دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1395 - 13:34
در کنگره ملی پرسش مهر مطرح شد؛

روایت صالحی از مذاکراتش درباره غنی‌سازی 20 درصدی در منزل البرادعی/ تولید سوخت 20 درصد با هزینه 12 میلیارد تومانی

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ایران رقیب ریشه‌ای از باب اندیشه و فکر آمریکا است که تنها راه ورود به ایران تعامل در پشت میز مذاکرات است.
کد خبر : 103162

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علی اکبر صالحی در کنگره ملی پرسش مهر که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: اگر انقلاب‌ها و تحول‌ها را در طول تاریخ مرور کنیم متوجه می‌شویم که هر انقلابی دارای یک ویژگی برجسته است که با مروری در تاریخ نوشتاری بشر با انقلاب‌هایی مثل انقلاب حضرت موسی(ع)، فرانسه و انقلاب اسلامی مواجه خواهیم شد که ویژگی هر یک به ترتیب رهایی انسان از بردگی، برابری و برادری و رهایی از پوچ‌گرایی بوده است. انقلاب اسلامی پوچ‌گرایی را کنار گذاشت و فلسفه زندگی جدیدی را به دنیا عرضه داشت. فلسفه سیاسی یکی از شاخه‌های فلسفه زندگی است که نحوه تعامل در داخل و رویکرد ما با دیگران از مهم‌ترین ویژگی انقلاب بوده است که این انقلاب غبار را از گوهر تابناک اسلام زدوده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه بیان کرد: علم، فناوری، داشتن اقتصاد قوی، نظامی‌گری، فرهنگ، فلسفه سیاسی و ... از عناصر اصلی قدرت هستند که کشوری مانند آمریکا مدعی قدرت بلامنازع است و این مساله آنها را دچار مشکل کرده است ضمن این که آمریکا کشوری قدرتمند از نظر اقتصادی، علمی، تولید کالای فرهنگی و صاحب امپراتوری رسانه است و خود را صاحب فلسفه سیاسی می‌داند اما اینجاست که آمریکا خود را با کشوری روبه‌رو می‌بیند که نمی‌تواند به صورت کامل بر آن رهبری داشته باشد آمریکا خود را با کشورهایی مانند چین که از نظر اقتصادی صاحب قدرت هستند و با کشوری مانند روسیه که از نظر نظامی صاحب قدرت هستند،روبه‌رو می‌بیند اما با آنها تعامل کرده و چین و روسیه رهبری آمریکا را پذیرفته‌اند اما به شرط آنکه آمریکا قدرت اقتصادی و نظامی آنها را نیز بپذیرد اما ایران رقیب سیاسی، علمی و اقتصادی آمریکا نیست بلکه ایران رقیب ریشه‌ای از باب اندیشه و فکر آمریکا است و این موضوع برای آمریکا یک راز مشکل‌آفرین است و باید بررسی کند که چگونه می‌تواند با این رقیب مقابله کند.


رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: ایران 37 سال است که تحریم‌ها را تجربه کرده و در این 5-6 سال اخیر تحریم‌ها برایش ناجوانمردانه‌تر شده بود، البته تحریمی بالاتر از جنگ تحمیلی نیز برای ایران وجود نداشت اما ملت ما تسلیم نشدند. اموال این ملت در فاصله زمانی کوتاه یک سوم شده بود، اما مردم خم به ابرو نیاوردند و پس از این تحریم‌ها بود که آمریکا خود به این نتیجه رسید که باید با ایران مذاکره کند.


مذاکرات پایان تمام مشکلات نیست


صالحی با بیان اینکه مذاکرات به معنای حل شدن تمام مشکلات نیست، گفت: سیاستمداران ما نیز بر این باور هستند که مذاکرات پایان تمام مشکلات نیست و این سادگی را ندارند که به راحتی موضوع را بپذیرند.


وی افزود: بنده در پی مذاکرات شاهد تلاش‌های تیم مذاکره کننده که در رأس آن دکتر ظریف هستند بودم که چگونه از حقوق ملی مردم و حاکمیت ملی دفاع می‌کنند و تمام سختی‌ها را تحمل کردند. یکی از ابزار یک مرد سیاسی، سعه صدر است که این ویژگی در تمام تیم مذاکره کننده وجود داشت که واقعا باید به آن‌ها دست مریزاد گفت که گل کاشتند.


وی عنوان کرد: ما باید در رقابت‌های سیاسی بداخلاقی‌های سیاسی را کنار بگذاریم و مردم را امیدوار کنیم زیرا ناامیدی در قاموس اسلام نیست.


شروط آمریکا و روسیه درباره دستیابی ایران به سوخت 20 درصد


صالحی با توجه به دوره مسئولیتش در آژانس انرژی اتمی در سال 88 گفت: در آن زمان بود که من متوجه شدم سوخت 20 درصد ما تمام شده است و برای خرید سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتم اما آقای البرادعی در منزل خود نامه‌ای را به من نشان دادند و گفتند که آمریکا و روسیه شروطی را برای شما تعیین کرده‌اند اما من نپذیرفتم زیرا این شروط حاکمیت ملی ما را زیر سوال می‌برد. در همان موقع متوجه شدم که آنها نمی‌خواهند به ما سوخت 20 درصد را بدهند به همین دلیل نزد رئیس جمهور وقت رفتم و موضوع را به وی گفتم و اعلام کردم که ما خود باید برای تولید سوخت 20 درصد آستین بالا بزنیم.


وی افزود: در ابتدا پیش‌بینی‌های ما بر آن بود که تولید سوخت 20 درصد 25 میلیارد تومان برای ما هزینه خواهد داشت اما وقتی پروژه تمام شد، توانستیم با هزینه 12 میلیارد تومانی سوخت 20 درصد را تولید کنیم.


وی عنوان کرد: آمریکا از ما غنی‌سازی صفر درصد می‌خواهد و الان ما با پنج هزار ماشین غنی‌سازی می‌کنیم و قبلا با 20 هزار ماشین اما خواسته ما 190 هزار ماشین است که فاصله خواسته ما با وضعیت کنونی مانند فاصله زمین تا خورشید است.


صالحی عنوان کرد: برخی‌ها خبرسازی می‌کنند و می‌گویند که رآکتور آب سنگین اراک را ما آسفالت کردیم و سیمان کشیده‌ایم اما این در حالی است که ما فرصتی را مناسب دیدیم تا بتوانیم رآکتور را نوسازی و بهسازی کنیم زیرا ساخت رآکتورها مربوط به 50 سال پیش توسط روس‌ها بوده که نیاز به نوسازی داشت.


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما سالانه 25 تن آب سنگین تولید می‌کنیم این در حالی است که نیاز ما در سال 500 کیلوگرم و در طی 40 سال آینده 80 تن است به همین دلیل تصمیم گرفتیم مازاد آب سنگین را با افتخار به فروش برسانیم اما برخی اعتراف می‌کنند که چرا آب سنگین به فروش می‌رسد که در جواب آنها باید گفت‌ آب سنگین کالای استراتژیک است که فروش آن باعث افتخار و سرمایه‌گذاری در کشور است.


وی با بیان اینکه در برخی از امور سرعت گرفته‌ایم، گفت: اگر برجام نبود نمی‌توانستیم به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته