دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1395 - 17:24
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت وزارت بهداشت عنوان کرد؛

اعتباربخشی جدید بیمارستان‌ها از آبان ماه اجرا می‌شود/پیگیری سیستماتیک خطای پزشکی

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت در تشریح استانداردهای ابلاغیه اعتباربخشی جدید بیمارستان‌ها گفت: امیدواریم از اول آبان ماه آمادگی اجرای این اعتباربخشی را در بیمارستان‌ها داشته باشیم.
کد خبر : 102930

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ علی میردهقان در نشست خبری وزارت بهداشت ضمن تشریح اعتباربخشی جدید بیمارستان‌ها، اظهار کرد: در اعتباربخشی به دنبال بهبود کیفیت خدمات، کنترل و کاهش خطاهای پزشکی هستیم زیرا نتیجه اعتبار بخشی موفق این است که رضایت مردم و جامعه به مراکز درمانی جلب شده و مراکز درمانی و پزشکان مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند، بنابراین در این اعتباربخشی که شامل چهار درجه برای بیمارستان‌ها است، بعد از انجام ارزیابی‌ها به بیمارستان‌ها درجه اعتبار می دهیم.


میردهقان افزود: نظام اعتباربخشی کشور ما جوان است، اما از تجربیات بین المللی برای آن استفاده کرده‌ایم تا کیفیت واقعی خدمات را در مراکز درمانی مشاهده کنیم. در عین حال بعد از اعتباربخشی، بیمارستان‌ها موظفند بر اساس درجه بیمارستان و تعرفه مصوب هیئت وزیران، تعرفه از مردم دریافت کنند. بنابراین همه مراکز دولتی خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی موظفند این درجه را در معرض دید عموم قرار دهند.


وی با بیان اینکه براساس ارزیابی از بیمارستا‌ن‌ها تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی به 4 درجه اعتبار که حد بالای آن عالی است تقسیم می‌شود، افزود: در این زمینه نیازی به هزینه کردن نیست و اگر رئیس بیمارستانی برای خودش مشاور کیفی از خارج از بیمارستان انتخاب کرد، ما متوجه می‌شویم که وی اعتقادی به کیفیت و پیاده کردن استانداردها ندارد. در عین حال تاکید می‌کنم که در برخی سنجه‌های اعتباربخشی، نمره منفی را هم لحاظ کرده‌ایم.


میردهقان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این اعتباربخشی هزینه‌های القائی را کاهش می‌دهد یا خیر؟ گفت: در بحث هزینه‌های القائی، استانداردهایی اعلام شده و از بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که ابتدا برای خودشان آموزش‌هایی داشته باشند تا بتوانند خود در این زمینه اصلاحاتی انجام دهند.


مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کاهش خطای پزشکی را سیستماتیک پیگیری می‌کنیم ،تصریح کرد: بر اساس این روش سیستماتیک خطاها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به شدت کاهش می‌یابد.


میردهقان با بیان اینکه روح اعتباربخشی در نسل سوم طرح تحول دو هفته پیش توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد، گفت: برای ایمنی بیمار و کاهش خطای پزشکی بررسی سیستماتیک را پیگیری می‌کنیم و بر همین اساس به بیمارستان‌ها درجه اعتبار می‌ دهیم.



انتهای پیام/

برچسب ها: خطای پزشکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته