دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1395 - 14:26
نشست خبری سخنگوی ناجا (4)

کاهش 17 درصدی سرقت بانک‌ها در سه‌ماهه نخست سال 95 / کلاهبرداری مالی رکوردار جرایم رایانه‌ای

سخنگوی ناجا با اشاره به کاهش 17 درصدی سرقت بانک‌ها در سه‌ماهه نخست سال 95 گفت: بیشترین سرقت‌ها در حوزه بانک‌های خصوصی انجام شده است و ما در این زمینه شاهد رشد 200 درصدی هستیم.
کد خبر : 102815

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از افزایش 47 درصدی جرایم رایانه‌ای طی سه ماه نخست سال 95 خبر داد و اظهار کرد:‌ در فضای سایبر کلاهبرداری مالی با آمار 81 درصدی رکورددار تخلفات است. همچنین 13 درصد از تخلفات در فضای سایبر در حوزه اخلاقی رخ می‌دهد.


سخنگوی ناجا با بیان اینکه فضای سایبر بیش از 46 میلیون کاربر دارد که 29 میلیون از آنها را نیز جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: این جوانان نیاز به آموزش و مهارت دارند، در غیر این صورت بیش از پیش قربانی جرایم رایانه‌ای خواهند شد.


معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: در گذشته خلافکاران هیکل‌های بزرگ و مغزهای کوچک داشتند، اما امروز مجرمان هیکل‌های کوچک و مغزهای بزرگ دارند.


به گفته منتظرالمهدی، بیش از 60 درصد جرایم رایانه‌ای مربوط به وب و سایت‌هاست.


در ادامه سخنگوی ناجا از شهروندان خواست هیچ فایل پیوست به ایمیل‌شان را و همچنین پاکت‌های ناشناس ارسالی در فضای مجازی را بدون اینکه ابتدا دانلود کرده و تحت آنتی‌ویروس آزمایش کنند باز نکرده در غیر این صورت قربانی جرایم رایانه‌ای می‌شوند.


این مقام ارشاد انتظامی تاکید کرد:‌ در کشورهای پیشرفته دنیا بیش از 35 درصد از بودجه اقتصادی به کنترل فضای مجازی اختصاص پیدا می‌کند. به عنوان مثال در کشور کره نرم‌افزاری طراحی شده که بیش از 60درصد فضای مجازی را تحت کنترل دارد.


آخرین وضعیت سارقان بانک خیابان بهارستان


منتظرالمهدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص آخرین وضعیت دستگیری سارقان بانک خیابان بهارستان گفت: در این سرقت حدود 30 میلیون تومان از بانک دزدیده شده بود. در این زمینه 2 نفر شناسایی شدند و طی روزهای آینده اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص اعلام خواهد شد.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود در حوزه سرقت بانک‌ها با رشد چشمگیری روبه‌رو بودیم، اضافه کرد: این صحبت صحیح نیست. ما در حوزه سرقت بانک‌ها در 3 ماهه نخست امسال شاهد کاهش 17 درصدی سرقت‌ها بوده‌ایم، همچنین 14‌درصد از سرقت‌های انجام شده توسط نیروی انتظامی کشف شده است.


وی با بیان اینکه در این سرقت‌ها در حوزه بانک‌های خصوصی بوده است، اضافه کرد: ما شاهد افزایش 200درصدی سرقت در حوزه بانک‌های خصوصی نسبت به گذشته هستیم و امسال 2 مورد سرقت از بانک‌های خصوصی اعلام شده است همچنین کاهش 57 درصدی سرقت را در‌خصوص بانک‌های دولتی شاهد بوده‌ایم. البته پلیس آمادگی این را دارد که اقدامات لازم و همکاری کافی را با سایر بانک‌های خصوصی داشته باشد.


وی در مورد حمله اخیر هکرها به سایت دو بانک توضیح داد:‌ حملات سایبری که از آن نام می‌بریم از جمله این حمله و یا حمله‌ای که از طریق کشور عربستان صورت گرفت،‌ حملات دی‌فیس بوده است. یعنی در این حملات تنها صفحه اول سایت هک شده و لایحه‌های اصلی سایت ایمن بودند و با راهکارهای ساده‌ای که از سوی پلیس افراد به این افراد داده شد، امروز بیشتر صفحات اول سایت‌ها نیز ایمن هستند.


همکاری ناجا با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز


منتظرالمهدی با اشاره به همکاری نیروی انتظامی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سخت در راستای تجمیع اطلاعات گوشی‌های تلفن‌همراه قاچاق توضیح داد: قرار شد سامانه‌ای طراحی شود تا اطلاعات گوشی تلفن‌های همراهی که از طریق مبادی رسمی گمرک وارد کشور می‌شوند در این سامانه ثبت شود. این سامانه در اختیار مرکز مخابرات قرار داده می‌شود تا زیرساخت‌های لازم به منظور خوداظهاری افرادی که دارای موبایل‌های غیرتولید داخل هستند، در این سامانه ثبت شود و گوشی‌های همراه غیرمجاز غیرفعال خواهند شد.


وی با اشاره به فعالیت قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: با فعالیت این قرارگاه شاهد کاهش 45درصدی قاچاق سوخت نسبت به سه‌ماهه گذشته سال 94 بوده‌ایم.


نجات 700 تن از شهروندانی که در حال غرق شدن بودند


معاون اجتماعی ناجا با اشاره به آغاز طرح ساماندهی سواحل دریایی از دهم مرداد سال 95 اضافه کرد:‌ این طرح تا دوم مهرماه سال 95 اجرا خواهد شد و بیش از 110 قرارگاه انتظامی و ساحلی در استان‌های مازندران و گیلان و در بیش از 25 شهرستان برپا شده است که این امکانات تنها به منظور ایجاد نظم و امنیت برای مردم خواهد بود. ماموران در حاشیه دریا و ساحل حضور دارند و در یک ماه گذشته بیش از 700 تن از شهروندانی که در حال غرق شدن بودند، توسط ماموران نجات پیدا کردند. این در حالی است که در سه ماه تابستان سال 94، 1500 نفر از افرادی که در حال غرق شدن بودند توسط ماموران نجات پیدا کردند.


وی درخصوص ساماندهی اتباع تبعه افغانستانی در کشور توضیح داد: ساماندهی این افراد در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است و پلیس نیز با آنها همکاری دارد که طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: بانک خصوصی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته