دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1395 - 15:39

کدام کشورهای عربی پشت کودتای ترکیه بودند؟

یک منبع اطلاعاتی عرب فاش کرد که ترکیه کاملا قبول دارد که برخی کشورهای عربی در پشت‌پرده کودتای نظامی شکست‌خورده در این کشور که شامگاه جمعه انجام شد، قرار دارند. در راس این کشورها امارات و مصر هستند.
کد خبر : 103231

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری الوطن، یک منبع اطلاعاتی عرب گفت: «آنکارا معتقد است که کشورهای امارات و مصر که بدترین دشمنان اخوان‌المسلمین در جهان عرب به‌شمار می‌روند تلاش کردند تا پایه‌های نظام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را سست کنند. این در حالی است که ترکیه هم‌پیمان و حامی این جماعت به‌شمار می‌رود.»


این منبع اطلاعاتی افزود:‌ «ترکیه اکنون در حال تحقیق درباره صحت اطلاعاتی است که نشان می‌دهد فتح‌الله گولن، رهبر معارضان ترکیه که روزی دوست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بود، هفته گذشته به امارات سفر کرده بود تا به بررسی نقشه کودتا بپردازد. این در حالی است که از روز جمعه مقام‌های ترکیه مشغول بررسی همه شواهد مطرح شده درباره دخالت مصر و امارات در کودتای شکست خورده هستند.»


این منبع اطلاعاتی تصریح کرد: «ترکیه همچنین در حال تحقیق درباره نقش محمد دحلان، یکی از رهبران جداشده از جنبش فتح در کودتاست. دحلان در حال حاضر مشاور امنیتی نزدیک به محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی است. دایره این تحقیقات عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و جماعت اخوان‌المسلمین را نیز در برمی گیرد.»


با وجود این، منبع اطلاعاتی مذکور تصریح کرد که ترکیه به‌طور قاطع بر نقش مصر، امارات و دحلان در کودتا تاکید نمی‌کند تا به دلیل قاطعی دست یابد که نشان دهد فتح‌الله گولن برای بررسی نقشه کودتا به امارات سفر کرده بود.


این در حالی است که مصر روز یکشنبه با مداخلات خود، مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت کودتا در ترکیه و خشونت و ناآرامی‌های پس از آن شد. مصری که خود عضو غیر دائم شورای امنیت است، خواستار تعدیل پیش‌نویس برخی بندهای قطعنامه شد. در پیش‌نویس بیانیه‌ای که آمریکا آن را ارائه کرده بود، بر نگرانی عمیق نسبت به اوضاع ترکیه تاکید و از همه طرف‌ها خواسته شده بود تا همه طرف‌ها به حکومت دموکرات منتخب در ترکیه احترام بگذارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته