دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1395 - 08:21
رئیس فدراسیون تنیس روی میز در گفت و گو با آنا:

برای خلق شگفتی به المپیک می‌رویم/ کسب مدال در« ریو »غیر ممکن است

مهرداد علی‌قارداشی گفت: ما در برزیل به دنبال این هستیم که کارنامه درخشان‌تری نسبت به دوره‌های قبلی المپیک از خود به جا بگذاریم.
کد خبر : 103335

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم تنیس روی میز کشورمان در رقابت‌های این‌دوره المپیک در ریودوژانیرو سنت‌شکنی کرد و موفق به کسب 3 سهمیه المپیک شد. پیشرفت قابل قبول راکت‌ به‌دستان کشورمان در حالی رخ داد که دیگر ورزش‌های راکتی کشورمات توفیقی در ورود به المپیک نداشتند و از این حیث تنیس روی میز موفق‌ترین ورزش در میان رشته‌های مشابه خود است. این موضوع مسلما به مدیریت مناسب مهرداد علی‌قارداشی رئیس فدراسیون تنیس روی میز برمی‌گردد، فردی که کسب مدال در المپیک ریو را تقریبا غیرممکن می‌داند اما به موفقیت‌های ملی‌پوشان راکت‌به‌دست امیدوار است.


علی‌قارداشی درخصوص وضعیت ملی‌پوشان تنیس روی میز در آستانه المپیک ریو به خبرنگار آنا گفت: «شرایط نسبت به دوره قبل بهتر شده است. این موضوع به استناد صحبت‌های مدیران، مربیان و دیگر اعضای تیم ملی است. البته در این میان برخی دوستان به کسب مدال المپیک اشاره کرده‌اند که این موضوع با واقعیت موجود تنیس روی میز ایران همخوانی ندارد. همان‌طور که ما کار کردیم و در این دوره از بازی‌های المپیک موفق شدیم تعداد سهمیه‌ها را افزایش دهیم،‌ تیم‌های دیگر هم در حال پیشرفت هستند و تلاش می‌کنند تا بهترین نتایج را در المپیک بگیرند.»


او افزود: «ما این واقعیت را پذیرفته‌ایم که سطح تنیس روی میز ایران با جهان فاصله دارد و باید تلاش کنیم تا این فاصله را کم و کمتر کنیم اما نباید به ملی‌پوشان خود این فشار را وارد کنیم که انتظار از شما کسب مدال المپیک است. همین که این بچه‌ها بتوانند کارنامه بهتری را نسبت به دوره قبلی ثبت کنند برای ما کافی است. ما نمودار رشد قابل قبولی در دوره‌های المپیک داشته‌ایم. ما برای اولین بار در المپیک 1992 بارسلون با وایلد کارت و بدون کسب سهمیه به المپیک رفتیم. در همان دور اول هم از دور مسابقات حذف شدیم. بعد از آن دیگر به المپیک نرفتیم تا اینکه محمدرضا اخلاق‌پسند در المپیک 2004 آتن برای اولین بار ایران را با سهمیه المپیکی کرد. هرچند او هم در همان دور اول بدون گرفتن حتی یک ست به حریفش باخت.»


وی ادامه داد: «در المپیک 2008 افشین نوروزی در پکن اولین کسی بود که دو «ست» از حریف خود گرفت هرچند بازی را به حریفش باخت اما پایه‌گذار پیروزی «ست» تنیس روی میز در المپیک بود. در المپیک 2012 لندن نوشاد عالمیان پایه‌گذار پیروزی‌های ایران بود. وی موفق شد 2 بازی خود را ببرد و برابر حریف سوئدی که تا فینال رفت نتیجه را واگذار کرد. ضمن اینکه ما در این المپیک موفق شدیم اولین نماینده تنیس روی میز در بخش بانوان را نیز المپیکی کنیم و سهمیه ایران را 2 برابر دوره‌ قبل کنیم. نداشهسواری هم مقابل حریفش دست‌وپا بسته نبود و موفق شد 3 ست از وی بگیرد تا باخت ضعیفی نداشته باشد.»


رئیس فدراسیون تنیس روی میز خاطرنشان کرد: «حالا ما در المپیک 2016 با 3 نماینده به بازی‌ها می‌رویم تا شایستگی‌های خود را بیشتر ثابت کنیم. بچه‌ها جایگاه بالایی در رنکینگ جهانی ندارند اما این امید می‌رود که بتوانند بهتر از دوره‌های قبل عمل کنند و نتایج بهتری را رقم بزنند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که نوشاد عالمیان بهترین بازیکن ما در رنکینگ نفرات شرکت کننده در المپیک ریو در رتبه 51 قرار دارد و و برای رسیدن به مدال باید نفراتی را مغلوب کند که همگی از او بالاتر هستند. کاری که غیرممکن به نظر می‌‌‌آید و حداکثر انتظار از وی این است که او بتواند یک مسابقه بیشتر از المپیک قبلی پیروز شود. این موضوع برای برادر وی نیما هم وجود دارد و اگر او در 2 تا 3 مسابقه‌اش برنده شود بدون شک عملکرد بهتری داشته است. در مورد ندا شهسواری هم باید گفت که وی در رتبه 71 المپیک هست و نمی‌تواند نفراتی که بیشتر آنها جایگاه بهتری از وی دارند را شکست دهد. فراموش نکنیم رنکینگ جهانی شهسواری 270 است و رسیدن او پای مدال امری غیرطبیعی است اما او می تواند حداقل یک تا دو مسابقه‌اش را ببرد و حداقل 100 پله رتبه‌اش را ترقی دهد. با توجه به این شرایطی کسب مدال در المپیک ریو غیر ممکن است.»


علی‌قارداشی با اشاره به نقش قرعه در موفقیت ورزشکاران ایرانی عنوان کرد: «با توجه به نکاتی که به آن اشاره کردم اگر بچه‌ها در قرعه‌ای که نصیب‌شان می‌شود با برترین‌های جهان روبه‌رو نشوند به طور حتم شانس ما برای کسب پیروزی بیشتر می‌شود. درست است که یک ورزشکار باید در بهترین شرایط خود را راهی المپیک کند و البته که ما هم برای ملی‌پوشان خود کم نگذاشته‌ایم اما اگر جدول مسابقات به سود راکت‌به‌دست‌های ما شود ما می‌توانیم کارنامه بهتری را از خود به جا بگذاریم. »


او یادآور شد: «ما در یک سال گذشته به دنبال کارهای خوبی که سرپرست پیشین فدراسیون انجام داده بود سعی کردیم تا ملی‌پوشان تنیس روی میز ایران در تمامی تورنمنت‌های بین المللی شرکت کنند تا ضمن اینکه سهمیه المپیک را به دست می‌آورند، رتبه جهانی‌شان افزایش پیدا کند . ما اردوهای مشترکی هم با بازیکنان خوب چین و کره جنوبی برای بچه‌ها در نظر گرفتیم تا سطح پیشرفت آنها بهتر از قبل شود. الان بچه‌ها آخرین اردوی مشترک را با پینگ‌پنگ بازان چین و کره دنبال می‌کنند و این امید می‌رود که آنها بتوانند کارنامه درخشان‌‌تری را برای خود و تیم ایران رقم بزنند. ضمن اینکه کمیته ملی المپیک اعلام کرده در ورزش‌هایی که شانس مدال ندارند، رسیدن به رده‌های بالاتر با پاداش همراه است که این موضوع انگیزه ملی‌پوشان ما را بالاتر می‌برد.»


رئیس فدراسیون تنیس روی میز در پایان با بیان این نکته که ما در رقابت‌های دوبل نیز شرکت خواهیم کرد، عنوان کرد: «ما در رقابت‌های دو نفره در رتبه نهم جهان هستیم و 30 تیم اول جهان این فرصت را دارند که در رقابت‌های تیمی شرکت کنند. اگر در آخرین رنکینگ جهان که در فاصله چند روز مانده به المپیک اعلام می‌شود، بتوانیم در میان کشورهایی قرار بگیریم که این امتیاز را دارند بدون شک در مسابقات دوبل نیز برادران عالمیان این فرصت را پیدا می‌کنند تا اولین برادرانی باشند که در رقابت‌های دو نفره شرکت می‌کنند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا ما شانس خود را در مسابقات تیمی نیز بیازماییم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب