بهنام تشکر: اگر تهیهکننده تغییر نمیکرد، سریال «پادری» هرگز ساخته نمیشد + تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه سحر عصرآزاد گفت: «پادری، سریالی بود که با توجه به موفقیت سریال «دودکش» ساخته شد و در اسفندماه به سرانجام رسید تا در نوروز پخش شود اما تصمیم بر این شد که در ماه رمضان روی آنتن برود و بسیاری از مخاطبان با توجه به سری اول این سریال آن را پیگیری کردند.»
وی افزود: «دنبالهسازی سریالهای موفق اتفاقی است که در تمام دنیا رخ میدهد. موفقیت سری قبلی سریال «دودکش» موجب شد که سری دوم آن نیز ساخته شود.»
وی در ادامه از سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «پادری» خواست که در مورد دنبالهسازی سریالها و اینکه چقدر احتمال میدادند که سری دوم مجموعه «دودکش» با موفقیت مواجه شوند، توضیح دهد.
سید محمود رضوی بیان کرد: «در ابتدا قرار بود کاری با عنوان «فروشگاه بزرگ» ساخته شود اما پیشنهاد ساخت سری دوم سریال «دودکش» از سوی محمدحسین لطیفی در زمان مدیریت آقای تخشید مطرح شد. با مشورتهایی که با آقای سیفیآزاد انجام شد تصمیم گرفتیم از فضای «دودکش» استفاده کنیم و با همان کاراکترها پیش برویم.»
وی ادامه داد: «در ابتدا قرار بود مردم یک کار نوروزی ببینند ولی سازمان تصمیم گرفت در نوروز پخش شود. بخشهای نوروزی حذف شد و خرده داستانهایی به قصه اضافه شد به گونهای که داستان مناسب با ماه رمضان باشد. قرار نبود به هر قیمتی مردم را بخندانیم بلکه یک فضای مفرح ایجاد کنیم.»
در ادامه محمدحسین لطیفی بیان کرد: «نزدیک به 4 سال بود که قرار بود «دودکش» ساخته شود اما همیشه مشکلاتی وجود داشت. در نهایت با حضور نقطه پرگاری به نام سید محمود رضوی این اتفاق افتاد.»
وی افزود: «وقتی یک مجموعه میتوانند کنار هم باشند عنوان «پادری» یا «دودکش» فرقی نمیکند. ما قرار بود در ادامه این مجموعه دنبال اتفاقات و ماجراهای جدید باشیم تا به این بهانه روابط سالم خانواده را به نمایش درآوریم. نیتمان این بود که نیاییم که فقط بخندانیم بلکه تلاش کنیم که بیننده یک فضایی داشته باشد که به همین گونه باشد و شد. به نظر من خنده خودش خود به خود وجود دارد و ما فقط تلاش کردیم در اندازه های همین کار، حرف هایمان را درست بزنیم.»
لطیفی ادامه داد: «برخی افراد انتقاد کردند که لطیفی که «روز سوم» و «صاحبدلان» را ساخته چرا «پادری» و «دودکش» میسازد در حالیکه خندیدن و دیدن سریال مفرح هم نیاز داریم. در شرایط سختی که قرار داشتیم و من دلیل آن را بحث مدیران فرهنگی می دانم سعی کردیم مخاطب را جذب کنیم. امیدوارم مدیران ما این سرطان به وجود آمده را درمان کنند و بدانند که اگر مردم ماهواره می بینند حتما اینجا یک چیزی کم است.»
پس از آن کوروش نریمانی در مورد حضور در کاری که سری اولش پخش شده و چالش خیلی خاصی است و مخاطب پیش زمینهای در مورد آن دارد، بیان کرد: «کار بسیار بسیار سختی است زیرا شما به عنوان نویسنده همیشه ایدهها و سلیقههایی داری که در این مواقع دستت بسته است، اما همین چالش هم بخشی از شیرینی کار است.»
وی ادامه داد: «به چند دلیل کار مشکلی بود که یکی از آنها سلیقه بود و دیگری کاراکترهایی است که شکل گرفتهاند و با قصهای جلو آمدهاند و حالا باید بروی بر اساس کاراکتر شکل گرفته قصه را جلو ببری و سختترین بخش این است که میخواهی سبک کار خودت را هم حفظ کنی.»
نریمانی اظهار کرد: «فضای تلویزیون با تئاتر تفاوت دارد زیرا مخاطبش بسیار گستردهتر است و ما به نوعی مأخوذ به حیا هستیم و میخواهیم به هر قیمتی نخندانیم. من در تئاتر هم هیچ وقت تلاش نکردهام که جوک تعریف کنم بلکه همیشه تلاش کردم قصهام را تعریف کنیم.»
نویسنده سریال «پادری» بیان کرد: «در این کار یکی از مهمترین دلگرمیهایم این بود که تهیهکننده و کارگردان با جوانمردی پای کار ایستادند و بعد از آن دوستان و عواملی که همه از اهالی تئاتر بودند و همدیگر را میشناختیم.»
وی بیان کرد: «طبیعتا وقتی کار دیگری انجام میدهی مدام می خواهی یک حرکت جدید بیافرینی. من این را در «پایتخت 2» هم تجربه کرده بودم. ما در آنجا هم میخواستیم یک قصه شیرینی را پیش ببریم که خوشبختانه اتفاق افتاد. در این کار هم سعی کردیم با نوعی شیرینی داستان را پیش ببریم.»
وی در مورد کاراکترهای سریال «پادری» بیان کرد: «در «پادری» هیچ یک از کاراکترهای ما سیاه و شریر نبودند بلکه قابل دلسوزی بودند. از سوی دیگر آنها را خیلی هم معصوم نشان ندادیم بلکه نشان دادیم که همه آدمها ممکن است اشتباه کنند و به بیراهه بروند اما در هر لحظه میتوانند برگردند.»
در ادامه بهنام تشکر بیان کرد: «این سریال دو شاخصه خیلی مهم داشت که به محض عوض شدن به کار خیلی قوام داد. یکی کوروش نریمانی بود که ریسک کار را پذیرفت و دیگری این که جمع کردن تک تک ما دوباره در کنار هم و اعتماد به تهیهکننده جدید بود. اگر قرار بود تهیهکننده همان شخص قبلی باشد، به قول هومن برق نورد به ضرس قاطع این نمیافتاد.»
وی افزود: «در سریال «پادری» روزمرگی وجود داشت که در «دودکش 1» خیلی خوب جواب گرفت. به نظر من نشان دادن این روزمرگی خیلی سختتر کارهایی است که یک قصه با پیچیدگیهای خاص خودش دارد.»
بازیگر نقش نصرت در مورد نقش مقابلش شرح داد: «کاراکتر فیروز در بازی خیلی به من کمک کرد. تقابل این دو کاراکتر شاید خیلی به لحاظ فیزیکی در کنار هم نبودند اما در تمام داستان دورادور با هم در تقابل بودند و همه منتظر بودند که ببینند کجای قصه این دو به هم میرسند و چه بلایی سر هم میآوردند.»
وی ادامه داد: «شاید همه حدس میزدند که در پایان چه اتفاقی برای نصرت خواهد افتاد اما این که چه روندی طی شود تا به آن نتیجه برسد مهم بود.»
پس از آن نوبت به پاسخگویی پرسشهای حضار رسید. اولین سوال از سحر عصر آزاد بود که چرا هومن برقنورد و بهنام تشکر را یک زوج میدانید در حالی که برقنورد در مصاحبه ای گفته است ما زوج نیستیم. عصرآزاد در پاسخ به این پرسش گفت: «قطعا نظر آقای برقنورد بسیار محترم است اما من به عنوان یک مخاطب و تحلیلگر وقتی بازی موفق این دو بازیگر را در کنار هم میبینم آنها را یک زوج هنری خوب میدانم که البته این نظر من به این معنا نیست که آنها به تنهایی موفق نیستند، بلکه همانطور که در موارد متعددی دیدهایم هر یک از این دو بازیگر به تنهایی و در کاراکترهای متفاوت نیز به خوبی درخشیدهاند.»
لطیفی نیز درباره زوج هنری نصرت و فیروز بیان کرد: «این دو نفر در این فضا خیلی خوب شکل گرفتند اما مطرح کردن این موضوع ممکن است باعث شود که فضای عمومی فکر کند که این دو همیشه فقط باید کنار هم بازی کنند، در صورتی که هر کدامشان به تنهایی بازیگران قابلی هستند ولی هر دو یکدیگر را خیلی خوب میشناسند و با بازی هم آشنا هستند.»
پس از آن تشکر با تایید صحبتهای لطیفی گفت: «من و هومن برقنورد در سریالهایی مثل «ساختمان پزشکان»، «دزد و پلیس»، «دودکش» و «پادری» همبازی بودیم و بعد از این هم با هم بازی میکنیم. وقتی به پارتنر اعتماد دارید خیالتان راحت است. من و برقنورد زمان تمرین دیگر نیازی به توضیحهای اضافه نداریم چون کار هم را خوب میشناسیم.»
لطیفی در ادامه نشست با تاکید بر اینکه خنداندن به هر قیمتی هدف ما نبود، اظهار کرد: «ما آمدهایم که با بیننده با زبان طنز ارتباط برقرار کنیم نه اینکه به هر قیمتی او را بخندانیم. سعی کردیم در تمرینها و به وجود آوردن فضایی شاد و المانهای کارگردانی فضای مفرحی را رقم بزنیم، اما دلمان نمیخواست که خنداندن به هر بهانهای باعث شود تا از آنچه هدفمان بود برای گفتن، دست بکشیم. در سری اول به دنبال این بودیم که بدون قصه پیش برویم، میخواستیم ببینیم میشود یا نه، که دیدیم شد و موفق هم بودیم. در سری دوم نمیخواستیم آن روند را تکرار کنیم به همین خاطر تصمیم گرفتیم خودمان را در فضای جدید محک بزنیم کمی شوخی کنیم بدون اینکه از هدفمان دور شویم.»
پس از آن کوروش نریمانی نیز درباره ضربالمثلی که در طول سریال تکرار میشد شرح داد: «این یک ضربالمثل آذری است که ترجمه اش به فارسی به درستی معنا نمیشود و به همین دلیل خندهدار به نظر میآید، اما در ذهن ناخودآگاه مفهوم خود را پیدا میکند. تمام تکیه کلامهای این سریال از «دودکش» آمده بود و من فقط همین یک ضربالمثل را اضافه کردم. ضمن اینکه مورد توجه قرار گرفتن تکیه کلام ارتباطی به نویسنده ندارد و این به هنر بازیگر مربوط میشود که بتواند نظر مخاطب را جلب کند.»
در ادامه سید محمود رضوی تهیهکننده سریال در مورد اینکه چه محدودیتهایی سر راه تولید کمدی وجود دارد، بیان کرد: «در رسانه و سینما اگر نگاهمان درست باشد، محدودیت نداریم. محدودیت از جایی شروع میشود که ما با بیان حرفی احساس یک قوم یا قشری را جریحهدار کنیم. آنچه سر راه تولید است معذوریت به حساب میآید.»
لطیفی با تایید این سخنان، در مورد محدودیت در کار طنز گفت: «ما محدودیت آنچنانی در کار طنز دنداریمو شاید زمانی که یک فیلم یا سریال طنز خارجی میبینیم میگوییم که دست آنها بازتر است اما واقعینت این است که ما میخواهیم اگر بچه 7 سالهمان هم پرسید آنها چرا خندیدند بتوانیم برایش توضیح دهیم.»
وی همچنین در مورد محدودیت حضور پررنگتر خانمها در کارهای طنز و نقش اصلی کمدی توسط آنها گفت: «باید بگویم به طور کل در دنیا کمدین زن خوب نسبت به مرد کم است و خانمها در چنین فضاهایی پارتنرهای موفقتری هستند همانطور که در «پادری» هم جای خود را در دل مخاطب باز کرده بودند. تجربههایی در گذشته با محوریت خانمها در کار طنز وجود داشته که موفق نبوده که من فکر میکنم به دلیل متانت و وقاری است که خانمها دارند.»
این کارگردان در پایان به بحثی خارج از این مجموعه اشاره کرد و گفت: «بسیاری از من درباره «روز سوم» و شباهتش با «چای تلخ» ناصر تقوایی میپرسند. باید بگویم من این فیلمنامه را نخواندم و ممکن است تنها شباهت موضوعی داشته باشد. «روز سوم» ترکیبی از ۴ قصه در کنار هم بود که از هرکدام می شد یک فیلم ساخت. تاجایی که شنیدم حامد بهداد بازیگر این فیلم هم قرار است در «چای تلخ» بازی کند، اما هیچکدام دلیل بر این نیست که بین فیلمنامهها ارتباطی وجود داشته باشد.»
در پایان این نشست از سوی فرهنگسرای رسانه از عوامل سریال «پادری» با اهدای تصاویری از خودشان تقدیر و تابلوی یادگاری نیز از سوی آنها امضا شد.
گزارش از مریم قربانینیا
انتهای پیام/