دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1395 - 17:02
جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری از فردا آغاز می‌شود

انتخاب آشپز برگزیده با حضور داوران ملی و محلی/حضور گروه‌های حرفه‌ای صنعت غذا

معاونت گردشگری مبادرت به برگزاری «جشنواره سفره ایرانی؛ فرهنگ گردشگری» کرده است.
کد خبر : 103281

به‌گزارش گروه فرهنگی آنا، هدف از این جشنواره ترویج فرهنگ غذاهای ملی و بومی و منطقه‌ای استان‌ها و همچنین ترویج سفره‌های ایرانی و احیای دوباره فرهنگ استفاده از غذاهای بومی و اصیل هر منطقه در بین مردم و خانواده‌ها و ترویج دوباره طبخ و ارائه غذا های سنتی، بومی و محلی هر منطقه در رستوران‌ها، مراکز طبخ و توزیع غذا، هتل‌های هر شهر و استان، عنوان شده است.


این جشنواره در قالب 8 گروه استانی و با حضور شرکت‌کنندگان گروه‌های حرفه‌ای دست اندر کار در صنعت تغذیه و غذا برگزار می‌شود.


دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران که میزبانی اولین گروه استانی این جشنواره را بر عهده دارد، گفت: اولین گروه این جشنواره شامل شرکت کنندگان استانهای مازندران، گلستان، گیلان و قزوین است و جشنواره در مجتمع تفریحی بام سبز رامسر در مجاورت تله کابین بزرک شهر رامسر برگزار خواهد شد.


وی ادامه داد: این جشنواره در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می شود، بخش اصلی شامل شرکت کنندگان استانهای گروه اول که در مسابقه این جشنواره با زیر گروه های حرفه ای واجد شرایط در امر تهیه طبخ و توزیع غذا برگزار می شود و محدودیتی در تعداد زیر گروه های هر استان که در این بخش جشنواره حضور می یابند، وجود ندارد.


بزرگ نیا ادامه داد: هر استان و زیر گروه های مربوطه در 4 بخش تخصصی شامل پیش غذا , غذای اصلی , دمنوش ها و نوشیدنی ها و دسر ها در این مسابقه و جشنواره به رقابت خواهند پرداخت .


مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران اضافه کرد: داوری این مسابقات نیز در دو بخش صورت می گیرد، مرحله اول داوری در انتخاب آشپز برگزیده بصورت متمرکز و کاملا تخصصی است که توسط 5 نفر داور شامل 3 نفر داور ملی و 2 نفر داور محلی انجام خواهد شد و مرحله یا بخش دوم داوری شامل نظر سنجی مردمی است که از طریق توزیع فرم نظرسنجی بین مردم صورت می گیرد .


وی افزود: علت توجه به غذا و برگزاری این جشنواره ملی سراسری این است که غذا به همراه فرهنگ محلی , نوع پوشش محلی و معماری محلی از ارکان چهارگانه فرهنگ هر منطقه محسوب می شود و هدف دیگر این جشنواره معرفی و ارائه غذاهای محلی آن در منوی غذای رستورانها و هتلها به عنوان یکی از جاذبه های جذب و جلب گردشگر است زیرا غذا به همراه سایر جاذبه ها از دلایل و علت های مهم ,قوی و موثر در جلب گردشگر به جوامع شناخته شده و اثبات شده است.


بزرگ نیا ادامه داد: همچنین در حاشیه این جشنواره و بیرون از فضای رقابت استانهای اصلی، شرکت کنندگانی از همه استانهای کشور بصورت دعوت و شرکت عمومی در زمینه غذا و صنعت غذا به رقابت فروش و ارایه محصولات فرهنگی و غذایی خود خواهند پرداخت و مراسم و ایین های استانی مرتبط با غذا، میزبانی، سفره آرایی و غذا برگزار می کنند.


وی در پایان گفت: از دیگر برنامه های حاشیه ای این جشنواره همچنین به صنعت رستوران داری و اجزای تشکیل دهنده این صنعت و صنایع وابسته و مرتبط با امر تغذیه و غذا و معرفی به گروه های علاقه مند شامل هتلداران , رستوران داران و خانواده ها می توان نام برد.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته