دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر:

یک‌میلیون و 500 هزار نفر جمعیت مسکن مهرنشین در کشور/177 هزار واحد بدون متقاضی

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اعلام کرد که تاکنون یک‌میلیون و 500 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور به صورت قطعی تحویل مردم شده و علاوه بر آن عملیات ساخت 400 هزار واحد دیگر نیز به اتمام رسیده است.
کد خبر : 103439

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، احمد اصغری مهرآبادی در نشست خبری امروز خود در وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پرونده مسکن مهر و تعیین‌تکلیف واحدهای بدون متقاضی افزود: مجموع قراردادهایی که برای مسکن مهر در نقاط شهری منعقد شده معادل 2میلیون و 215 هزار واحد مسکونی است که از این تعداد 710 هزار واحد در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در طول عمر دولت یازدهم سالانه 240 هزار واحد مسکن مهر به طور میانگین به بهره‌برداری رسیده است.


وی تصریح کرد: قرار است در سال‌جاری تمام پروژه‌های فاقد معارض به اتمام برسانیم و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال 95، 300 هزار واحد افتتاح می‌شود.


اصغری مهرآبادی درباره اعتبارات تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر عنوان کرد: دولت مصوبه‌ای را در جهت تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر برای تسریع اتمام پروژه‌ها تصویب کرد که یکی از بندهای آن تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اسناد خزانه اسلامی برای وزارت نیرو است. همچنین به صورت جداگانه 400 میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.


این مقام مسئول ادامه داد: از سویی دیگر 700 میلیارد تومان برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر از منابع داخلی خود استفاده کردیم که توانستیم با کمک آن تعداد زیادی مدرسه، کلانتری و مسجد افتتاح کنیم.


اصغری مهرآبادی درباره پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در کشور نیز بیان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها اکنون 93 درصد است اما 307 هزار واحد نیمه‌تمام داریم و پرونده 50 هزار واحد در مراجع قضایی قرار دارند.


اصغری مهرآبادی با اشاره بر سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی‌بر افتتاح پروژه‌ها و تحویل به مردم نیز گفت: یکی از سیاست‌های ما از سال 93 به بعد مقدم برشمردن تحویل واحدها به مردم و افتتاح رسمی آنها بوده است که با توجه به بازخورد این طرح و تسریع روند حل و فصل مشکلات مسکن مهر به نظر می‌رسد، تصمیم درستی اتخاذ شده است.


به گفته وی، با اجرای این سیاست مشخص شد که متقاضیان مسکن مهر شیراز از عملکرد تعاونی مسکن و آموزش و پرورش در راستای عدم تحویل به موقع مدارس ناراضی هستند که در این راستا تصمیمات لازم برای حل مسائل این پروژه از مسکن مهر اتخاذ شده است.


به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، اگر تنها واحدها افتتاح شده و خبری از مردم نبود و آنها را با مشکلات تنها می‌گذاشتیم، شاید بخش اعظمی از کاستی‌های مسکن مهر مطرح نمی‌شد، اما با تحویل واحدها به مردم پیش از افتتاح رسمی پروژه می‌توان روند حل مشکلات این واحدهای مسکونی را تسریع کرد. بر این اساس برای واحدهای مسکن مهر پردیس هم همین اتفاق افتاد و ابتدا واحدها تحویل داده شده و سپس افتتاح رسمی صورت گرفت.


اصغری مهرآبادی تاکید کرد: برای مسکن مهر پردیس و پرند پیشنهاد دادیم که خریداران نمایندگان خود را برای پیگیری مشکلات‌شان به ما معرفی کنند و به مدیران عامل شرکت‌های عمران این دو شهر جدید نیز تاکید شد تا همکاری لازم را با نمایندگان معرفی شده داشته باشند.


وی از افتتاح پروژه‌های مسکن مهر فازهای 3، 9، 8، 5 و بخشی از فاز 11 شهر جدید پردیس در هفته دولت خبر داد و گفت: هر دو هفته یکبار از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال تمام پروژه‌های بدون معارض به اتمام برسد.


این مقام مسئول درباره واحدهای به اتمام رسیده مسکن مهر در پردیس عنوان کرد: اکنون ساخت 43 هزار واحد از 82 هزار واحد مسکن مهر پردیس به اتمام رسیده و از این تعداد اکنون زمینه تامین خدمات آب و برق 35 هزار واحد فراهم است.


230 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات در کشور


اصغری مهرآبادی با بیان اینکه اکنون 230 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات زیربنایی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: عملیات ساخت این واحدها به اتمام رسیده و مردم نیز آورده خود را تکمیل کرده‌اند، اما هنوز خدمات آب و برق آنها فراهم نشده است.


وی درباره اعتبارات موردنیاز برای تامین خدمات این‌گونه واحدها بیان کرد: 500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر فاقد خدمات مورد نیاز است که تاکنون 100 میلیارد تومان تخصیص یافته و امیدواریم باقی اعتبارات نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصوب شود.


وی گفت: به طور میانگین 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر در کشور برنامه‌ریزی شده است که از این میزان 269 هزار واحد در بافت فرسوده بوده و تسهیلات آنها با تسهیلات مسکن مهر متفاوت است. به عبارت دیگر، 2 میلیون واحد مسکن مهر داریم که اگر به طور میانگین 20میلیون تومان برای هر واحد آورده در نظر بگیریم، در واقع آورده مردمی در پروژه‌های مسکن مهر به رقم 40هزار میلیارد تومان می‌رسد.


وی ادامه داد: علاوه بر اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر که باید از سوی مردم تامین شود، 55 هزار میلیارد تومان نیز سهم تسهیلات بانکی است که تاکنون 46 هزار و 700 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. به عبارت دیگر، اگر 10 هزار میلیارد تومان نیز اعتبار برای خدمات زیربنایی در نظر بگیریم، در واقع هزینه کلی مسکن مهر برای کشور رقمی در حدود 105 هزار میلیارد تومان خواهد بود.


وی درباره اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای مسکن مهر دولت گذشته بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی مکلف است تمام پروژه‌های مسکن مهر آغاز شده در دولت گذشته را نیز به اتمام برساند. اما بانک مرکزی تعدادی از این واحدها را به عنوان پروژه‌های جدید تلقی می‌کند، در حالی که عملیات ساخت این واحدها پیش از مهرماه سال 92 آغاز شده است.


اصغری مهرآبادی از بانک مرکزی درخواست کرد تا مستندات وزارت راه و شهرسازی را برای واحدهای مسکن مهر مشمول تسهیلات بانکی بپذیرد، عنوان کرد: ما برای تمامی این پروژه‌ها مستنداتی از قبیل کد پروژه و تاریخ آغاز عملیات ساخت داریم؛ بر این اساس 55 هزار واحد مسکن مهر قبلا به بانک مسکن معرفی شده‌اند و انتظار داریم این بانک با تخصیص تسهیلات بانکی مورد نیاز در تکمیل پروژه‌ها کمک کند.


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اضافه کرد: مجموع واحدهای مسکن مهر آغاز شده در دولت گذشته 84 هزار واحد است که از این میزان 55 هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند اما در عمل تسهیلاتی دریافت نکردند.


وی افزود: در جلسات مشترک وزارت راه، مسئولان بانکی و وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توافق شد تسهیلات با سود 14‌درصد به این پروژه‌ها اختصاص یابد اما هنوز این امر عملیاتی نشده است.


اصغری مهرآبادی درباره اقساط وصول‌شده مسکن مهر نیز ابراز کرد: 9 هزار و 837 میلیون تومان وصول اقساط مسکن مهر از ابتدای اجرای طرح بوده است که از این میزان بیش از 83 درصد آن در این دولت وصول شده است.


بزرگترین ایراد مسکن مهر گستردگی این طرح بود


وی در توضیح انتقادات وزیر راه و شهرسازی از پروژه مسکن مهر نیز گفت: در سال 90 قراردادی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف مسکن مهر بسته شد که در سال 91 پیش‌نویس این مطالعات آماده و در سال 94 کتابی جامع با عنوان ارزیابی طرح مسکن مهر منتشر شد.


اصغری مهرآبادی با تاکید بر اینکه همه طرح‌ها معایب و مزایای خود را داشته و هیچ‌یک به صورت صددرصد حسن و مزیت ندارند، بیان کرد: بزرگترین ایراد مسکن مهر گستردگی این طرح بود که حیطه نظارت را برای ما سخت می‌کرد.


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با بیان اینکه مسکن مهر در یک‌هزار شهر ساخته شد گفت: این حجم گستردگی طرح یقینا نیروی کافی برای نظارت نیز می‌طلبد.


وی درباره برداشت از آورده‌های مردمی مسکن مهر از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: برداشت ما براساس مصوبه دولت پیرامون برداشت از آورده مردمی و منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید صورت گرفته است. کما اینکه ما سعی داریم تا حدالامکان برداشت از آورده مردمی را به حداقل برسانیم.


به گفته وی، هزینه آماده‌سازی و محوطه‌سازی مسکن مهر پرند 10 میلیون و 500 هزار تومان به صورت میانگین برای هر واحد بوده است که تنها حدود 4 میلیون تومان آن از متقاضیان دریافت و قرار است باقی اعتبار از سوی دولت تامین شود.


وی درباره استقبال مردم از فراخوان فروش واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی نیز گفت: استقبال خوبی از این فراخوان صورت نگرفت و در مجموع حدود 600 نفر ثبت‌نام کردند که با آمار 900 نفری ثبت‌نام گذشته تعداد متقاضیان جدید واحدهای مسکن مهر به یک‌هزار و 500 نفر رسید.


اصغری مهرآبادی خاطرنشان کرد:‌ با این حال در مجموع 117 هزار واحد بدون متقاضی مسکن مهر در سراسر کشور وجود دارد که فراخوان فروش این واحدها نیز تاثیر آنچنانی در کاهش آنها نداشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته