دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1395 - 15:21

ادامه سونامی برکناری‌ها در ساختار حکومتی ترکیه

حکومت ترکیه به دنبال وقوع کودتای ناکام در این کشور برکناری‌ها، بازداشت‌ها و ابطال مجوز فعالیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر : 103522

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، دولت ترکیه به دنبال کودتای ناکام در این کشور دو کارمند عالی‌رتبه وزارت دفاع را برکنار کرد.


همچنین رادیو تلویزیون دولتی ترکیه گزارش کرد: «شورای عالی آموزش ترکیه همه استادان دانشگاه و دانشجویان را تا اطلاع ثانوی از سفر به خارج از کشور منع کرده است.


در این گزارش جزئیات منع سفر ذکر نشده است. این ممنوعیت در حالی اعلام شد که پارلمان ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) فرمان برکناری 1577 نفر از روسای همه دانشگاه‌های این کشور را صادر کرده بود.


در این راستا، شب گذشته (سه‌شنبه) وزارت آموزش ترکیه مجوز فعالیت 21 هزار مدرس را که در موسسه‌های ویژه کار می‌کردند، باطل کرد.


روزنامه رای‌الیوم نیز روز سه‌شنبه گزارش کرد: «حکومت ترکیه در اقدامی عجیب، همه افسران اطلاعاتی خود را که مشغول کار و هماهنگی با گردان‌های معارض سوریه در شهر حلب و حومه آن بودند را به عقب فراخواند.»


این روزنامه چنین اقدامی را به منزله پیش‌زمینه‌ای برای تغییرات گسترده در موضع رسمی ترکیه نسبت به پرونده سوریه ظرف روزهای آینده ارزیابی کرده است.


رویترز نیز امروز چهارشنبه گزارش کرد که حکومت ترکیه 99 نفر از 360 ژنرال ارتش را به دست داشتن در کودتای ناکام متهم کرده است.


شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش کرد که دستیاران دبیر پارلمان ترکیه به دنبال کودتای ناکام در این کشور برکنار شدند. شبکه العربیه نیز خبر داد که شمار افسران ارشد بازداشت شده در ترکیه به 118 نفر افزایش یافته است.


در همین راستا 2839 نظامی ارتش از جمله 50 ژنرال و افسر ارشد نظامی دستگیر شدند. همچنین 2745 قاضی، دادستان و کارمند سیستم قضایی ترکیه بازداشت یا از کار برکنار شدند که در میان آن‌ها دو قاضی دادگاه قانون اساسی ترکیه، 140 قاضی دادگاه‌های استیناف، 48 قاضی در دادگاه اداری و پنج نفر از هیات عالی قضات و دادستان‌های ترکیه هستند.


طبق اعلام شبکه العربیه، در وزارت کشور ترکیه نیز 8877 کارمند بازداشت یا از کار برکنار شدند که از این میان آن‌ها 7899 نفر پلیس و نیروی امنیتی، 614 نفر نیروی کلانتری، 30 استاندار یا رئیس ایالت و 47 فرماندار هستند.


در وزارت آموزش و آموزش عالی ترکیه نیز در مجموع 31 هزار و 220 نفر بازداشت یا برکنار شدند که در این میان 15200 کارمند در موسسه‌های آموزشی و 15770 نفر در دانشگاه‌ها هستند.


در وزارت دارایی ترکیه نیز در مجموع 1500 کارمند دستگیر یا برکنار شدند که بیشتر آن‌ها تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.


علاوه بر این، آناتولی گزارش کرد که سازمان نظارت بر رسانه‌های ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) مجوز 24 کانال رادیویی و تلویزیونی که متهم به تماس با فتح‌الله گولن، رهبر معارضان ترکیه هستند را لغو کرده است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته