دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1395 - 16:42
نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت(4)

ضرورت برچسب‌گذاری محصولات تراریخته

سخنگوی وزارت بهداشت بر ضرورت برچسب‌گذاری محصولات تراریخته تاکید کرد و گفت: روش‌های کنونی برای تأمین غذای جمعیت دنیا پاسخگو نیست و همه به دنبال تهیه محصول غذایی بدون سم یا کود هستند که مسلماً با جمعیت کنونی دنیا و همچنین جمعیت کشورمان تهیه موادغذایی با این ایده‌آل امکانپذیر نیست.
کد خبر : 102896

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران در مورد محصولات تراریخته اظهار کرد: در حوزه تراریخته باید مانند هر موضوع دیگر از افراط و تفریط پرهیز کرد و همچنین تراریخته را در دو حوزه موجودات زنده تراریخته و محصولات تراریخته بررسی کرد. کشورهایی مانند روسیه که امروز مصرف این محصولات را ممنوع اعلام می‌کنند بیشتر تمرکز آنها درباره موجودات زنده تراریخته است.


وی افزود: روش‌های کنونی برای تأمین غذای جمعیت دنیا پاسخگو نیست و همه به دنبال آن هستند تا محصول غذایی بدون سم یا کود تهیه شود. مسلماً با جمعیت کنونی دنیا و همچنین جمعیت کشورمان تهیه موادغذایی با این ایده‌آل امکانپذیر نیست. بنابراین مساله محصولات تراریخته مطرح می‌شود.


حریرچی با اشاره به تفاوت موجودات زنده تراریخته با محصولات تراریخته اظهار کرد: در دنیا بیشتر روغن، دانه‌ها و کنجاله سویا در زمینه محصولات تراریخته مطرح است به طوری که حدود 90درصد بازار دنیا از محصولات تراریخته تشکیل شده است. در کشور ما نیز این محصولات بیشتر مصرف می‌شود بنابراین ما نیز در واردات این محصولات حتماً کنترل‌ها و آزمایشات لازم را انجام می‌دهیم و وزارت بهداشت نیز محصول تراریخته‌ای که خطر ندارد مورد تایید قرار می‌دهد زیرا مصالح و سلامت مردم مهم‌تر از هر موضوعی است.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: درست است که کشورهای اروپایی واردات محصولات تراریخته را محدود کردند اما به هر حال همان یک درصد از محصولات را هم وارد می‌کنند ما نیز ما به صورت محدود وارد می‌کنیم ولی باید این مساله را در نظر گرفت که برخی اظهارنظرها مبنی بر تغییر ژن‌های کشور با استفاده از محصولات تراریخته درست و علمی نیست.


وی ادامه داد: این صحیح نیست که مدافعان مخالفت با تراریخته را انقلابی و موافقان مصرف تراریخته را کافر معرفی کنیم. باید برای مصرف محصولات تراریخته محدودیت‌هایی اعمال شود تا این محصولات به راحتی در دسترس نباشد.


حریرچی یادآور شد: رسانه‌های کشور بیش از 6 ماه است که درگیر موضوع محصولات تراریخته هستند در حالی که موضوعات بسیار مهم‌تری در حوزه سلامت وجود دارد. بیشترین مشکل کشور ما در حوزه سلامت مصرف اضافی کالری و یا کمبود مصرف غذاست که باعث اختلال‌های تغذیه‌ای، چاقی، عدم رشد، دیابت و کمبود آهن می‌شود.


سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: برچسب‌گذاری محصولات تراریخته باید به طور مشخص و کامل بر روی محصولات درج شود البته هم اکنون برچسب گذاری بر بسته‌های روغن صورت گرفته است و باید در مورد سایر محصولات نیز اجرا شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته