در این سه سال تلاش کرده است که رابطه بهتر و تعامل خوبی را با شوراها و شهرداری‌ها داشته باشد و نتایج آن لوایحی است که به مجلس ارائه شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته