دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1395 - 10:40

واکنش یک حقوقدان به ضرب و شتم بین پزشک و پرستار

یک حقوقدان گفت: هیچ پزشکی نباید به حکم پزشک بودن به افراد پایین‌تر از خود توهین کند و باید با این موضوع برخورد قانونی شود تا فراگیر نشود.
کد خبر : 103390

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان نظام پرستاری، مصطفی ترک همدانی حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: هر چند اخیرا خبر کتک خوردن دو پرستار توسط پزشکان رسانه‌ای شده اما مواردی هم وجود دارد که رسانه‌ای نمی شود و کسی رسیدگی نمی‌کند.‌


وی ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی در ماده‌های ۶۰۸ و ۶۰۹ به مجازات جرم توهین در محل کار اشاره شده که مجازات آن جزای نقدی یا شلاق است و حتی احتمال مجازات حبس نیز وجود دارد.


ترک همدانی گفت: قانونگذار مجازات این توهین را با توهین به افراد عادی متفاوت می‌داند چون در حین خدمت این کار انجام شده و روپوش مقدس پزشکی را برتن دارد.


وی با اشاره به اینکه در این مورد خشونت فیزیکی صورت گرفته افزود: باید توجه داشت که نفس توهین حتما نباید به صورت لفظ باشد بلکه مواردی نظیر حرکات دست و حتی هل دادن توهین محسوب می‌شود.


ترک همدانی با اشاره به اینکه گاهی افراد در مواجه با برخی موارد خویشتن‌داری خویش را از دست می‌دهند، افزود: اما پزشک نباید به حکم پزشک بودن به افراد پایین‌تر از خود توهین کند و یا عملی انجام دهد که سبب تحقیر دیگران شود و این رفتار پزشک سالارانه باید اصلاح شود.


وی گفت: رابطه پزشک و پرستار که کار تیمی انجام می‌دهند مانند وکیل و قاضی در دادگستری است و همان‌طور که قاضی اجازه توهین ندارد،پزشک هم این اجازه را ندارد.


این حقوقدان تاکید کرد: متاسفانه این سیستم پزشک سالارانه آسیب فراوانی به سیستم بهداشت کشور می‌زند و وزارت بهداشت باید در دانشگاه‌ها در این مورد فرهنگ سازی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته